מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של לבנה בר ובר

תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר חוב"ב
לבנה בר ובר
סבתא לבנה מספרת על חשיבות האהבה והנתינה במשפחתה

"ואהבת לרעך כמוך"

"אדם צריך להרגיש את כל הרצונות והרגשות של הזולת, כאילו שלו הם."

שחר בכלר שלנו, אתה גדל בבית ששמו אהבה, אני לבנה סבתך, אימא של אמך סיגלית, נולדתי לבית בכר שפירושו – "בן כבוד הרב", נצר לרבנים גאונים. אבא שלי יעקוב ז"ל היה אומר "אדם צריך להרגיש את כל הרצונות והרגשות של הזולת, כאילו שלו הם. "ואהבת לרעך כמוך".

אבא שלי יעקוב נולד בשנת 1912 בצפון יוון, בעיר "דדימוטיכו", את ילדותו ואת בחורותו הוא חי ביוון, ובגיל 18 התגייס לשירות בצבא היווני ובלשכת הגיוס היוונית אמר "אני אוהב את המדינה שלי", כזה היה אבא שלי, איש של אהבה, איש של נתינה. בשנת 1935 בגיל 23 הוא עזב את יוון יחד עם אביו, והם עלו ארצה לפלסטין, המולדת של העם היהודי. אבא שלי התחתן בשנת 1940 עם אימא שלי זלדה לבית ג'בריי, יש מוזיאון בעיירה סופלי, בצפון יוון, מוזיאון שמציג את תעשיית המשי, ומוזיאון זה על שם משפחת ג'יבריי, תחום בה עסקה משפחת אמי זלדה ז"ל. אימא שלי הגיעה מצפון יוון מאותה העיר, דדימוטיכו. היא עלתה ארצה לפלסטין בשנת 1935.

להורי נולדו חמישה ילדים, דוד, רחל, רפאל (רפי), עליזה, ואני לבנה. אבא שלי עבד מאוד קשה לפרנסת והשכלת המשפחה. אחי דוד הוא מהנדס כימי, הוא ממציא כל מיני דברים, הוא מייצר גומי לטנקים, להגנת החיילים, גומי שמגן נגד שרפות. אפילו לחלליות המציא גומי שמגן נגד שרפות בחלל. אשתו נוגה בכר מנהלת בנעמת זכתה בתואר "אשת השנה של תל אביב" על ידי תרומתה לילדי הזרים ולטיפול בהם.

אחי רפאל בכר, היה גאון, טוב לב, עשיר, והיה דואג לכל אדם שיש לו בעיה. רפאל הקים בית תמחוי בדרום תל אביב, תרם שלושה אמבולנסים, היה פונה למזכירת קופת החולים, והיה מבקש שמות של אנשים שלא היו יכולים לקנות תרופות, והיה מעביר לה כספים כדי שתיתן לחולים (מתן בסתר). רפאל נפטר בשנת 1998. יעקוב עליו השלום (1975) אהב מאוד את הזולת ותמיד היה עוזר לזולת, היה הוא לוקח הלוואות, לפעמים מה שהיה מרוויח מפרנסתו, לא תמיד היה מספיק לכלכלת ולהשכלת המשפחה. הלוואות אלו, היה לוקח על מנת לעזור לעניים מכיוון שהיה נגר וגגן. לא אחת היה הולך בימי הגשם החזקים והיה מתקן גגות למסכנים שחדר להם מים הבייתה, ואין ידם מאפשרת לתיקון הגג. לפעמים היה רואה ילדים עם נעלים בלויות או לבוש בלוי והיה פונה לאבא של הילדים, והיה נותן להם כסף, ולפעמים זה היה הכסף מההלוואה – "ואהבת לרעך כמוך".

גם אותי הוא חינך לעשות טוב לאנשים, ולפעמים גם כשיש אבלים, אפילו אם אני לא מכירה את המשפחות, אני מבשלת להם אוכל, ארוחות צהריים, ומשמחת את ליבם. גם כשיש שמחות, אני תמיד מציע להשתתף בעשיה ובבישול. כשהייתי צעירה, הייתי מלמדת בהתנדבות ילדים אנגלית, תנ"ך וחשבון.

בצעירותי

תמונה 1

בשנת 1978 אני וסבא שלך איציק, התחתנו, בעלי איציק, עוד שהכרתי אותו אמר לי "כל שאין בו להעניק מרוחו לזולתו, כמעט שאינו מוצא כלום בעולמו, כדי להעניק מעצמו". בעלי איציק טוב לב, תורם לעניים ולעוורים, כבר חמש שנים הוא מתנדב בתור יושב ראש חקלאי של אגודת בני ציון. מקדיש שעות רבות לכך. בעלי איציק התנדב לוועדות שונות באגודת בני ציון. אנחנו איציק ואני, סבתא וסבא שלך, גידלנו את משפחתינו לתרום. הבת שלי סיגלית, אימא שלך, יזמה שיתוף פעולה בין רופאים בבית חולים שיבא ולבין חוקרים שעובדים איתה בעבודתה. היא התחילה בהאקתון ובו היא וכל החוקרים שלומדים איתה התגייסו לפתור שאלות רפואיות חשובות, היוזמה הראשונית יצרה שיתופי פעולה נוספים מתמשכים וחשובים ואף האקתון נוסף בין בית חולים שיבא וחברות ענק.

סבא שלך איציק שדואג ולוקח כל הזמן את הנכדים לחוגים, לצרכנייה, או לאן שצריך. אני מכינה תמיד מטעמים טעימים וכולם באים לסעוד. סבא איציק אומר "אם אתה רוצה להיות מאושר, אתה צריך לעשות מישהו מאושר, אם אתה רוצה לקבל, אתה צריך גם לתת מעצמך".

הזוית האישית

סבתא לבנה: מאוד שמחתי והתרגשתי להיות בחברתך, הרגשתי שאני מספרת לך דברים אישיים שמעולם לא יצא לי לספר לך. אתה אחד הנכדים החכמים ואהובים שלי.

סבא יצחק: שחר, מאוד שמחתי להיות בחברתך ושהצלחנו יחד, סבתא ואני להעניק לך תובנה חשובה בחיים, אני מאמין שאתה תלמד מתובנה זו, למען עולם טוב יותר, לך ולזולת. מאוד שמחתי להיות בחברתך ושהצלחנו יחד, סבתא ואני להעניק לך תובנה חשובה בחיים, אני מאמין שאתה תלמד מתובנה זו, למען עולם טוב יותר, לך ולזולת.

מילון

האקתון
האקתון (מאנגלית: Hackathon) הוא אירוע יזמות מרתוני, רב-עוצמתי, העושה שימוש בחוכמת ההמונים, בו המשתתפים מתחלקים לקבוצות חשיבה, היוצרים ומפתחים יחדיו רעיונות והמצאות פורצי דרך, במטרה לנסות לענות על אתגר אשר הוגדר מראש על ידי מארגני ההאקתון. ויקיפדיה

ציטוטים

”ואהבת לריעך כמוך“

הקשר הרב דורי