מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילנה יגורוב עלתה מקירגיסטן

ילנה היום
ילנה בילדותה עם משפחתה
ילנה עלתה מקירגיסטן בשנת 2005, בני הדודים נשארו שם עדיין

ילנה יגורוב נולדה בשנת 1976, לאביה ולרי יגורוב, ואמה סוסנה יגורב מבית משפחת שוורצמן. היא נולדה בעיר טאש-קומיר שבקירגיזסטן, ועלתה לארץ עם בעלה ובתם בשנת 2005, כשהייתה בת 29. בשנת 2005 עם עלייתם לישראל, עדיין נשארו בקירגיזסטן בני הדודים ממשפחתה של אימא שלה. במהלך השנים האחרונות רבים מיהודי קירגיזסטן היגרו ועברו למדינות אחרות, ועדיין יש שם קהילה יהודית קטנה, בעיקר בבישקק עיר הבירה.

ילנה, מתגוררת היום בראשון לציון ומשמשת בתפקיד רכזת קליטה של יוצאי חֶבר העמים במתנ"ס רמת אליהו. ילנה סיפרה, שהיא עדיין שומרת על קשר עם חברי ילדות וחברים משנות לימודיה באוניברסיטה.

בילדותה למדה ילנה בבית הספר ע"ש ניקולאי אוסטרובסקי. בשנת 1991, בזמן נפילת ברית המועצות, החלו דוברי הרוסית לעזוב את קירגיזסטן, ומשפחתה רצתה לעלות לישראל, אבל אחיה נפצע, והעלייה נדחתה. בשעה שאחיה החלים, נסעה ילנה ללמוד לתואר בהנדסת תקשורת באוניברסיטה שבעיר הבירה בישקק. בשנת 2002 התחתנה ונולדה לה בת, והרצון לעלות למדינת ישראל התעורר, במיוחד לנוכח האנטישמיות הגוברת והמצב הכלכלי הקשה.

קירגיזסטן היא מדינה מוסלמית, ובתקופת השלטון הקומוניסטי בה היה אסור להראות סממנים דתיים, לחגוג את החגים או לדבר עליהם. בעיירה שהתגוררה בה הייתה קהילה קטנה מאוד של יהודים, שכללה משפחות ספורות. משפחתה של ילנה הכירה את חג החנוכה ואת חג הפסח וחגגה אותם בסתר. אומנם לא נערך ליל סדר כהלכתו, אך סבתה הכינה מצות וגפילטע פיש ודיברו על יציאת מצרים. לשאר החגים נחשפה רק בזמן לימודיה בעיר הבירה, שבה הייתה הקהילה היהודית גדולה יותר.

בשנת 2005 עלתה ילנה ארצה עם משפחתה ועם קבוצה מחֶבר העמים במסגרת תוכנית "בית ראשון במולדת" של הסוכנות היהודית. הדרך לארץ הייתה ארוכה. לא הייתה טיסה ישירה מקירגיזסטן, לכן נסעו במונית שירות עד קזחסטן במשך שעות רבות, משם טסו למוסקבה ואז לארץ. כשירדה מהמטוס הרגישה שהגיעה הביתה. בתחילה הגיעו בני המשפחה לקיבוץ עין זיוון שברמת הגולן ושם למדו באולפן ולמדו כיצד חוגגים את כל החגים. לאחר חצי שנה עברו לרמת אליהו שבראשון לציון, התחברו לכל המשפחה, ונולדה להם בת נוספת.

כיום הם חוגגים את כל החגים במסגרת המשפחתית. הקהילה בארץ לא גדולה, פזורה בכל הערים ואינה מגובשת בארגון, אך ילנה בקשר טוב עם כמה מהמשפחות מהקבוצה שאיתה עלתה ארצה. מֵעבר לתפקידה כרכזת קליטה במתנ"ס, היא עוזרת ליוצאי חבר העמים להיקלט בארץ ולהכיר טוב יותר את המדינה.

ילנה ובני משפחתה

תמונה 1

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

בישקק
בישקֶק (בקירגיזית: Бишкек) היא בירתה של קירגיזסטן והעיר הגדולה במדינה. העיר הוקמה בשנת 1878 ובין השנים 1926 ו-1991 הייתה ידועה כפרונזה על שמו של מפקד כוחות הצבא האדום באזור במלחמת האזרחים הרוסית מיכאיל פרונזה שקבע כי היא תהיה בירת קירגיזסטן. ויקיפדיה

ציטוטים

”משפחתה של ילנה הכירה את חג החנוכה ואת חג הפסח וחגגה אותם בסתר“

הקשר הרב דורי