מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של הקנדלברה

סבתא ליפשה ונכדתה אפרת מתעדות
הקנדלברה שעברה בירושה
הפמוט נקנה במשכורתו הראשונה על ידי בעלה של רחל למרות שחי עמה בצמצום ועוני.

סבתא של אפרת שטיינברגר, הגב' ליפשה שטיינברגר מספרת את סיפורה.

נולדתי  בתל אביב להוריי שלום ורחל סלווין.

בחרתי לספר על חפץ מיוחד, על הקנדלברה – Candelabra – פמוט רב קנים, ששמורה קרוב לליבי זה חודשיים ימים, לאחר שקיבלתי אותה בירושה מאמי רחל ז"ל שעברה חיים של מסירות נפש על קיום תורה ומצוות ושל התמודדות על חינוך ילדיה מאחורי מסך הברזל שברוסיה, תחת המשטר הקומוניסטי שאסר כל שייכות לדת וליהדות בפרט.

תמונה 1

הפמוט נקנה על ידי בעלה של רחל, שחי עמה בצמצום ועוני, וכבר במשכורתו הראשונה, שהייתה דלה ביותר, החליט ל"בזבזה" בקניית הפמוט, מעשה זה מראה על ערכה של מצות הדלקת נרות שבת בעיניו של הבעל.

אמי, ממשיכה גב' שטיינברגר, הדליקה בפמוט זה את נרות השבת, בכל ערב שבת ובערבי חג במשך שבעים שנה, הפעם האחרונה שהדליקה בפמוט זה, היה בשבת האחרונה שלפני פטירתה – והיא כבת תשעים ושתיים שנים!

החפץ היקר עבר שני דורות, היא מספרת, הוא הועבר לידי בגיל שישים ושש לחיי, אני מדליקה בו כל שבת, בנוסף לתשעת הנרות של משפחתי. הפמוט רב הקנים מאוד יקר וחשוב ללבי, משום שכך אני זוכה להמשיך את ההיסטוריה של הוריי הצדיקים.

מסיפור הקנדלברה למדתי שהדבר החשוב ביהדות הוא הדלקת נרות שבת, ובפרט בראותי את אבי משקיע בפמוטים את כל כספו, כדי ללמדנו את חשיבות המצווה.

מלבד זאת קבלתי מאמי ע"ה הרבה חום, אהבה וגמילות חסדים.

הזוית האישית

סבתא ליפשה: פמוט רב הקנים מאוד יקר וחשוב ללבי, משום שכך אני זוכה להמשיך את ההיסטוריה של הוריי הצדיקים.

מילון

קומוניזם
קומוניזם זו צורת ממשל (ולא "סתם" מדיניות) מסוג צורות הממשל הדיקטטוריות (שבה אדם או קבוצה קטנה של אנשים שולטת על המדינה). על הנייר הקומוניזם דוגל בהלאמת כלל הרכוש (כלומר הפיכת כל הרכוש לרכוש המדינה) וחלוקת רכוש זה באופן שווה לכלל האזרחים במדינה, אולם בכל הנסיונות המתועדים ליצירת משטר קומוניסטי הממשלה רק לקחה את כל הרכוש מהאנשים אבל לא חילקה אותו באופן שווה אלא השאירה את רוב הרכוש בידי אלה שקרובים לצלחת, וכך רוב העם חיים בחוסר כל. בנוסף על הנייר הקומוניזם אינו מחייב פעולות דיכוי אכזריות אולם גם כאן כל הניסיונות של האנושות ליצירת קומוניזם הובילו עד מהרה ליצירת משטרה חשאית, פעולות דיכוי אלימות כנגד אזרחים ובכלל אווירת פחד ואימה מתמידים.

קנדלברה-
פמוט בעל מספר קנים.

ציטוטים

”פמוט רב הקנים מסמל בעיני את המשך ההיסטוריה של הוריי הצדיקים.“

הקשר הרב דורי