מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא שמחה לוי

סבתא שימחה בביקור אצלנו בחצר
רונה ושלי בסלפי בבית הספר
סיפור חיים

שמי שמחה לוי, משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ורציתי לשתך בזיכרון שלי ממלחמת ששת הימים בה נפצע אחי במלחמה.

מלחמת ששת הימים שפרצה בשנת 1967 בין ישראל לבין מצרים ירדן וסוריה. ישראל נאלצה להילחם על קיומה. מלחמה שנמשכה שישה ימים, כנגד כל הסיכויים הצליחה ישראל לגבור על שלוש צבאותיהן של שכנותיה החזקות ביותר מצרים, ירדן וסוריה.

אני הייתי בת 13 וזוכרת שתרגלו אתנו את הירידה למקלטים בבית הספר, אך בבית לא היה מקלט לכן הצבא חפר שוחות באדמה בכל השכונות ונאלצנו להיכנס לתוכן כשנשמעה אזעקה. שני אחיי שירתו בחיל השריון ברמת הגולן. ושלום אחי היה מפקד כיתה. ביום החמישי למלחמה הגיע אלינו הביתה חייל ואמר להוריי, כי ראה את אחי אליהו פצוע ונמצא בבית חולים זיו בצפת. ההורים שלי נחרדו ובכו.

הוריי התארגנו ויצאו לדרך והשאירו אותנו בוכים ופוחדים, כשחזרו ההורים שלנו הם סיפרו שאליהו אכן פצוע קשה ונפצע בירך וביד, אמרו שייקח הרבה זמן עד שיחלים. וכן כך היה, אחרי מספר חודשים בבית החולים עבר אליהו לשיקום ב"בית קיי" וגם שם היה מספר חודשיים ארוכים עד שהחלים וחזר הביתה.

אני כילדה חוויתי את הפציעה שלו מאוד קשה בקשתי מהורי שייקחו אותי לבקר אותו מדי פעם, והמראות לא היו נעימים גבס על היד והרגל ותחבושות על הפצעים, ריחמתי עליו כי הוא סבל מאוד והתפללתי בלילות להחלמתו.

הזוית האישית

רונה ושלי: היה מרתק לשבת עם סבתא ולשמוע את הסיפורים מן העבר, זה אחד הסיפורים שסבתא נוהגת לספר הרבה פעמים ולהזכיר. סבתא נהנתה לשתף פעולה ומבין הסיפורים בחרה דווקא בסיפור זה, כי הוא משמעותי עבורה.

מילון

מלחמת ששת הימים
ששת הימים היתה מלחמה בין מדינות הגובלות עם מדינת ישראל ונערכה שישה ימים. בשנת 1967. המלחמה החלה במכה מקדימה של ישראל על חיל האוויר המצרי. במהלך המלחמה כבשה ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים.

ציטוטים

”"כאשר ההשראה לא באה אליך, צא ופגוש אותה בחצי הדרך"“

הקשר הרב דורי