מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא מירה מורי

סבתא מירה והתלמידים
המסגד הישן בכפר שלם
סיפורה של סבתא מירה

שמי מירה מורי, נולדתי בישראל בשנת 1955 בבית חולים 'הקריה' בתל-אביב. נקראתי על שמה של סבתא של אימי, לה קראו מרים ולי קוראים: מירה.
 
כשהייתי קטנה, אימי לא עבדה מכיוון שהייתה צריכה לשמור עליי ועל האחים שלי ורק אבא עבד.למדתי בבית ספר היסודי 'הלל' בכפר שלם, את התיכון למדתי בבית ספר מקצועי 'בית חנה' במקצוע תפירה.
אני החמישית מבין 7אחים ואחיות. בילדותי גרנו בתל אביב, בשכונת כפר שלם, בבית קטן. אני ואחיי חלקנו חדר אחד עד שלאט לאט כולנו התחתנו ועזבנו את הבית. עד היום אימי שושנה, שתיבדל לחיים ארוכים, מתגוררת בבית שבו גדלנו.
 
בגיל 18, אחרי שסיימתי את התיכון, התחלתי לעבוד במתפרה על מנת לפרנס את עצמי. בגיל 22, אחרי החתונה, עזבתי את העבודה ועברתי לגור עם בעלי במושב אחיעזר, שם אני גרה עד היום. במקום בו ניצבת השכונה התקיים עד לשנת 1948 חלק מהכפר הערבי סלמה. כפר זה מנה בשנת 1931 3,691 תושבים וכ-800 בתים. ערב מלחמת העצמאות מנה הכפר כ-7,600 תושבים, שברובם היו תושבים מהסביבה שעברו להתגורר בכפר זה אשר נחשב כמרכז אוכלוסייה ערבית. בין התושבים היו גם אמידים מיפו אשר בנו שם בתי כפר. מהכפר ירו צלפים על השכונות היהודיות השכנות (שכונת התקווה, שכונת עזרא ויד אליהו).
 
במבצע חמץ שהתקיים ב-22 באפריל 1948, נכבש הכפר סלמה, ותושביו נמלטו ליפו. לאחר הכרזת העצמאות של מדינת ישראל יושבו מבני העיירה בפליטים יהודיים מהאזור ובעולים חדשים, בעיקר משפחות של עולים תימנים, שהגיעו במבצע על כנפי נשרים. בהמשך הוקמו גם צריפים ומבנים ארעיים לקליטת עולים נוספים. שטח הכפר חולק לשלושה אזורים – סלמה א', ב' וג'. בנובמבר 1948 סופחו רוב שטחי הכפר לתל אביב וכשליש מהם (סלמה ג') לרמת גן. מאוחר יותר שונה שם הכפר מ"סלמה" ל"כפר שלם", שהייתה מעתה לשכונה תל אביבית צפופה מאוד – בת כ-20,000 תושבים. 
אימי שושנה עלתה מעדן שבתימן בשנת 1935.אבי שלום ז"ל עלה מתימן בשנת 1942.הם הגיעו באוניה ושוכנו ברחוב העליה בתל-אביב, שם היה מחנה של עולים חדשים. אימי למדה ועבדה ואבא שלי היה במודיעין. כשהגיעו הבריטים לארץ, אבא שלי התגייס. לאחר מספר שנים, עברו הוריי להתגורר בכפר שלם. גרנו בדירת חדר וחצי , תשעה נפשות. ההורים היו מקבלים  תלושים לאוכל. לאחר שבגרנו, אימי יצאה לעבוד במשק בית ואבי עבד בבנק מס"ד. לאחר כמה שנים עברנו לבית פרטי ברחוב הבושם בתל אביב.
את סבא צדוק הכרתי בתאריך 22.7.1972 במסיבה של חברים,כשהייתי בת 16.5.הוא שירת בצבא בחיל התותחנים והתגורר במושב אחיעזר. סבא צדוק עבד במשק החקלאי של משפחתו. המשפחה גידלה במשק פרות סבא צדוק היה חולב את הפרות מידי יום ולוקח את החלב למחלבה. בנוסף, צדוק היה מעבד את השדות של המשפחה על גבי טרקטור והיה מפקח על הפועלים. בשנת 1977 התחתנו ונולדו לנו 4 ילדים: מאיה, עידן, שניר ואוהד.
צדוק נולד במושב אחיעזר בשנת 1954, בן הזקונים של ג'מילה ועובדיה מורי. לצדוק עוד 4 אחים ואחיות, 3 מהם נולדו בתימן וצדוק ואחותו יונה נולדו בארץ. צדוק למד במושב אחיעזר, באותו בית הספר שבו למדה בתי מאיה. המחנכת של צדוק בכיתות א'-ו', הייתה מנהלת בית הספר של מאיה בתי כשהיא למדה באותו בית הספר. בכתה ח' למד צדוק בתיכון "נחלים" במגמת חשמל ומכונאות. בתאריך 15.11.1971 התגייס לצנחנים ובאמצע שירות החובה עבר לשרת בתותחנים. במלחמת יום הכיפורים (1973) נלחם כתותחן.לאחר הצבא המשיך את לימודי החשמל ב'אורט סינגלובסקי' ועד היום הוא עוסק בתחום הזה. בשנת 1982, במסגרת שירות המילואים שלו, נלחם סבא צדוק במלחמת לבנון הראשונה כתותחן במילואים.
אֲחִיעֶזֶר הוא מושב של הפועל המזרחי באזור המרכז ליד העיר לוד השייך למועצה אזורית עמק לוד. היישוב נוסד בי"ב בתמוז ה'תש"י – 27 ביוני 1950 על ידי עולים ביצ'אנים מתימן. שמו של היישוב הוא כשמו של אחד מנשיאי שבט דן שבניו התנחלו באזור היישוב כיום, מערבה וצפונה. אחיעזר נמצאת כ-36 מ' מעל פני הים. המושבים השכנים הם זיתן ממזרח ויגל מצפון. שטח המושב כ-2,500 דונם, ומונה היום כ-368 משקי בית, כ-1562 נפשות.
 
