מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של זהבה זבולון

סבתא ואני היום 18.1.16
בחתונת בת דודתו של בעלי
הסיפור מספר את סיפור העלייה של זהבה זבולון ואת איך שהיא השתלבה בחברה עד היום

תכנית הקשר הרב דורי. התלמיד גיא זבולון משתתף בתכנית יחד עם סבתוש, סבתא זהבה זבולון בבית הספר בראשית, בבית אלעזרי. סבתא זהבה מספרת:
 
"שמי הוא זהבה זבולון נולדתי בעירק בשנת 1942, בתקופת המלחמה סיפרו לי שהיו ערבים שעשו פרעות ביהודים אירועי הפרהוד. היו יהודים שניסו לעזור ליהודים אחרים לעלות לארץ הקודש בחשאי והם לפעמים נעצרו ונשלחו לכלא!
זו הייתה תקופה קשה מאוד ליהודים, היהודים חששו לצאת מבתיהם בעקבות המהומות שנעשו.
ברגע שהוכרזה מדינת ישראל, יהודים רצו לעלות לארץ ובתקופה הזאת הערבים הקשו ליהודי עירק לעלות ארצה אבל איכשהו הצלחנו לעלות לארץ הקודש! בתקופה שלי העלייה הייתה קשה מאוד מכיוון: שלא היה אוכל לא היה עבודה להורים. הארץ הייתה שממה, לנו, יישנו באוהלים על אף החורף. הקור הגשמים היו ללא הפסקה למשך 3 שבועות.
שם משפחתי בילדותי היה יוסף. למדתי בבית ספר "טירה דרומית" (ישוב לפני חיפה), יום אחד קראה לי המורה לגשת ללוח וביקשה ממני לכתוב ואמרתי לה שאני לא יודעת לכתוב.
אז הסיפורים היו טובים שיחקנו ולמדנו נהנו, הייתי בגדנ"ע בזמן הזה יצאנו לחמישה ימי פעילות וסבתי לא נתנה לי ללכת, אבל בכל זאת יצאתי. התנאי להשתתפותי היה שבלילות הבטחתי שאני אשן אצל אחייניתה, אבל לא נתנו לנו לצאת. ימי הפעילות במחנה הגדנ"ע היו מהנים ונהניתי מאוד!
בשנת 1952 אמי נפטרה וסבתי החליפה אותה וגידלה אותנו. אני האחות הבכורה מתוך ארבע אחיות ואח במשפחתי. רק אחי נולד בארץ, כולנו נולדנו בעירק. בשנת 1958. בחופש הגדול, סבתי הכירה לי את בעלי לעתיד שהיה בן זוגי הראשון! שהיה בן אחיה. אז יצאנו תקופה קצרה של חצי שנה והתחתנו. הייתי בת 15 בחתונתי, לבשתי שמלה לבנה ויפה, הלכנו לסטודיו והצטלמנו, משם הלכנו לאולם ואז גילינו שהצלם לא הגיע!
לכן האורחים לא הצטלמו איתנו ויש בקושי מזכרות.
הגעתי מצפון הארץ למרכזה לעיר רחובות. בעיר זו ילדתי וגידלתי את ילדיי ובמשך השנים היו תקופות טובות ופחות טובות. כשילדיי גדלו יצאתי לעבודה בפעם ראשונה בחיי כדי לעזור לפרנסת המשפחה!
 
עבודתי הייתה בתחום החינוך במסגרת גנים שגילם תת-חובה וחובה, עזרתי לגננת בטיפול הילדים(הייתי סייעת לגננת),יצאתי לכל מיני קורסים והשתלמויות במסגרת העבודה על מנת להשתלב. היו חוויות שהיינו מארחים בשבתות ובחגים את משפחת אחיי. לקראת החגים היו תמיד הכנות מראש, במיוחד בפסח! החוויות הטובות בחגים ובשבתות: הם היו כפיים ומאוחדים שאחותי גרה בחיפה והייתה מגיעה בשבתות/חגים עם ילדיה.
ואחותי השנייה באה מירושלים כמעט כל שבת ובחגים. עד היום אני ממשיכה לארח גם את אחיי וגם את ילדיי
שילדיי התחתנו התפניתי לעזור בגידול נכדיי, שבתי ילדה שלישיה גם שם התפניתי לעזרתה שנכדי הקטן נולד טיפלתי בו עד שהלך לגן. סבתא הייתה בייביסיטר ללא תשלום והיה יותר כיף כי לא היינו צריכים להכיר מישהו חדש.
 
נכדתי הבכורה התחתנה בחופש הגדול של שנת 2015 – 2016 ואני מקווה  ומצפה שהיא תלד ילד ואני אוכל ואזכה לגדל  גם את ניניי.
 
העשרה
הפרהוד "הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. במסגרת הפרעות נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים ורכוש רב נבזז. בין 300 ל-400 פורעים לא-יהודים נהרגו כחלק מהניסיון לעצור את הפרעות. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה פרהוד היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים. האירועים שימשו כגורם מאיץ לצמיחתה של המחתרת הציונית בעיראק ולתהליך שבסופו של דבר הביא לעליית יהודי עיראק לארץ ישראל במבצע עזרא ונחמיה". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

פרהוד
הפרהוד הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. במסגרת הפרעות נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים ורכוש רב נבזז. בין 300 ל-400 פורעים לא-יהודים נהרגו כחלק מהניסיון לעצור את הפרעות. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000.‏ הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה פרהוד היא הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים. האירועים שימשו כגורם מאיץ לצמיחתה של המחתרת הציונית בעיראק ולתהליך שבסופו של דבר הביא לעליית יהודי עיראק לארץ ישראל במבצע עזרא ונחמיה.

טביט
חמין

מחשה או יפרעה
ממולאים

ציטוטים

”הארץ הייתה שממה לנו באוהלים על אף חורף הקשה והכפור מכיוון שהגשם היה חזק מאוד“

הקשר הרב דורי