מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רותי (וילסון) צוקרמן

סבתא רותי ועידן
רותי בצבא 1963
מציאות שונה מקום המדינה ועד היום

 נולדתי בישראל בשנת 1945 להורי אילה ואייבי וילסון בזמן שלטון המנדט הבריטי.      
 
אילה ואייבי 1939 תל אביב

 
אילה ואייבי 1939 תל אביב

 

המנדט הבריטי משל בארץ מתום מלחמת העולם הראשונה 1918 ועד קום המדינה בשנת 1948. אבי, אברהם (אייבי) וילסון, עלה ארצה כילד עם הוריו בשנת 1910 (העלייה השנייה), עם יסוד תל אביב. המשפחה הגיעה מארה"ב מטעמי ציונות. הטורקים שלטו אז בארץ שנקרא השלטון העותומני שהיה אימפריה גדולה. ממנו למדתי והתרשמתי רבות על התקופה ההיא.
 
אבי למד בגימנסיה הרצליה, התנדב לגדודים העבריים שלחמו עם הבריטיים במלחמת העולם הראשונה. כמו כן היה קפטן מכבי ת"א בכדורגל בשנות העשרים של המאה העשרים והשתתף במכבייה הראשונה בת"א בשנת 1932.  
 
 

אבי קפטן מכבי תל אביב

אבי קפטן מכבי תל אביב
 
סבי, שמואל וילסון, עסק בבניית בתים בתל אביב הקטנה. בשנת 1917, בעת מלחמת העולם הראשונה, גורשה המשפחה ע"י הטורקים, יחד עם תושבי ת"א רבים, ושהו בפוריה בגליל קרוב לשנתיים בתנאים קשים. שם איבדו את אחת מבנותיהם שנפטרה בגיל 8 מטיפוס.
 
אמי, אילה לבית הברפלד ילידת סלובקיה, הגיעה לארץ בשנת 1933 מוינה, אוסטריה. ממשפחתה יש לנו תמונות וספרים ישנים ומעניינים כגון הגדה לפסח משנת 1915 ומחזור לחגים משנת 1903 וחפצים שונים אחרים.  גדלתי ולמדתי בראשון לציון בבית הספר העברי הראשון בארץ "חביב" ובגימנסיה הריאלית בראשל"צ וכמובן שירתי בצה"ל.      
  
רותי בבית הספר כתה ז'  1957

רותי בבית הספר כתה ז' 1957
 
גדלנו על הסיפורים של מלחמת העולם השנייה ומלחמת השחרור. עם קום המדינה הגיעו עולים חדשים רבים מכל קצווי תבל והצטרפו במהלך השנים לבית ספרנו תלמידים רבים מניצולי השואה באירופה. בשנות החמישים היה בארץ משטר "צנע" – צמצום וחיסכון בהספקת מצרכי מזון לתושבים. כל אחד קיבל פנקס נקודות עם מספר המנות המגיעות לו לפי גודל המשפחה. ילד/ה או זקן/ה קיבלו יותר מנות. 
 
תקופת הצנע

תקופת הצנע

 

כילדים נהגנו לשחק במשחקי כדור שונים כגון מחניים, קפיצה על חבל, חמש אבנים ועוד. משחקים שמתאימים בעיקר למשחקי חוץ. קראנו ספרים לרוב. לא היה כמעט ילד שלא קרא את סדרת "חסמבה" של הסופר יגאל מוסינזון. רובנו היינו חברים בתנועות הנוער השונות, בפעולות, בטיולים ובמחנות עבודה בקיבוצים לשם גויסנו בחופשים לעזרה בעבודות חקלאיות שונות.
 
אהבנו לטייל בפרדסים לאכול תפוזים ולטייל בשדות בין הפרחים. אחד הבילויים העיקריים היה ללכת לסרט בקולנוע.בדקנו על לוחות המודעות מידי שבוע איזה סרט יוצג ב-2 בתי הקולנוע היחידים במושבה.במהלך השנים עברנו את מלחמת השחרור (1948), מבצע קדש (1956), מלחמת ששת הימים (1967) מלחמת יום הכיפורים (1973) ועוד.  
 
