מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא גליה אורן

סבתא מספרת על אוסף הגלויות
סבתא בנערותה
ילדות בקיבוץ

סבתא גליה נולדה בארגנטינה בתאריך 19.10.1956. סבתא גדלה שם עד כיתה ד' בבית הספר ממלכתי וגם בבית ספר יהודי, למדה את סיפור יציאת מצרים באידיש והלכה גם לתנועת נוער. להוריה היה מפעל לשמיכות פוך, כריות, וכיסויי מיטה מיוחדים ובנוסף חנות צמרים.

בשנת 1967, כשסבתא הייתה בת 10.5 היא עלתה ארצה יחד עם אמה ושני אחיה לקיבוץ כפר סאלד שבגליל העליון. סבתא עלתה לארץ באוניה בשם "תיאודור הרצל", ההפלגה ערכה 3 שבועות. הם הגיעו לנמל חיפה, משם דודתה קיבלה אותם ונסעו ישר לקיבוץ.

סבתא בילדותה

תמונה 1

כסבתא הגיעה לקיבוץ היה ערב פורים והייתה מסיבת פורים לילדים והיא לא הבינה את השפה, כולם דיברו אליה ולא הבינה מה רוצים ממנה. לאחר חודשיים וחצי פרצה מלחמת ששת הימים ב- 5.6.1967, בקיבוץ ישבו כל ששת הימים במקלט הואיל והקיבוץ היה קרוב לגבול הסורי והיו הפגזות ולכן היה אסור לצאת מהמקלטים. הקיבוץ הופגז והתמוטטו בתים, וגם חדר המוסיקה של הקיבוץ קיבל הפגזה.

לאחר המלחמה יצאו מהמקלטים שמחים ומאושרים הואיל והצבא כבש את האזור שהיה קרוב לגבול הסורי, הייתה שמחה גדולה והיה שקט לתושבים.

הקליטה בארץ לא הייתה קלה, היה מוזר לסבתא לגור בבית ילדים ללא הורים, דבר שהיא לא הייתה רגילה אליו. היא לא הבינה את השפה והיה לה קשה לתקשר עם הילדים והם דברו בשפת הסימנים כמו חרשים.

מהר מאוד סבתא למדה לדבר עברית שוטפת, לימדו אותה עברית והיא הגיעה ישר לאמצע כיתה ה', הייתה גרה בבית הילדים עם עוד 14 ילדים. אחה"צ היו נפגשים הילדים עם ההורים לקפה ועוגה עד ארוחת הערב, את ארוחת הערב היו אוכלים גם בבית הילדים, היו משחקים במשחקי חברה על הדשה, בזמנו לא הייתה טלוויזיה, מחשב ופלאפונים, גם טלפונים בבתים לא היו וההורים היו באים לבית הילדים להשכיב את הילדים, הילדים היו ישנים לבד בלילה עם מטפלות.

את הטלוויזיה הראשונה בקיבוץ קנו לאחר מלחמת ששת הימים כשהתחילו השידורים בטלוויזיה בשפה העברית והיא הייתה בחדר האוכל של הקיבוץ, כולם היו הולכים לראות ביחד טלוויזיה, זו הייתה אטרקציה. בקיבוץ היו הרבה פעילויות לילדים כמו: חוגים, תנועת נוער, מחנות, קייטנות סרטים ועוד. סבתא הייתה מנגנת במנדולינה ובחגים כשהיו חוגגים בקיבוץ ועורכים מסיבות היא הייתה מנגנת ומופיעה עם התזמורת וגם הייתה שרה במקהלת הילדים. מכיתה ו' הילדים בקיבוץ היו עובדים אחרי הלימודים במטע תפוחים, בפרדס התפוזים ובכותנה ובגיל מאוחר יותר סבתא עבדה אחרי הלימודים גם בבתי הילדים.

עם סיום הלימודים (אחרי סיום כיתה יב') סבתא התנדבה עם עוד צעירים מקיבוצים אחרים לקיבוץ עין זיוון שברמת הגולן למשך חצי שנה עד שהתגייסה לצבא, זה היה קיבוץ מאוד צעיר בתחילת דרכו, שם עבדה בבית הילדים ועשתה תורניות שמירה בלילות וגם תורנויות בחדר האוכל.

לאחר מכן סבתא התגייסה לצבא, שירתה בצבא שנתיים ולאחר שחרורה מהצבא חזרה לקיבוץ והייתה מטפלת בבית הילדים בכיתות א'-ב'. סבתא הכירה את סבא מאיר ושנה לאחר שהשתחררה מהצבא התחתנה עם סבא מאיר בקיבוץ והם עברו להתגורר בירושלים.

כיום סבא וסבתא גרים בהר הדר, סבתא מנהלת רווחה ברשות המסים, מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ובנוסף היא גם רפלקסולוגית. לסבתא גליה ולסבא מאיר נולדו שני ילדים: גדי וגלעד. גדי התחתן עם עדי ונולדו להם 3 ילדים: גל, עופר ונדב. גלעד התחתן עם עדי ונולדו להם 3 בנות: עדן, ענבר ונועה.

במשפחה שלנו אוהבים לטייל בארץ ישראל ואנו מטיילים הרבה בשטח עם גי'פים ונהנים ביחד.

הזוית האישית

גל אורן: היה לי כייף להשתתף ולהיות מעורבת בתכנית לשמוע סיפורי ילדות של סבתא.

מתעדות את סיפורה של סבתא בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

סבתא גליה: היה לי כייף במפגשים השבועיים, לחפש תמונות מהעבר ולספר את סיפור העלייה והקליטה שלי בארץ.

מילון

בית ילדים
בית שבו הילדים לנו בקיבוץ

ציטוטים

”במשפחה שלנו אוהבים לטייל בארץ ישראל“

הקשר הרב דורי