מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של פירה חודק

מימין לשמאל- סבתי, אחותי ואני
סבתי השנייה מימין, מנהלת בית הספר
סיפורה של סבתא רבתא שלי במהלך מלחמת העולם השנייה במולדובה כנערה. לאחר מאבק קשה והתמודדות עם תנאים נוראיים, הצליחה להגשים את חלומה ולעלות לארץ ישראל.

בחרתי להתמקד בחייה של סבתא רבתא שלי ז"ל, בוקליס פירה בת לב בתקופת מלחמת העולם השנייה ובזוועות שנאלצה לעבור בזמנים אלו. לצערי, לא הייתה לי את ההזדמנות לראיין את סבתי כתוצאה מכך שנפטרה לפני כשנה. את הראיון הרכבתי מפרטים שהיו ידועים לי מסיפוריה בעבר וממקורות במשפחה.

מאז ומעולם ידעתי שסבתי עברה דברים רבים במלחמת העולם השנייה אך בעבודה זו לראשונה ירדתי לשורש העניין והצלחתי לעצב את התמונה המלאה, לראות את המצב בשלמותו ולהבין את הרצף הכרונולוגי בחייה.

סבתא רבתא שלי הייתה האחות הצעירה במשפחה של 4 נפשות, הייתה לה אחות גדולה ששמה היה רבקה. סבתי נולדה בתאריך 13.8.1927 בכפר רשקוב, מולדובה. סבתי השלימה 7 שנות לימוד בלבד כתוצאה ממלחמת העולם השנייה ונאלצה לעבור דברים קשים מאוד בתקופה זו.

בשנת 1991 הגשימה את חלומה ועלתה לארץ יחד עם משפחתה.

סבתי, השנייה מימין, מנהלת בית הספר

תמונה 1

לקובץ התיעוד המלא

 

הזוית האישית

ליאורה: בחרתי להתמקד בחייה של סבתא רבתא שלי ז"ל, בוקליס פירה בת לב בתקופת מלחמת העולם השנייה ובזוועות שנאלצה לעבור בזמנים אלו. לצערי, לא הייתה לי את ההזדמנות לראיין את סבתי כתוצאה מכך שנפטרה לפני כשנה. את הראיון הרכבתי מפרטים שהיו ידועים לי מסיפוריה בעבר וממקורות במשפחה.

מילון

טרנסניסטריה
טרנסניסטריה, יחידה פוליטית שיצרו הנאצים, היא אזור המשתרע על פני כ- 40,000 קילומטרים רבועים וממוקם בין שני נהרות, הדנייסטר והבוג, בפינה הדרומית של הרפובליקה הסובייטית של אוקראינה.

ציטוטים

”"תמיד תשמרי על אופטימיות ותיהיי שמחה"“

הקשר הרב דורי