מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא חנה חלצי

תמונה שלי עם סבתא
הורים של סבתא
מאת - ליה פרידמנס וחנה חלצי

סיפורה של סבתי חנה חלצי

תאריך הולדתה של סבתי  חל באותה שנה שבה הוכרזה מדינת ישראל ולכן תקופת ילדותה ותקופת הנעורים שזורה באירועי מדינת ישראל הצעירה. מספורי הוריה של סבתא המשפחה עלתה ארצה בשנת 1950 ממש עם קום המדינה, עברה את כל התחנות של עולים חדשים באותה תקופה – אוהל, צריף ושכון עממי שנחשב אז מגורי פאר מתקדמים. מכאן זוכרת סבתא ילדות יפה – הורים עם ארבעה ילדים – שתי בנות ושני בנים.

בהיותה בת 7 היו בארץ מסתננים  שהטרידו את התושבים ואז פרצה מלחמת סיני. לא היו אז מקלטים והתושבים היו יורדים לחדר המדרגות ששימש מחסה בעת ההתקפות. בתור ילדה לא הבינה סבתא את כל המערך של הקמת מדינה חדשה וצעירה על כל המשתמע מכך. השכנים הערבים  התנגדו והציקו לתושבים שהיו בארץ בתנאים לא נוחים אך בנחישות לתקוע שורשים במדינה שהיא שלהם, ולא תחת שלטונות של אחרים. היהודים סללו כבישים ,ייבשו ביצות ועמלו קשה כדי להשיג את המטרה להגיע לארץ מפותחת ומתקדמת כפי שהגענו עד הלום. בתקופה זו הייתה קופת קרן קיימת שבכל יום שישי תלמידי בית הספר של סבתי הביאו  תרומה. בילדותה של סבתי החגים התקיימו כפי המקובל במנהגי ישראל. זכורים לה המנהגים של כל חג וחג. לדוגמה : בפורים היה מסתובב צלם ומגיע לבתים לצלם. מי שיכל היה הולך לסטודיו להצטלם {לא היה מצלמות לכל אחד ובטח שלו טלפון}.בפסח הקפידו על ניקוי החמץ, מכירת החמץ שנשאר בבית , החלפת הכלים וכל מוצרי המזון. בשבועות מכינים מוצרי חלב ובליל שבועות הולכים לבית הכנסת להתפלל כל הלילה. בראש השנה, יום כיפור, סוכות, חנוכה ול"ג בעומר הקפידו על המנהגים כפי שמקיימים היום. בתקופת הנעורים הזכורים לסבתי מסיבות כיתה שהתקיימו בבתים בימי שישי והיו לבלוי עיקרי .בגיל ההתבגרות לקראת גיל הגיוס לצה"ל סבתי החליטה שהיא תתגייס לצבא על אף שבארץ חלק מההורים לא אפשרו לבנות להתגייס. זכור לה שהייתה צריכה לשכנע רבות את הוריה ואף אחותה שנכנעה וויתרה עזרה לה ואכן התגייסה ועד היום מברכת על כך.

תמונה 1
בתקופת הצבא של סבתי היה האירוע הגדול של טביעת הצוללת דקר שלא נמצאה וגרמה להתרגשות גדולה לכל המדינה. בינואר 1968הצוללת הייתה בדרכה מבריטניה לישראל לאחר שיפוץ עם צוות ישראלי שאומן בידי הצי הבריטי. כאמור לא הגיעה הצוללת לארץ ולאחר חיפושים נרחבים במשך שלושים ואחת שנה נמצאו שרידים בקרקעית הים בעומק של שלושה קילומטרים על נתיב השייט המתוכנן לחיפה.זהו האירוע שזכור לסבתי היטב ובמהלך השנים כלי התקשורת דנו רבות בגורם המשוער לטביעתה וכל המדינה הייתה במתח מה עלה בגורלה ובגורל 69 אנשי הצוות שהיו על סיפונה. כל מהלך השירות הצבאי זכורים לסבתי שמועות שונות לגבי הצוללת ואף מדי פעם שמועות על הימצאותה ואכזבה גדולה בעקבותיהם. בתקופה זו הקפידו שהחיילים והחיילות יסתובבו עם מדים מסודרים כנדרש ואף במידה ולא היה כובע ברשותם קיבלו תלונה.

סבתא בצבא

סבתא בצבא

יש לציין  במשך כל ימי חייה, סבתי מחוברת למדינה בה גדלה,אף פעם לא חשבה אפילו לא לרגע לצאת מהמדינה לתקופה מעבר לחופשות בילוי קצרות.סבתי מקפידה לקיים את מנהגי ישראל ויותר מכך מקפידה להנחיל לדור הבא את הערכים עליהם גדלה אזרחות טובה ונאמנה בכל התחומים ואהבת הארץ.

 
קשר רב דורי – משוב על התכנית
 
מה למדתי? למדתי על סבתי דברים שלא ידעתי ונהניתי לדעת את סיפור חייה. לשמוע מה היא עברה? ובנוסף להבין שהמדינה החלה להבנות מקבוצות של עולים חדשים, שהגיעו מכל קצוות העולם. היום, כעבור פחות מ-70 שנה נחשבת ישראל, למדינה מפותחת ואחת המתקדמות בעולם מכל התחומים.  
 
פתגם שסבתי אומרת "אנחנו בקום המדינה הגענו מכל קצוות העולם סללנו כבישים וייבשנו ביצות".
עבודות הפיתוח החלו בייבוש ביצות רבות שהיו הארץ ובסלילת כבישים ודרכי גישה לכל האזורים צפון דרום ומרכז הארץ. הכוונה שעולים חדשים הגיעו מארצות מזרח אירופה, מארצות ערב  ומארצות צפון אפריקה כדי לעזור בהקמת המדינה שהייתה תחת שלטונות אחרים.
 
תשע"ו

מילון

מסתננים
אנשים מהמדינות השכנות שנכנסים מסתננים אנשים מהארצות השכנות שנכנסים דרך פרצות בגדר ומגיעים לישובים הסמוכים במטרה להטריד אותם ואף להרוג

צוללת דקר
דקר השם של הצוללת הוא "אח"י דקר" שהם ראשי התיבות של אניית חיל הים דקר

ציטוטים

”שמתרחש משהו לא ברור סבתא שואלת "יש לך דעה?"“

” אנחנו בקום המדינה הגענו מכל קצוות העולם סללנו כבישים וייבשנו ביצות.“

הקשר הרב דורי