מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא אסיה

אני וסבתא בטיול בחו"ל בבת המצווה שלי
סבתא ואני (התינוקת)
מילדות בצל מלחמה והכרזת המדינה עד עתה, כמובילה למצויינות במדעים וטכנולוגיה

הילדות של סבתא אסיה

כשסבתא הייתה בת 4 בהכרזת מדינת ישראל היא זוכרת שאביה ישראל לקח אותה על הכתפיים וכולם ברחובות חגגו. לאחר מכן אבא שלה התחיל לחפור את המקלט מתחת לאדמה וסבתא מספרת כך: "הייתי מאוד מאוד נרגשת מהפעולה הזאת שהוא אמר שהנה, תהיה מלחמה ואנחנו קרובים למצרים, והם בטח ינסו לפגוע בעיר רחובות".

זכור לסבתא לילה אחד שהייתה אזעקה והיו שמים וילונות שחורים על החלונות כדי שמטוסים מצריים לא יפגיזו את רחובות, והיא נבהלה כאשר ראתה את הוילונות ובאחת ההפגזות אבא שלה לקח אותה למקלט והיא לא רצתה להיכנס והוא הסביר לה "תסתכלי על השמים עוד מעט יהיו שם מטוסים ויפגיזו ואנחנו מוכרחים לרדת למקלט".

המקלט שימש גם את כל השכנים וכל לילה היו מגיעים כולם ויושבים שם. באחת ההפגזות, הודיעו למשפחה שאחות של אימה של סבתא (בתיה) והבן שלה אריק נפגעו, הם הגיעו למקלט שלהם עם המון דם והוא גר איתם והם שניהם ניצלו.

סבתא כנערה

סבתא הייתה בשומר הצעיר והיא זוכרת את החרדות שהיו לה. היא חששה שבבית הספר ישאלו אותה שאלה והיא לא תדע לענות עליה. עד היום היא זוכרת את המורה חווה יהלום שהייתה עוברת ואם ילד לא היה יודע את התשובה היא הייתה נותנת מכה עם הגיר שלה על הראש שלו כדי שיתחיל לחשוב. בהמשך סבתא עזבה את השומר הצעיר והלכה לתנועה המאוחדת ושם הכירה את מי שהפך להיות חבר שלה וכיום בעלה וסבא שלי, סבא גדעון.

העבודה והלימודים של סבתא

בחירת המקצוע של סבתא בעצם הוכתבה על ידי אמה, היא רצתה שסבתא תלך לבית ספר להוראה. סבתא הייתה ילדה סקרנית וחקרנית ואהבה לבנות חפצים ולהתעסק בטכנולוגיות אז היא החליטה ללכת ללמוד קודם הוראה. בהמשך הרגישה צורך מאוד גדול ללכת יותר לכיוון ההתפתחותי ורצתה ללמוד פסיכולוגיה. המצב הכלכלי של ההורים בזמנו לא אפשר לה ללמוד בכמה מקומות ולכן החליטה קודם לסיים את לימודי ההוראה ואחר כך את התחום השני שעניין אותה.

היא הייתה כמה שנים מורה בבית ספר, לרוב בכיתות הגבוהות והשלימה את התואר הראשון. בתואר השני החליטה ללכת לכיוון ההתפתחותי של ילדים, למדה בטכניון חינוך בעזרת מחשבים ואז גם חינוך בעזרת טכנולוגיות. היא התמקדה במה שנקרא היום "פעילות חקר של תלמידים בכל שכבות הגיל" והשלימה את לימודי הדוקטורט שלה בפיתוח החשיבה וההבנה, כך שהמקצוע שלה ממשיך להתמקד בכיוונים שונים עד היום.

חשוב לציין שבשנות ה-2000 סבתא וסבא חשבו שיחליפו מקצועות, אך הרקע שלה מלווה אותה אותו הדבר עד היום.

סבתא כיום

כיום סבתא מתעסקת במה שבאמת צריך בישראל: הרבה נוער צעיר שילמד לימודים גבוהים במדע ובטכנולוגיה מבלי לפגוע בלימודי האומנויות המוזיקה, הריקוד ונושאים נוספים. היא עובדת יחד עם הטכניון בקידום תלמידים ליזמויות טכנולוגיות חדשות והיא מרגישה שהיא יכולה להתרכז במשהו שהוא מאוד נחוץ למדינת ישראל (במסגרת התכנית "מובילות לטכניון").

סבתא התחתנה עם סבא גדעון בגיל 20, כשהיא סיימה את לימודיה היא ילדה את הילד הראשון בגיל 22.  שמו גל, היום הוא בן 51 ועובד כווטרינר בזכרון יעקב ויש לו 2 בנות ובן. לאחר כמה שנים נולד אבא שלי, רביב. אבא כיום מתעסק בתחום המחשבים וההייטק ויש לו ולסבא שלי סטארט-אפ, ויש לו אותי ואת שני האחים שלי אלון ואייל. לאחר מכן נולד מעוז, היום שף במיאמי עם שתי בנות קטנות ומתוקות. סך הכל יש לסבתא 8 נכדים והיא מפנקת אותם מפה עד השמיים!!!

הזוית האישית

יובל: נהנתי מאוד לשמוע את הסיפור של סבתא. יש לנו קשר מאוד קרוב ואני מאוד אוהבת לבלות איתה

מילון

טכניון
מכון טכנולוגי לישראל הוא אוניברסיטת מחקר בחיפה המתמקדת בהנדסה ובמדעים מדויקים ומלמדת גם רפואה וארכיטקטורה. הקמפוס הראשי של הטכניון נמצא בנווה שאנן.

ציטוטים

”אני מרגישה שאני יכולה להתרכז במשהו שהוא מאוד נחוץ למדינת ישראל “

הקשר הרב דורי