בצעירותנו לא היו טלפונים, טלוויזיות, מחשבים ויתר חידושים טכנולוגיים. רק לאנשים בודדים היו מכוניות פרטיות ולא התעצלנו ללכת ברגל לכל מקום. הילדות זכורה לי כתקופה יפה מאד. היה הווי שכונתי עם מגרשים פתוחים פנויים למשחקים ולמדורות בל"ג בעומר. השכנים הכירו זה את זה. היינו מבקרים אחד אצל השני מבלי צורך להודיע ולקבוע מראש.
 
האזרחים היו שבעי רצון למרות הקשיים וחשו את גודל השעה שהקמנו מדינה לאחר אלפיים שנות גלות. לא היו שאיפות  גדולות מדי לשפע והסתפקו במועט. על נסיעות לחו"ל אפילו לא חלמנו. הייתה יותר צניעות.  
 
נישאתי ליעקב צוקרמן. השנה חגגנו יובל לנישואינו. נולדו לנו 3 בנים ותשעה נכדים המסבים לנו אושר רב. עבדתי 30 שנה בבנק עד יציאתי לפנסיה.
 
משוב 
נהנית מאד להשתתף בתכנית "קשר רב דורי" של בית התפוצות עם נכדנו עידן מביה"ס החיטה בזיכרון יעקב בהדרכתה המהנה של המורה רויטל כרמל.
 
העשרה
שמואל נתן וילסון: "שמואל (סם) נתן וילסון (נולד: שמואל נתן וישינצקי) (כ"ז בכסלו תר"ל, 1869 – 30 בדצמבר 1958, ראשון לציון‏. היה קבלן בניין ישראלי, שבנה יותר מ-200 מבתיהן הראשונים של שכונת אחוזת בית ותל אביב הקטנה, ובהם כמה מבתי היוקרה, בתי המסחר ומבני הציבור החשובים בתחילת ימיה של העיר. שימש גם בין מקימי שירותי כיבוי והצלה בתל אביב."
 
תמונה 1

שמואל נתן וילסון
"בנו אייבי וילסון היה ספורטאי, שנודע בעיקר הודות לפרסום שקנה כשחקן כדורגל."
 
תשע"ה, 2015

מילון

צנע
בין השנים 1949-1959 הוטל במדינה משטר צנע כדי לצמצם את הצריכה וההוצאות וזאת כדי להוריד את הגרעון . כמו כן הועלו מסים. האזרחים יכלו ורכוש מוצרי מזון בסיסיים רק עפ"י הקצבה קבועה תמורת נקודות בפנקס אישי. הוטלו הגבלות על מטבע חוץ.

המנדט הבריטי בארץ ישראל
הבריטים כבשו מידי הטורקים ב-1917 את ארץ ישראל. בתקופתם היו פרעות קשות מידי הערבים והיהודים הקימו ארגוני התנגדות: "ההגנה" ,"האצל" ו"הלחי". הבריטים הקשו על עליית יהודים לארץ, כולל פליטים שהגיעו מאירופה. החלה מלחמת העצמאות שלנו , ב-1948 הקמנו מדינה והבריטים עזבו את הארץ.

שלטון העותומנים הטורקים בארץ
העותומנים שלטו בארץ מאות שנים. הם השאירו חותם בחוקים שונים. במיוחד חוקי קרקעות. במלחמת העולם הראשונה כבשו הבריטים את הארץ מידם בשנת 1917. בשנה זו הייתה הצהרת בלפור בה הובטח בית לאומי ליהודים בא"י.

ציטוטים

”רק לאנשים בודדים היו מכוניות פרטיות ולא התעצלנו ללכת ברגל לכל מקום.“

”יש לנו תמונות וספרים ישנים כגון הגדה לפסח משנת 1915 ומחזור לחגים משנת 1903 “

”אבי קפטן מכבי תל אביב“

הקשר הרב דורי