מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של משפחת חבשוש

אלי מיכאל ונטע בכיתת מחשבים
עובדים למען הקמת הישוב
הקמת ישוב בגליל

משפחת חבשוש הצטרפה לגרעין דולב שמטרתו הייתה להקים יישוב בגליל. חברי הגרעין נפגשו בימי שישי במטרה לתכנן את עקרונות החיים ביישוב השיתופי סביב שנות השבעים המאוחרות. הגרעין גדל עם הזמן והגיע לכ- 30 משפחות. כך העניינים חלפו במשך 3 שנים, ולא הייתה שום התקדמות בהכנת היישוב הפיזי. בעקבות כך משפחות רבות עזבו וכך נותרו כ- 15 משפחות.

בעקבות הצעה של הסוכנות היהודית לזרז את הקמת היישוב, הוצע לחברי הגרעין לעלות לשנת השתלמות וניסיון ביישוב שיתופי "מולדת" שנמצא ברמות יששכר. לא כל חברי הקבוצה עלו למולדת כיוון שהיו רק 7 מקומות מגורים, לפיכך נעשתה הגרלה למי שיעלה למולדת. בסוף שנת 1980 הקבוצה שנבחרה עלתה למולדת וצוותה לתעסוקות בענפי המשק השונים. הקבוצה השתלבה בחיים במולדת מצד אחד, ומצד שני המשיכו להתארגן כקבוצה שנפגשה כל יום שישי שבמטרתה לקדם את הקמת היישוב. באמצע שנת 1981 התבקשנו על ידי הסוכנות לבוא לשמור על ה"אשקוביות" מפני פריצות וגנבות. התחלקנו לזוגות וכל זוג יצא לרקפת לשמור שבוע.

ברגע שהאשקובית היו במקומן בסיור שחברי הגרעין עשו במקום, הוחלט בהסכמת כולם לעלות לגור במקום בתאריך 10.11.1981 ולא משנה מה מצב הפיתוח במקום. כמה ימים לפני העלייה לקרקע באו חלק מחברי הגרעין וחיברו את הבתים לצנרת השקיה למים ותשתיות חשמל. בתאריך העלייה עלו 10 משפחות ובעזרת גנרטור התחברו לחשמל.

הקמת היישוב

תמונה 1

בשלב ראשון עבדנו כקבלנים מול הסוכנות ובנינו את תשתיות היישוב הכוללות שבילים, גינון וכן שיפוצים של הבתים. בשלב מאוחר יותר פתחנו מסגריה, קבוצת גינון, מפעל למחממי מים מהירים, תכשיטים, גידול יענים, גידול פרחים לייצוא ומשתלה. בשנת 1984 עלה היישוב לבתי הקבע שלו והיישוב הזמני הפך לכפר נופש, ולצורך כך בנו גם בריכה ביישוב.

מאחר והיישוב לא הצליח לצמוח במתכונתו כמושב שיתופי, נבחרה ועדה כדי לבדוק אפשריות שונות להמשך. מסקנות הוועדה היו שעל היישוב להפוך ליישוב קהילתי מכיוון שאין ביקוש יותר למושב שתופי. בשנת 1989 היישוב הפך ליישוב קהילתי בתיאום עם הסוכנות ותנועת המושבים. תוך שנתיים היישוב קלט 25 משפחות ושנתיים לאחר מכן עוד 50 משפחות. כיום היישוב מונה כ250 משפחות! ודור המייסדים של רקפת מאוד גאה מהמקום שאליו הגיע היישוב.

הקמת היישוב – חממות

תמונה 2

הזוית האישית

אליעזר חבשוש: נהניתי מאד לעבוד עם מיכאל ונטע. דור מקסים, נהדר וחכם גדל במשגב. אני תקווה שהצלחתי ולו במעט להעביר את חווית העשייה בהקמת ישוב חדש בישראל. תודה לכל המשתתפים בהרמת התכנית.

נטע גפני: מאוד נהניתי, למדתי הרבה על הדור הותיק שפחות היכרתי, למדתי על סיפור חייו של אלי, ושמחתי שהוא למד ממני. מאוד נהניתי מהסיור בבית התפוצות, למדתי על התפוצות של ישראל וסיפורים של אנשים אחרים.

מיכאל פלדחי: למדתי המון על אלי ועל דור המייסדים של רקפת, למרות שאלי היה שכן שלי בעבר. נהניתי הרבה מהשיחות איתו, מהחוויה של הסדנה, וגם מהסיור בבית התפוצות.

מילון

גרעין דולב
קבוצת האנשים שהקימו את רקפת

אשקוביות
מבנים שמובאים עם מנוף

ציטוטים

”חברי הגרעין נפגשו בימי שישי במטרה לתכנן את עקרונות החיים ביישוב השיתופי“

הקשר הרב דורי