מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של מזל זיקרי

אני וטליה
בעלי ואני ביום חתונתנו
סיפור חייה של מזל זיקרי

שמי מזל זיקרי, בת להוריי עזר ומרים יעקוב, אשר נולדו בצפון עיראק. הוריי עלו לארץ עם שני אחיי הגדולים בשנת 1950. בשנים הראשונות הם גרו במעברה בפרדסיה ואחרי שנה הם עברו למושב גבעולים ושם נולד אחי ששמו אורי. בשנת 1952 אני נולדתי. אנחנו שמונה אחים וכולנו נורא אהבנו זה את זה, עד היום כולנו בקשר טוב ומאוחדים.

הילדות שלי

נולדתי במושב גבעולים שבנגב. הייתה לי ילדות יפה ומלאה בזכרונות מתוקים. היו לי הרבה חברים בשכונה. נהגנו לשחק בקלאס, חמש אבנים וחבל. המאכל האהוב עלי מילדותי הוא אורז חמוץ של העדה העיראקית. זכור לי טיול מבני עקיבא בו לקחו אותנו למחנה קיץ בהר הכרמל שבחיפה, ובלעדי אחי הגדול היה לי נורא קשה להסתדר. הוא עשה במקומי את הפעילויות הקשות והקל עלי. בבית הספר היסודי היו שני מקצועות שאהבתי במיוחד: טבע ומולדת. זכור לי שבתקופת היותי תלמידה ביסודי, תלמיד שהפריע היה מקבל מכה עם סרגל.

שמי המקורי הוא מרסל אך בכיתה א' המורה חשבה שהשם שלי לא מתאים למסגרת דתית והחליטה שמאותו יום יקראו לי מזל, וכך היה. שם זה מתכתב עם סיפור הלידה שלי. בלידה שלי היה סיכון לחיי אמי ולשמחת כולם הלידה עברה בשלום. זמן קצר לאחר שנולדתי אבא שלי קיבל את משרת ניהול הצרכנייה של המושב. לאור המינוי המוצלח כולם הסכימו שהלידה שלי הביאה למשפחה מזל. אני זוכרת חוויה לא פשוטה כשהייתי בכיתה ב', המורה שאלה אותי שאלה כלשהיא ועניתי תשובה שגויה וזה גרם לכולם לצחוק עלי. זו הייתה חוויה קשה שהשפיעה עלי למשך הרבה זמן והורידה לי את הביטחון. בגיל 13 הורי החליטו לעזוב את המושב ולעבור לנתניה וזה גרם לי למשבר בלימודים. כשהגעתי לבית ספר החדש בנתניה גיליתי שהרמה בו הייתה מאוד גבוהה ביחס לרמה במושב. היה לי מאוד קשה לצמצם את הפער ובסוף כיתה ח' עזבתי את הלימודים והלכתי ללמוד ליטוש יהלומים. עבדתי בליטוש 25 שנה ואחרי 25 שנה עזבתי את היהלומים ועברתי לעבוד עם קשישים. נורא אהבתי לעבוד שם והיה לי סיפוק לעבוד עם אנשים כאלה ולעזור להם.

חיי האישיים

בשנת 1968 הכרתי את בעלי ששמו דניאל דרך חבר של חברה ובשנת 1970 התחתנו. אנחנו נשואים 49 שנים. באותה תקופה גם חזרתי בתשובה ובגיל תשע עשרה וחצי כבר נולדה לי בת ראשונה, ומאז נולדו לי עוד שישה ילדים – סך הכל שבעה. כיום יש לי עשרים נינים וחמישה נכדים וכולם מבנותיי וילדיהם. בניי עדיין לא נשואים. אני אוהבת מאוד את המשפחה שלי ומברכת על כולם. אני מאוד אוהבת לבשל למשפחה שלי ולשבת יחד עם נכדיי. כיום אני מתנדבת בבית ספר איתמר ומבשלת בבית ספר לאחיות.

הזוית האישית

טליה: המפגשים עם מזל היו מדהימים ומהנים מאוד. למדתי המון עליה, למדתי על המורשת שלה והתרבות שלה וגיליתי אדם מדהים ומקסים.

מזל: נהניתי מאוד להיפגש עם טליה ולספר את סיפור חיי, נורא נהנתי במפגשים. למדתי המון על עצמי והיה לי כיף לספר את הסיפור שלי.

מילון

מעברה
ישוב ארעי לעולים לחדשים לארץ ישראל בשנות החמישים

ליטוש יהלומים
עבודת הלוטש נמשכת מספר שעות ואפילו ימים - תלוי בגודל הגלם שעליו ללטוש. כיום, לפני התחלת עבודת הליטוש משתמשים בתוכנות מחשב הקוראות את הגלם ומראות את המודל האידיאלי אליו כדאי ללטוש את היהלום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני אוהבת מאוד את המשפחה שלי ומברכת על כולם“

הקשר הרב דורי