מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא עדינה גילת

אלון וסבתא עדינה
תעודת עולה
קורות חייה של סבתא עדינה, כולל מתכון שעובר במשפחה לרולדת שוקולד

סבתי עדינה נולדה בצ'כיה בשנת 1948 בעיר חומוטוב, לאחר מלחמת העולם השניה. בתאריך 4.8.1949 עלו כל בני המשפחה של סבתי לארץ ישראל באוניית "העצמאות", הגיעו לנמל חיפה והועברו לשער העלייה בעתלית. הם גרו בצריף עם עוד הרבה עולים מהתקופה שעלו לישראל מאירופה. לאחר חודשיים בשער העלייה הופנו למגורים בעיר צפת. לאחר זמן קצר סבא רבא שלי ששמו זולטן אשר ויזנר ז"ל, מצא עבודה בכפר אתא וגם דירת שני חדרים וכל המשפחה עברו לאתא. סבא רבא שלי החל לעבוד במפעל אתא טקסטיל, לימים המפעל הגדול ביותר לטקסטיל בארץ ישראל (בדים, בגדים, מצעים ומדים לצה"ל), אריגים תוצרת אתא.

סבתא עדינה בילדותה

תמונה 1

סבתי עדינה גילת לבית ויזנר למדה בבית ספר גורדון שבו היו הרבה עולים חדשים שהגיעו מכל רחבי העולם, היו אלו שנים של עלייה מאוד גדולה מאירופה ומאפריקה לאחר מלחמת העולם השנייה. כשהייתה סבתא בת 10 היה אירוע מאוד משמעותי בארצנו – עשור למדינת ישראל. כל ילדי ישראל שנולדו בשנת 1948 (עם קום המדינה) חגגו את עשור המדינה בטקסים וחגיגות בכל רחבי הארץ ונקראו "ילדי העשור" – היו חגיגות שמחה מיוחדות לקום המדינה.

תעודת העולה

תמונה 2

  • תמונה 3

סיפורו של חפץ: מד טמפרטורה (טרמומטר)

חפץ מיוחד שהביאה סבתא עדינה הוא מד למדידת חום וקור בחדרי הבית. בסוף המאה ה-16 המציא גלילאו גלילי את מד הטמפרטורה (טרמומטר), במהלך השנים הבאות בוצעו שינוים ושיפורים שונים. במאה ה-18 גרמני בשם דניאל פרטנהייט פיתח את מד הטמפרטורה שפועל על כספית -חומר מתכת נוזלית: קצה הצינורית כדור עגול ובא במגע עם הסביבה וכך מושפע מהקור והחום. בהמשך מצוייה צינורית זכוכית דקה.  כשהכספית מתחממת היא מתפשטת ועולה עד לקו המעלה טמפרטורה של החום או הקור, במידה והטמפרטורה קרה בחורף או חמה בקיץ. על המד מספרים מ 30-0 מעלות לקור, מ 0  עד 50 מעלות לחום.

סיפור מד החום (טמפרטורה) שנמצא ברשות סבתי עדינה ויזנר גילת: "מד החום היה ברשות הוריי עוד לפני עלייתם לארץ ישראל מהעיר חומוטוב (שבסודטים). הוריי ניצולי שואה מאושוויץ. אבי, זולטן אשר ויזנר, ואמי – לילי ליביה דונסט ויזנר. הם נפגשו לאחר השואה והתחתנו. אני נולדתי בתאריך 13 ביולי 1948. בחודש יולי בשנת 1949 הם עלו לארץ ישראל כשהייתי בת שנה  באונייה ששמה "עצמאות". סופר לי שזו היתה האונייה האחרונה שיצאה בזמני לפני סגירת היציאה מצ'כוסלובקיה לארץ ישראל.

לפני יציאתם אבי ידע שבישראל עדיין אין להשיג מוצרים. ארץ ישראל נמצאה רק בתחילת דרכה, לכן הם רכשו מוצרים שהביאו איתם מארץ מוצאם. את מד הטמפרטורה קיבל אבי בחנות אופטיקה בעיר חומוטוב. מד טמפרטורה זה הוא למעשה ייחודי מכיוון שהוא פרסומת לחנות האופטיקה שהיתה בעיר מגוריהם חומוטוב שבצ'כוסלובקיה.

במשך כל חייהם מד הטמפרטורה היה על קיר המטבח של הורי כמזכרת, וכמובן שאני שומרת עליו –  למעשה, הוא עדיין מתפקד כמו בהתחלת דרכו לפני 70 שנה."

תמונה 4

ספורו של חפץ: תמונת קיר

בתמונה אישה יושבת ומשקיפה על הנוף. התמונה בגודל 70 ס"מ על 90 ס"מ, רקומה מחוטי משי צבעונים.

סיפור התמונה מפי סבתי: "לאחר מלחמת העולם השנייה (השואה), אבי ז"ל חזר לביתו, בית הוריו. הוריו וחמשת אחיו ואחיותיו ומשפחותיהם שנספו בשואה. אבי מצא את התמונה שרקמה אחותו הגדולה, שהייתה נשואה עם ילד ולא שרדה. וזו המזכרת היחידה מהמשפחה הענפה שהייתה לו. מאותו היום שבו עלו לארץ ישראל תמונה זו תלויה על קיר ביתנו, גם התמונה שרדה כשמונים שנה.

תמונה 5

מתכון עוגת רולדת שוקולד (הידועה כ "עוגת ויזנר"- שם משפחתה בנעוריה של סבתי עדינה):

4 ביצים

2 כפות קקאו מסונן

½ כוס סוכר

2 קופסאות שמנת מתוקה + 3 כפות סוכר-  להקציף היטב במקסר.

אופן ההכנה:

4 חלמונים עם מעט סוכר ולערבב

4 חלבונים עם ½ כוס סוכר לקציף

ב 4 החלמונים להכניס 2 כפות קקאו ולקפל בעדינות.

להוסיף לחלמונים את החלבונים המוקצפים בצורה איטית.

בתבנית אפייה עם נייר אפייה משומן היטב ומעט קמח לפזר – לשטח את העיסה.

בתוך תנור חם מראש  ל200 מעלות  אופים למשך 10 דקות.

מוציאים ומקררים – מורחים את השמנת המתוקה ומגלגלים את הרולדה.

מורחים גם מבחוץ בקצפת ומגרדים שוקולד מריר למעלה  לקישוט.

עוגת ויזנר

תמונה 6

הזוית האישית

אלון: נהניתי מהמפגשים עם סבתא בבית הספר ולמדתי פרטים מעניינים על המשפחה שלי.

עדינה גילת תרמה סיפור נוסף למאגר המורשת, לקריאתו לחצו על הקישור: השנים שאחרי העלייה לארץ

מילון

ילדי העשור
הילדים שנולדו עם קום המדינה ובשנת העשור למדינה נקראו כך בחגיגות העצמאות החשובות למדינה

טרמומטר
מד חום למדידת טמפרטורה בחדרי הבית

ציטוטים

”הערכים שמקבלים בבית ההורים, הזכרונות, הריחות, המאכלים, מובילים אותנו להיות בוגרים טובים ומאושרים יותר בחיינו“

הקשר הרב דורי