בתי מאיה- מאיה נולדה בשנת 1978 בבית החולים אסף הרופא. מיום שנולדה היא התגוררה במושב אחיעזר , שם למדה והתחנכה עד כתה ו'. מאיה הייתה מאוד חכמה ולכן בבית הספר היסודי 'הקפיצו' אותה מכיתה ב' לכיתה ד'. בנעוריה לקחה חלק בתנועת הנוער "בני עקיבא" ובגיל 11 כבר עלתה לחטיבה ולמדה באולפנא "צפירה" אשר במושב צפריה. בגיל 16.5 סיימה את התיכון, עבדה במשך כשנה ובגיל 17.5 כבר התגייסה לצבא . מאיה שובצה מיד לקורס קצינים ובגיל 18 כבר הייתה קצינה בצה"ל. עד היום היא בצבא בקבע בדרגת רב סרן.
מאיה ושלי הכירו בשנת 1996, כאשר מאיה הוזמנה למסיבת יום ההולדת של שלי (21). שניהם היו בצבא כשהכירו ואחרי כשנה, שלי השתחרר והתחיל לעבוד בחברת "אל-על", שם הוא עובד עד היום. אחרי 3 שנים, בתאריך 13.3.2000 הם התחתנו. בהתחלה הם גרו במושב אחיעזר ובשנת 2002 עברו לגור בגדרה שם נולדו להם 4 הילדים.
 
משוב של יובל זנדני: 
נולדתי בתאריך 2.3.2005 בבית החולים אסף הרופא במשקל 3.800 ק"ג. גדלתי והתחנכתי בגדרה . בגיל 4 עליתי לגן "שקמה" ובגיל 6.5 עליתי לכיתה א'. בהתחלה למדתי בבית הספר "רעות" ובכיתה ב' עברתי לבית הספר "הבילויים" שבו אני לומד עד היום. בזמני הפנוי אני משתתף בחוג כדורסל במסגרת מתנ"ס 'נחל-שורק', רוקד "היפ-הופ" בסטודיו k בגדרה עם המורה: קלוד דדיה. פעמיים בשבוע אני הולך ללמוד תורה אצל ה"מורי" כי אני חושב שזה מאוד חשוב לשמור על המורשת שממנה הגעתי. אני השני מבין ארבעה אחים: דולב (12.5) , אגם (6) וטוהר (1.2). אמא שלי אומרת שאני מאוד אחראי, אני דואג לאחיותיי הקטנות, שומר עליהן ומאוד אוהב לשחק עם אחי כדורסל וגם משחקי מחשב.
 
העשרה
כפר שלם: "כפר שלם היא שכונה בדרום מזרח העיר תל אביב בישראל, הידועה גם בשם סלמה. לשכונה קבוצת כדורגל, הפועל כפר שלם, המשחקת בליגה א' דרום".
 
תשע"ו

מילון

כפר שלם
כפר שלם היא שכונה בדרום מזרח העיר תל אביב בישראל, הידועה גם בשם סלמה. לשכונה קבוצת כדורגל, הפועל כפר שלם, המשחקת בליגה א' דרום.

ימן
תימני

ציטוטים

”אני לימדתי את מירה לעבוד על המחשב ויחד תיעדנו את הסיפורים“

הקשר הרב דורי