מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של מזל כהן

סבתא מזל כהן ונכדתה אמה אנדרסון
דוגמא לתסרוקת של חברתי הספרית
סבתא מזל מספרת על ילדותה בארץ כעולה חדשה מתורכיה

סיפור אהבתם של סבא וסבתא

שמי מזל, נולדתי בטורקיה בשנת 1945 ועליתי לארץ ב-1948.הגענו ישר ליהוד במשאית מהסוכנות, כשהורידו אותנו מהמשאית אמרו לנו שנבחר איזה בית שאנחנו רוצים לגור בו. למזלנו, בחרנו בית שבדיוק גמרו לבנות אותו, ושם הוריי גידלו 6 ילדים לאורך השנים.

הזמנים היו די קשים מבחינה כלכלית. למשל – בשביל להתקלח היינו צריכים קודם לשאוב מים מהבאר ואז לחמם את המים על פתיליה. למזלנו, הבאר הייתה ליד הבית. אחרי כמה שנים חיברו אותנו לחשמל וזה היה דבר מאוד משמעותי והקל על החיים.

משחקי ילדות – לא היו משחקים כמו היום. בשעות הפנאי, היינו נפגשים בשכונה ומשחקים 5 אבנים, מספרים סיפורים ושומעים מוזיקה מאחד השכנים שהיה לו פטיפון כי לא כל אחד יכול היה להרשות לעצמו באותם הזמנים. התחביב שלי היה ריקודי עם וריקודים סלונים.

בגיל 18הפלגתי באנייה לטורקיה לראות את המקום בו נולדתי ולפגוש את המשפחה הקרובה שנשארה שם – אני זוכרת את החופשה כמעניינתומאתגרת. כשחזרתי הלכתי לביתה של חברה שעבדה בבית כספרית, היא עשתה לי תסרוקות מעניינות, כמו זאת שבתמונה. אצל חברתי הספרית, פגשתי את בעלי לעתיד שהיה אחיה. אחרי שנה מהכרותנו, התחתנו ונולדו לנו 5 ילדים במשך השנים.

לימים, הפכנו לסבא וסבתא של אמה, איתה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. אחיותיה – איה ואלונה, נכדותיי המדהימות ולעוד נכדים שלי מיתר ילדיי.

תמונה 1

עלייתו לארץ של סבא

העלייה של בעלי הייתה הרבה יותר קשה. משפחתו עלתה מעירק לבית שמש, הם גרו 15 נפשות בצריף של חדר. התנאים היו מאוד קשים ובעלי רצה מאוד ללמוד לכן הוא הלך לגור אצל משפחה אומנת בירושלים והיה מגיע פעם בשבועיים לבקר את ההורים שלו. רק אחרי שנים, המשפחה עברה לדירה באור יהודה ושם נפגשנו.

הזוית האישית

מזל כהן: יש לי מסר לנוער – לנוער המקסים שגדל כל כך מהר לנגד עינינו יש לי מסר לחיים.

צמיחה – שלא תחיו בהרגשה של החמצה. שלא תחמיצו אחרים. שלא תחמיצו הזדמנות לצמיחה ולשמחה כך תצעדו קדימה במצח נחושה.

ערך – מי שחי בהודיה בהערכה מחודשת של כל יום חדש יכרע ברך בענווה מתוך כבוד לבריאה ויתן ערך מכריע לכל דבר הוא יטפח את מערכות הקשרים שלו בחיים שלא יהיו מכוערים או עכורים

סיפוק – הסיפוק בחיים מתקיים כאשר אתה מסתפק במה שיש וחי חיים מספקים ללא ספקות והיסוסים

מיזוג – מיזוג גלויות יצליח כאשר נגזום את ההגזמות הפראיות של הדעות הקדומות ונכבד זה את זה ונשמור על מזג נוח אז נוכל למזוג ביחד יין ונשתה לחיים

ידע – כוח ההשכלה הלימוד וההבנה הם ידע. ידע הוא כוח המאפשר הבנה ושינוי. כשאתה מיישם את הידע בחיי היום יום הוא מתקיים בידיע חייה מאפשר לך להגיע אל היעד דרך היעוד של כל רגע ורגע שאתה חובה במלא התוכן והעניין .

שוקע או משקיע – האם אתה משקיע בקשר או שוקע בקשר אל תהיה עקשן כי הגיע הזמן לחבר את השקע לתקע ולהשקיע ביצירת קשר של אור ואהבה.

מילון

פתילייה
פתילייה היא כירה ניידת, הבנויה ממכל דלק נוזלי, בו טבולה פתילה ומעליו מסגרת מתכת. קרוסין הוא הדלק הנפוץ לפתיליות; בישראל הוא מכונה "נפט" אף כי אינו נפט אלא דלק המתקבל מזיקוק נפט. את הקצה העליון של הפתילה מדליקים על ידי גפרור וחומר הדלק עולה בפתילה בשל עקרון הנימיות, מתאדה ובוער. על מסגרת המתכת שמעל מניחים את כלי הבישול. חומה של הפתילייה נמוך ולכן היא משמשת לבישול אטי.

ציטוטים

”אצל חברתי הספרית, פגשתי את בעלי לעתיד שהיה אחיה“

הקשר הרב דורי