מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קפריסין מהסגר לתקומה – 1946-1949

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא בילדותה
מחנה חורף 64 בקפריסין

שמי דניאל ירון, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי פנינה ירון. סבתי נולדה בשנת  1948, לבית משפחת ברטשטיין. סבתא נולדה יחד עם המדינה. סבתא נולדה בקפריסין בעיר ניקוסיה. הם היגיעו לארץ בשנת 1949. כמו רבים מניצולי השואה, משארית הפלטה, שנדדו באירופה וביקשו לעלות לישראל, היגיעו למחנה המעצר בקפריסין במקום לישראל.

קטע מסיפורה המלא של סבתא פנינה ברטשטיין – שבת אחים

"החיים במחנה לא היו קלים ולא תמיד היה מלאי מספיק של מזון, אך אבי שלא היה מרבה בדיבור, ציין, חזר וציין את ההשפלה שחש כניצול שואה, הנדון שנית למצוא את עצמו מאחורי גדרות תיל כפולים ומגדלי שמירה – וכל זאת אחרי ראותם את הארץ מנגד!!!

אך זו הייתה לדבריו, בעיקר תקופת הגבורה, התקווה והתקומה.

במהלך שנת 1947, אמי הרתה והבריטים לא הזדרזו להעבירה לביה"ח?: הסעה לביה"ח בקומנדקר צבאי, מלווה בשני חיילים בריטים חמושים ובהעדר אבי, שהיה חשש ש"יברח" – התוצאה הייתה, שהתינוק נפטר בלידתו. מקווה, שהוא נמצא בין התינוקות האלמוניים שהועברו בשנת 1970 לקבורה בחיפה ובתקווה גדולה שיזוהה בעתיד.

בהריונה השני של אמי, לחצי אבי על הבריטים נשאו פרי ובתחילת החודש התשיעי, הועברה אמי לביה"ח הצבאי הבריטי בניקוסיה ושוב באמצעות קומנדקר צבאי מלווה בשני חיילים בריטיים חמושים והפעם בלווי מיילדת, כנראה מישראל.

בתאריך 20 אוקטובר 1048 נולדתי  – מספר רישום 1432

שהייתנו במחנה 64, נתארכה עד 25 ינואר 1949, עת עזבנו את קפריסין על סיפונה של הספינה "גלילה" והפעם לתמיד ואני בפיילה בת שלושה חודשים."

הגעת העולים והתינוקות לארץ ישראל בתוך הפיילה, לאחר קום המדינה

תמונה 1

קישור למצגת הסיפור המלא של סבתי פנינה ירון קפריסין

סבתא פנינה מציגה את סיפורה

תמונה 2

הזוית האישית

דניאל מתעד את סיפורה המרתק של סבתא פננה בתכנית הקשר הרב דורי.

פנינה ירון: רויטל שלום רב,

מבקשת להודות לך על הזכות הגדולה שנפלה בחלקי לקחת חלק בפרויקט חשוב זה למעט הקשר הפרטי עם נכדי האהוב דניאל, חשוב להנחיל את מורשת ארץ ישראל לדורות הבאים- לזכור ולא לשכוח

תודה לך רויטל על ביצוע מושלם, חשוב ומהנה זה – נהנינו מאד דניאל ואני. כה לחי

מפנינה ירון

מילון

מחנות המעצר בקפריסין
מחנות המעצר בקפריסין היו מחנות אשר הוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949 לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל.

ציטוטים

”עזבנו את קפריסין על סיפונה של הספינה "גלילה" והפעם לתמיד ואני בפיילה בת שלושה חודשים.“

הקשר הרב דורי