מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתי סלביה פסו

סבי ז"ל עבד בתמנע (תמונה מויקיפדיה)
כשסבא עבד בתמנע הוא וסבתא הכירו
העליה של סבתי לארץ וההתמודדות

שמי עמית פסו, השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי סלביה פסו. סבתי נולדה בשנת 1944 בעיר קזבלנקה שבמרוקו.

סבתא שלי נולדה במרוקו בשנת 1944. היא נולדה וגדלה בקזבלנקה ובגיל 12 עשתה עלייה לארץ. סבתא אומרת לי: "מדינת ישראל היא מקום כל כך מדהים". כל וחייה, מאז שהיא הגיעה לארץ, היא גרה בעיר חיפה. אמנם לא באותו בית אבל תמיד בעיר בחיפה.

סבתא הכירה את סבא שלי ז"ל, כשהוא עוד היה עובד בחברה בתמנע. זו הייתה עבודה קשה במקום שבו הם היו משתמשים בחמרי נפץ, לפיצוץ מנהרות למציאת מתכות שונות. זהב, נחושת או כל סוג אחר של מתכת.

 מפעלי תמנע – 1964 – ויקיפדיה

תמונה 1

סבא וסבתא הכירו והתחתנו. היא ילדה שני ילדים, בן ובת והייתה טרגדיה במשפחה שני הילדים, נפטרו אחרי כמה חודשים מהלידה. אחרי כמה שנים של הפסקה, היא  הצליחה ללדת חמישה ילדים בריאים ואבא שלי בתוכם. היום כל ילדיה בוגרים כולם התחתנו וילדו ילדים ויש לה נכדים ונינים.

סבא שלי ז"ל נפטר לפני ארבע שנים, בשנת 2014 ולמשפחה בשנה הראשונה היה מאוד קשה. לי באופן אישי היה גם מאוד קשה. אבל טיפה, ממש טיפה התגברנו.

סבתא מספרת שאהבה שלה הייתה תמיד האוכל. תמיד האוכל היה חלק מאוד גדול מהחיים שלה, כי הייתה להם (לסבא ולסבתא) מסעדת פלאפל ושווארמה, שהייתה מאוד מצליחה בחיפה.

המסעדה המצליחה בחיפה נסגרה בעקבות פיגוע. מה שקרה הוא שמכונית במהירות נורא גבוהה פשוט התנגשה והרסה את כל המסעדה. מה שלא היה ברור והסתבר אחר כך, כשהבינו שהנהג של המכונית הפוגעת, נטש אותה שניה לפני ההתנגשות וברח.

אהבתה של סבתא לאירוח ובישול נשארה, והיא מאוד אוהבת לארח בשבת ולבשל לכל המשפחה.

הזוית האישית

שמי עמית פסו, השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי סלביה פסו. סבתי נולדה בשנת 1944 בעיר קזבלנקה שבמרוקו.

מילון

חיפה
חֵיפָה היא העיר השלישית בגודל אוכלוסייתה בישראל, ביתה של אוכלוסייה מעורבת יהודית-ערבית. היא חברה בארגון פורום ה-15, משמשת מרכזהּ של מטרופולין חיפה, המרכז העירוני העיקרי של צפון ישראל, ונחשבת לבירת מחוז חיפה.

תמנע
בקעת תִּמְנָע היא בקעה בשוליים המערביים של הערבה הדרומית, כ-25 קילומטר מצפון לאילת. הבקעה, שלהּ צורת פרסה, משתרעת על פני שטח של כ-60 קילומטר רבוע, ותחומה במצוקים תלולים משלושת צדדיה. היא מנוקזת על ידי נחל תמנע בצפון ונחל נחושתן בדרום, הזורמים לערבה שממזרח לה. במרכזהּ מתרומם הר תמנע לגובה של 453 מטרים. באזור שורר אקלים מדברי קיצוני. האדם נמשך לבקעת תמנע החל בתקופה הנאוליתית, בערך 10,000 לפנה"ס ואילך, בשל עפרות הנחושת המצויות בה.

ציטוטים

”מדינת ישראל היא מקום כל כך מדהים.“

הקשר הרב דורי