מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא אילנה ברקן

סבתא אילנה והנכדה שירי
הויזה של סבתא
בית כנסת לא חוקי

כאשר הייתי ילדה בת 10-12 (שנת 1965) סבתא שלי בקשה מהוריה לאפשר לכמות קטנה של יהודים להתפלל בדירה שלהם. סבתא לא הייתה דתיה, ידעתי שהיא הלכה לבית הכנסת בימי שישי כדי לדבר באידיש ולנסות לשדך בין יהודים צעירים, אך זה סיפור אחר…

הבקשה של סבתא היתה מוזרה משום שידעתי שבעיר ישנו בית כנסת, למרות שאף פעם לא הייתי שם.

יום שבת היה יום רגיל מבחינת ההתנהלות ברוסיה, ביום זה התקיימו לימודים כרגיל ואנשים יצאו לעבוד כהרגלם. ביום שבת בבוקר היו מגיעים לדירה שלנו גברים מבוגרים כדי להתפלל יחד, הייתי חוזרת הביתה  מהלימודים, וראיתי שהם מתפזרים כל אחד לביתו. הפיזור נעשה בזוגות בטווחי זמן משתנים כדי שלא לעורר חשד בחוץ. החשש שלי בימי שבת היה קבוע, תמיד פחדתי שמישהי מהחברות שלי תרצה לבוא איתי לביתי ובדיוק בזמן הזה תערך תפילה.

עד היום אני לא מבינה איך הורי הסכימו שיהיה בית כנסת לא חוקי בביתנו, כי באותה תקופה דבר כזה היה אסור בהחלט. באותם שנים לא הבנתי למה כל הסבים הללו לא היו נוסעים לבית הכנסת הגדול, לא ידעתי שהיה אסור להם לנסוע בשבת, כשבגרתי הבנתי שהיה מדובר ביהודים דתיים מהשכונה.

היו גם שבתות שלא היה מניין, במצב כזה אחד מהמתפללים היה יוצא לרחוב לפגוש אדם יהודי ובקש ממנו שיצטרף לתפילה, זה לא היה פשוט. אני זוכרת שלפעמים דוד שלי היה מגיע וישב בצד, הוא קרא ספר, רק כדי שיהיה מניין.

בית הכנסת הביתי שלנו היה מלא בעיקר בחגים ובפרט בחגי תשרי. באותם הימים משפחתי היתה מכנה אותם "חגי הסתיו". אני ולפי דעתי גם הורי, לא ידענו שזה ראש השנה או סוכות. זכור לי שבארון הבגדים שלנו היה ספר תורה ובאחד החגים (לא זוכרת איזה) המתפללים הלכו עם ספר התורה סביב השולחן והיו שרים (מאוחר יותר הבנתי שמדובר בשמחת תורה). בימי חג היו מגיעות גם נשים והיה נראה לי שונה שנשים היו מתפללות במטבח ולא עם הגברים, אני זוכרת שהנשים היו שמחות והתרגשו מאוד.

תיעוד הסיפורים של סבתא – חלק א'

תיעוד הסיפורים של סבתא – חלק ב'

הזוית האישית

סבתא אילנה: בזכות תכנית הקשר הרב דורי, התחלתי לשאול את בני משפחתה על העבר המשפחתי המשותף ועל דברים ופרטים שאינני יודעת ואף התחלתי ליצור עץ משפחתי. ולך, שירי נכדתי המיוחדת והאהובה, אני מאחלת לך להמשיך להיות ילדה סקרנית וחוקרת, ילדה שרוצה לדעת עוד ועוד על העבר של משפחתינו, חשוב לי ששירי תדע שיש לה סבא וסבתא נוספים שחיים בליטא. אשמח שהיא תפגש איתם ותשאל אותם על חייהם ועל המשפחה מהצד שלהם. שירי שלי, יש לנו מעט מאוד חפצים שנשארו במשפחה ועוברים מדור לדור, חשוב לי שתשמרי אותם. אוהבת אותך סבתא (2019).

שירי: תכנית הקשר הרב דורי והיציאה לבית התפוצות בליווי סבתא קרבו בינינו מאוד. זו הייתה גם הפעם הראשונה שסבתא ואני אירחנו משפחה מחו"ל (מסינסינטי). נהנתי מאוד מהאירוח, כל המשפחה תרמה ועזרה לארח בצורה הטובה ביותר את המשפחה שהגיעה מארצות הברית. אני אשמח לעשות זאת שוב. אני מאחלת לסבתי שתמשיך להיות איתי ועם אחי, ותרבה להשתתף בפרויקטים ובתכניות שלנו. אני מאחלת לך שתזכי לראות אותי מתחתנת ויולדת ילדים.

מילון

כבוד
צריך להתייחס לכל מה שיש לנו בהמון כבוד: לאוכל, לחפצים, לספרים ולזמן

ציטוטים

”לא לוקחים תוספת של אוכל עד שמסיימים את מה שיש בצלחת“

הקשר הרב דורי