מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא גו'רג'ט

סבתא גו'רג'ט עם נכדיה שירה ורז
סבתא גו'רג'ט בצעירותה
גו'רג'ט מספרת את סיפור ילדותה ונעוריה

שמי ג'ורג'ט, נולדתי בשנת 1946 במרוקו בעיר מרקש לאבי שמעון ז"ל ולאמי חביבה ז"ל. אני הבת שלישית במשפחה של שבעה אחים. אחותי הגדולה נינט ז"ל, אחי פרוספר ואחרי נולדו עוד ארבעה אחים: אלברט מרדכי ז"ל, מריז ז"ל והאח הקטן שמעון, שנקרא על שם אבי שלא זכה לראותו. אבי נפטר כשהייתי בת שמונה ואמי הייתה בהריון. אימא גידלה אותנו לבד. היא עסקה במרוקו בהכנת כפתורים לכפתנים ואבי היה מכין כלים מנחושת. למדתי עד כיתה ח' בבית הספר "אליאנס", שם גם למדתי את השפה הצרפתית. לאחר סיום לימודיי התחלתי ללמוד בבית חולים לאחיות. אמי הוסיפה לי שנים בתעודת הלידה כדי שאוכל להתחיל ללמוד. את לימודי האחיות סיימתי בגיל 17. באוגוסט שנת 1963 עלינו לארץ. את הדרך מקזבלנקה לאיטליה עשינו בהפלגה ומאיטליה לארץ ישראל בטיסה. הגיענו לעפולה והתגוררנו בגבעת המורה.

התחלתי ללמוד את השפה העברית באולפן בנצרת עילית. בסיום לימודיי באולפן קבלתי עבודה כאחות בבית החולים "העמק" במחלקה כירורגית ב'. עבדתי שם במשך 38 שנה.

אני – אחות בבית החולים העמק בעפולה

תמונה 1

המצב הכלכלי בבית לא היה טוב, אמי הייתה המפרנסת היחידה. היא עבדה בקק"ל בעבודות יזומות, בנטיעת עצים. לעבודה היא הייתה נוסעת במשאית. מאוחר יותר עבדה במרכז קהילתי בעבודות ניקיון, ולבסוף ב"בזק" בעבודות ניקיון. למרות שהיה קשה, תמיד אהבתי לבלות. נסעתי לטיולים, אהבתי לעשות סקי ולרקוד.

מאלבום התמונות

תמונה 2

הזוית האישית

גו'רג'ט: למרות שלא נכחתי ברוב המפגשים, הנסיעה לבית התפוצות הייתה חשובה ומעניינת, במיוחד עם שני נכדיי.

הנכד רז: בסיור לבית התפוצות למדתי לעומק על מנהגי העדות וסיפורי העלייה של כל עדה ושיתוף של סבתא בתכנית הייתה חשובה.

הנכדה שירה: היה לי מאוד כיף במפגשים של תכנית הקשר הרב דורי, למדתי הרבה דברים חדשים של סבתא ומאוד נהניתי אתה.

מילון

קק"ל
קרן קיימת לישראל (קק"ל) היא חברה לתועלת הציבור. לאחר הקמת מדינת ישראל התאגדה קק"ל כחברה ישראלית ובתזכיר התאגדותה משנת 1954 נוסחו מטרותיה ובהן קניה וחכירת קרקעות ליישוב יהודים. בשנת 1961 נחתם "כתב האמנה" בין מדינת ישראל וקק"ל, המעניק לקק"ל ייפוי כוח להיות המוסד הממונה על פיתוח אדמות הארץ וייעורן ועל ההסברה החינוכית-ציונית. (ויקיפדיה)

כַּפְתָּן
הכַּפְתָּן הוא לבוש מרוקאי מסורתי המסמל את תרבות העם לעיתים בעיר קזבלנקה וגם בשאר הערים במרוקו. את הכפתן לובשים במהלך חגיגות המימונה והחינה המרוקאית, שכן הוא סוג של שמלה העשויה מבדים מבריקים ויקרים, הרקומים באלמנטים וברקמות מוזהבות ותכשיטים ואביזרים עשירים למיניהם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למרות שהיה קשה תמיד אהבתי לבלות: נסעתי לטיולים, אהבתי לעשות סקי ולרקוד“

הקשר הרב דורי