מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של סבתא וסבא מרים וויקטור מדינה

סבתא מרים בצעירותה
ביום החתונה, עם הורינו מדינה ורפפורט.
ילדות בירושלים

נולדתי על הר הצופים בירושלים, בשנת 1945. מלחמת השחרור פרצה והכדורים של הירדנים נורו מעל ביתנו בשכונת שמעון הצדיק (שיח ג'רח) על הגבול הירדני. כולנו ברחנו ברגל לעבר השכונות הקרובות. אותי נשא על כתפיו השכן שטיין. אבי גויס כחובש קרבי ונילחם על הר ציון. עברנו לגור ברחוב בלפור היום מול בית ראש הממשלה.

תמונה 1
התינוקת מרים עם אמה אחותה ואחיה

המצור בירושלים היה כבד והיה מחסור במים. לשמחתנו גילינו בבית בור מי גשמים. חילקנו מים לכל השכנים וכך שרדנו.

באחד הימים אחי בן ה-7 שיחק עם בן השכנים במרפסת משפחת טויינה, פתאום התחילו יריות מהצד הירדני אחד הכדורים פגע בבן השכנים והרג אותו. פצצה נפלה במרפסת וכדורים חוררו את התריסים. הלכתי לבית ספר מעלה בשכונת רחביה המורים היו ברובם טיפוסיים גלותיים שמורה נכנס לכיתה כולם עומדים ולמורה קוראים: "מורי" ולא בשמו הפרטי. בהפסקות שיחקנו בחבל, שלושה מקלות, חמש אבנים, סוס ארוך, וכדור עף ומחניים.

הייתי בתנועת נוער "בני עקיבא" אחר כך בצופים. הלכנו להרבה טיולים ברגל ופעם בשנה למחנה קיץ. שם גרנו באוהלים שבנינו  והיכנו אוכל בעצמנו. כשסיימתי את התיכון אבי סידר לי עבודה בבנק לאומי. שם הכרתי את בעלי שהיה סטודנט לכלכלה בערב וביום עבד בבנק. העברית בפיו לא היתה טובה והוא התקשה בעבודות בכתב. כאן נכנסתי לתמונה ועזרתי לו בקריאה וכתיבה בעברית. מאחר ולמדתי צרפתית עזרתי לו בתרגום. לאחר שנה וחצי התחתנו ובגיל 20 ילדתי את אלון הבן הבכור. מלחמת ששת הימים פרצה כשאלון היה בן שנתיים. סבא גויס ונלחם בשלוש חזיתות, בירדן, סוריה ומצרים. ניצחון ישראל היה גדול והעיר העתיקה שוחררה. לפני המלחמה היתה חומה בלב העיר וכילדים ניסינו לחפש חור בחומה כדי להציץ על הצד הירדני. רצינו לראות את הכותל וטיפסנו על הר ציון, אך הכותל הוסתר על ידי בתים שבנו הירדנים לידו.

המלחמה נגמרה בניצחון שלנו והכותל שוחרר. לפני כן נפלה פצצה בקומה השלישית של ביתנו. הבום היה כל כך חזק חשבנו שהבית מתמוטט, במזל אף אחד לא נפגע. מטוסי קרב של צה"ל חגו בשמיים דבר שהיה הפתעה גדולה לירושלמים כי לפני כן אסור היה לטוס מעל ירושלים לפי דרישת האו"ם.

אחרי שישה ימים הסתיימה המלחמה: מלחמת ששת הימים. רצנו לראות את הכותל כל הדרך מרחוב בלפור. רצנו ברגל אחותי ואני בהתרגשות גדולה ואיתנו רצו הרבה אנשים, ולראשונה נגענו באבנים הקדושות. ביום כיפור של שנת 1973 היינו בבית הכנסת ופתאום התחילה תנועה של מכוניות בכבישים. אנשים רצו והבינו שמשהו דרמטי קורה. פתאום נשמעה אזעקה ורצנו הביתה. פתחנו רדיו והקריין הקריא סיסמאות כמו: צבע אדום נחש פטן סנה בוער וכולי. אלה היו סיסמאות של גדודי צבא הקוראים להם להתגייס מיידית.

תמונה 2
סבא ויקטור עם שמעון פרס

מאחר וצמנו, סבא לקח מימיה ושקית עוגיות לבש מדים ונפרד מאיתנו. הגדוד שלו בתותחנים הועבר למדבר סיני ושם נלחם במשך כמה שבועות. לא ידענו תקופה ארוכה אם הוא חי או מת.

כשהמצרים נכנעו הגדוד שלו עבר לרמת הגולן לסייע במלחמה עם הסורים עד לכיבוש כל הרמה. בסך הכל סבא שירת כשישה חודשים. מלחמת יום הכיפורים נגמרה בניצחון גדול.

סבא ויקטור נולד במצרים. כשהיה בן 17 פרצה מלחמת סיני בין ישראל למצרים. ישראל ניצחה והמצרים האשימו את היהודים בעזרה לישראל ולכן גרשו את רוב היהודים כולל משפחתו של ויקטור (סבא). הם יכלו להישאר בצרפת בתנאים טובים מאוד כולל מלגה לויקטור ללימודים באוניברסיטה הסורבון. אך אביו ניסים החליט לעלות לישראל באומרו: "פעם גלות יותר לא".

סבא הלך לקיבוץ גניגר למשך שנה ללמוד עיברית ולעבוד בשדה. בצבא שירת בחייל התותחנים כמשנה טכני.

תמונה 3
סבא ויקטור

במלחמת יום הכיפורים הגדוד שלו קיבל צל"ש על דיוק בקליעות וכל החיילים אמרו שזה מגיע לסבא שעשה חישובים מדויקים. כשהשתחרר הלך לעבוד בבניין ומפעלי ים המלח על מנת לחסוך כסף ללימודים אקדמיים.

סבא למד כלכלה ומדעי המדינה. העברית בפיו לא היתה משובחת ונאלץ להיעזר בי בכתיבת עבודות ובקריאת טקסטים בעברית. הוא סיים את לימודיו לתואר M.A בהצטיינות והתקבל למחלקת המחקר בבנק ישראל, שם מילא תפקידים שונים שהאחרון בהם היה הקמת המחלקה המוניטרית.

תמונה 4
סבא ויקטור עם יצחק רבין במפעלי ים המלח

לאחר כ- 22 שנה בבנק ישראל עבר למשרד האוצר, שם כיהן כמנכ"ל האוצר שם עבד עם שר האוצר יצחק ניסים ואחר כך עם שמעון פרס. המשך הקריירה המקצועית של סבא היה יו"ר כימיקלים לישראל שהיתה החברה הממשלתית הגדולה במשק.

לאחר מכירת החברה הוצע לו להיות מנכ"ל בנק המזרחי שם עבד 9 שנים עד לפרישתו.

הזוית האישית

היה לנו מאוד כיף לעבוד ביחד, למדתי דברים חדשים על המשפחה שלנו והיה מאוד מעניין.

מרים מדינה תרמה סיפור נוסף למאגר המורשת: המצור בירושלים על פי מרים מדינה

מילון

מחלקה מוניטרית
המחלקה השולטת על הריבית במשק

שייח ג'ראח
שֵׁייח' גָ'רַאח (בערבית: الشيخ جراح) היא שכונה במזרח ירושלים, ממזרח לדרך בר לב (מתוך ויקיפדיה)

ציטוטים

”רצנו ברגל אחותי ואני בהתרגשות גדולה ואיתנו רצו הרבה אנשים, ולראשונה נגענו באבנים הקדושות.“

הקשר הרב דורי