מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא אדריאנה

אנדריי עם ילדיו התאומים: יהב והדר
סבתא אדריאנה עם נכדיה הדר ויהב
אבא אנדריי ובנו יהב מספרים על סבתא אדריאנה אמא של אנדריי.

העלייה לישראל

סבתא אדריאנה עלתה לישראל מרומניה בינואר 1967. בתחילה אבי, דודתי וסבתי ביקשו אישור כדי לעלות לישראל אבל השלטון הרומני דחה את הבקשה עד לסוף שנת 1966. בינואר 1967 סוף סוף הגיעו למדינת ישראל והתמקמו בנתניה.

לסבתי היו כמה בעיות קליטה: אי ידיעת השפה העברית וקשיים במציאת עבודה. עקב בעיות כלכליות בבית, סבתי הכניסה את אבי ודודתי לפנימיית "אלוני יצחק". מזלם שהמדריכה שהייתה בקבוצתם דיברה רומנית וכך עזרה להם. בסופו של דבר היא נקלטה בארץ, מצאה עבודה והכל הסתדר. אבי ודודתי נהנו בפנימייה ולאט לאט הצליחו להבין את השפה העברית. כיום אבי יודע אפילו יותר טוב ממני את השפה העברית.

סיפור החתונה של סבתא אדריאנה וסבא סילביו

סבי וסבתי התאהבו ממבט ראשון. הם שניהם עבדו ברומניה באותו עיתון ושם הם נפגשו ומשם פרחה האהבה. הם עשו מסיבת אירוסין לכל המשפחה וחברים. לא היו הרבה הכנות לחתונה היות ובזמנו לא היה נהוג לעשות אירוע גדול. החתונה התקיימה בבית של סבי בבוקרשט שברומניה. בחתונה הגישו אוכל ביתי, היות וסבתי הייתה בשלנית מעולה. החתונה התקיימה בבית של סבי וסבתי, היות והבית שלהם היה גדול אפשר היה להזמין את כל המשפחה המורחבת והרבה חברים. לחתונה הביאו בעיקר מתנות שכללו כלים למטבח, בגדים ועוד דברים שימושיים לבית.

סיפור העלייה של אנדריי

נולדתי ברומניה ועליתי ארצה ביחד עם רינה אחותי בשנת 1967. מה שזכור לי מכיתה א' זה שהתלבושת האחידה לכולם הייתה שמלה ופפיון. כאשר הגעתי לארץ בשנת 1967 למדתי בכיתה ה' בבית ספר בנתניה וזכור לי שבהפסקות הילדים בכיתה ניסו ללמד אותי עברית ע"י זה שהצביעו על משהו (דלת, חלון, לוח…) ואמרו בקול רם מה השם.

תמונה 1

בתמונה: סבתא אדריאנה חוגגת יום הולדת 80 עם המשפחה

הזוית האישית

סיפורה של אדריאנה תועד על עיד יהב אדניה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

פנימייה
מוסד חינוכי הכולל לימודים ולינה בתחומי בית הספר (מילוג)

ציטוטים

”לחתונה הביאו בעיקר מתנות שכללו כלים למטבח, בגדים ועוד דברים שימושיים לבית.“

הקשר הרב דורי