מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא של יונתן ורבין- חסמב"ה

אני וסבתי
סבתא בשנת 1952
חבורת חסמב"ה (גרסת שנות ה-50)

בשנת 1955 הגיעה משפחתי לביתה החדש ברמת השרון – המושבה הקטנה בין תל אביב להרצליה. המושבה קלטה משפחות של אנשי צבא שהשתתפו במלחמת העצמאות. ואני הצטרפתי לבית הספר היחיד ברמה"ש בכיתה ד'. בשל מגבלות הבילוי, נהגנו להעביר שעות הפנאי שאחרי הלימודים במשחקי שכונה או רחוב. הדמיון האישי והיזמות היצירתית, כמו גם השפעת הספרים שאהבנו לקרוא יצרו את הרעיון להקים חבורה סגורה שנקראה 
 
חסמב"ה
הקבוצה מנתה כ-10 בנות כולן גדולות ממני, אך ממושמעות ונאמנות לרעיון. ההשתתפות בקבוצה הייתה כרוכה בתשלום דמי חברות כדי לממן ציוד בסיסי (כגון: פנקסים, פנסים, חבלים, יתדות וכו'…)המבצע הראשון היה הכשרת מקום למפגשים ומסתור מקבוצות אחרות. אספנו מעדרים ואתי חפירה ובמשך שבוע ימים חפרנו וחפרנו תעלה עמוקה מאוד. זמן קצר לאחר מכן התגבש כתב סתרים/צופן וכל ההודעות שהועברו בקבוצה היו מוצפנות. הוגדרו תפקידים: מפקדת (אני), סגנית, מזכירה ושליחה. תכנית האימונים כללה טיולים, אש לילה, מבצעים לפני חגים ומשחקי כדור בנוסף הוסכם על תלבושת אחידה ונוכחות חובה. 
 
"המתקפה"
באחת הפעולות שהתקיימה בערב הופתענו ונחרדנו ע"י קבוצת ה"סלג'וקים"-קבוצות הבנים בכיתתנו. הם הקיפו את התעלה בצעקות ושקיות מים. אחרי הדקות הראשונות של ההלם התפרצנו בצחוק והשלמנו עם הבנים התוקפים אך לא הסכמנו לקבל אותם לקבוצה והמשכנו לשמור על עצמאות ואיחוד.
 
העשרה
חסמב"ה: "חסמבה (ראשי תיבות של: חבורת סוד מוחלט בהחלט) היא חבורת ילדים סודית, המופיעה בספריו של יגאל מוסינזון. החבורה פועלת בשירות היישוב ומדינת ישראל כנגד אויבי המדינה, ולעתים בשם אידאלים חיוביים כנגד פושעים או נבלים בינלאומיים.
סיפורי החבורה הופיעו לראשונה בשנת 1949 בשבועון "משמר לילדים" כסיפור בהמשכים, ובשנת 1950 נאספו הסיפורים לקובץ שהופיע כספר. בסדרה הופיעו 44 ספרים, עד סמוך למותו של מוסינזון, בשנת 1994. סדרת חסמבה נכתבה כהבטחה לבנו של יגאל מוסינזון, עדו (שנפל במלחמת יום הכיפורים), שביקש ספרים עבריים ולא רק את חוברות הטרזן שאביו נהג להביא לו". ויקיפדיה
 
תשע"ו
 

מילון

אש לילה
משחק קבוצתי בלילה

חסמב"ה
חסמבה (ראשי תיבות של: חבורת סוד מוחלט בהחלט) היא חבורת ילדים סודית, המופיעה בספריו של יגאל מוסינזון. החבורה פועלת בשירות היישוב ומדינת ישראל כנגד אויבי המדינה, ולעתים בשם אידאלים חיוביים כנגד פושעים או נבלים בינלאומיים. סיפורי החבורה הופיעו לראשונה בשנת 1949 בשבועון "משמר לילדים" כסיפור בהמשכים, ובשנת 1950 נאספו הסיפורים לקובץ שהופיע כספר. בסדרה הופיעו 44 ספרים, עד סמוך למותו של מוסינזון, בשנת 1994. סדרת חסמבה נכתבה כהבטחה לבנו של יגאל מוסינזון, עדו (שנפל במלחמת יום הכיפורים), שביקש ספרים עבריים ולא רק את חוברות הטרזן שאביו נהג להביא לו.

ציטוטים

”מדור לדור“

הקשר הרב דורי