מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא דורית רצין (צור)

הברכה שיצר סבא רבא לאלונה ליום הולדתה
אלונה מברכת את סבא רבא דוד ביום הולדתו
סבא רבא דוד צור

שמי אלונה רצין (צור) נולדתי בשנת 1954, ואני סבתא של אלונה ביסה רצין – שתינו השתתפנו בתכנית הקשר הרב דורי.

הסיפור שרציתי לספר ארוך מאוד ומתפרש על כמאה שנה ולכן החלטתי להתמקד בצד אחד של הסיפור שהוא ייחודי, ולספר על אבי דוד צור (סבא רבא של אלונה) שהיה נער בשואה וניצל רק כי היה כשיר לעבוד ולהיות יעיל כגבר, אך איבד את כל משפחתו, וכמובן את ילדותו.

לימים עבר לבית יתומים בבודפשט ומשם עלה לארץ ישראל דרך תנועת הנוער "השומר הצעיר" והיה ממקימי קיבוץ בית קמה אשר בנגב. דוד צור ניחן בכישרונות רבים, אך העבודה הפיזית בקיבוץ לא הטיבה עם נפשו הרגישה, והוא עזב ולמד בבית המדרש למורים לציור. הוא הפך לאמן רב תחומי, צייר, פיסל, עסק בתיאטרון וכתב המון המון שירי אהבה לאימא שלי.

אלונה הינה נינתו הבכורה והיה לה קשר מופלא איתו. כשבאה לבקרו בסטודיו שלו, היו מציירים יחד משוחחים על נושאים שונים ביניהם טבע, אמנות, סרטים וכו.

דוד היה תמיד מעודכן בכל ענפי התרבות העכשווית ודרך אלונה יכול היה לחזור לילדותו ולנסות לחוות ולתקן את האבוד.

אלונה זכתה להיות נינה כעשור, והקשר עם סבא רבא שלה היה מופלא, רגשי ועמוק מאוד.

הזוית האישית

סבתא דורית ונכדתה אלונה השתתפו בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר קריית יערים, רמת השרון, התשפ"א, בהובלתה של המורה קלאודיה רונן.

מילון

תנועת השומר הצעיר
השומר הצעיר הינה תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. כיום מהווה התנועה מסגרת חינוכית-ערכית לאלפי בני נוער בכל רחבי הארץ ומכל רבדי החברה הישראלית– יהודים וערבים, צברים ועולים חדשים, עירוניים, קיבוצניקים ועוד. התנועה מקיימת מעל 100 קנים וסניפים ומפעילה בנוסף לכך עשרות פרויקטים ומפעלים חינוכיים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אבי דוד צור (סבא רבא של אלונה) שהיה נער בשואה, ניצל רק כי היה כשיר לעבוד“

הקשר הרב דורי