מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של מיכל קיסר במעברה

מיכל ומאיה
הילדות במעברה
סיפור ילדות מאושרת

שמי מיכל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב-דורי, להלן סיפורי:

אימא של סבתא שלי עלתה לארץ מלוב אחרי שהיא חזרה מהמחנות הנאצים באיטליה ומברגן-בלזן, שם איבדה את בעלה. היא הגיעה לארץ אלמנה עם שלוש בנות קטנות. הן הגיעו למחנה עולים בשם "מחנה ישראל". זה היה מחנה בריטי, המבנים בו היו מבנים בריטים, הגגות היו עגולים ועשויים מפח.

זיכרונות הילדות שלי מתוקים מהמקום הזה, למרות הקושי הסוציאלי והמשפחתי שהיה כרוך בחיינו, בכך שאמי האלמנה הייתה צריכה לגדל ולפרנס ארבעה ילדים בגפה. אהבתי את ילדותי במקום בגלל שהייתי ילדת טבע כמו "מוגלי" מספר הג'ונגל: כילדת טבע טיפסתי על עצי האקליפטוס ואהבתי את ריח האקליפטוס ואת הקרירות והצל שנתנו לי העצים. עד היום כשאני רואה עצי אקליפטוס אני חשה ריגוש והנאה ונזכרת בזיכרון הילדות המתוק הזה. הייתי בשדות, שיחקתי בבוץ עם המגפיים הגדולים של אחיותיי, ולא פעם המגפיים נפלו לי מהרגלים ושקעו בבוץ.

אני רוצה לספר ולתאר על המקום המיוחד הזה לדורות הבאים:

כל הבית היה בגודל של חדר שבו גרנו חמש נפשות. לא היו בתוך הבית שירותים, לא היה מטבח. לא היו רהיטים לפינוק או נוחות, רק מיטה אחת גדולה שכולנו ישנו בה יחד. היה ארון עם שתי דלתות וארגז לשים בו בגדים חגיגיים. המטבח היה סוכה בחוץ, השירותים היו במרחק של כ- 100 מטר. אלו היו שירותים ציבוריים ששמשו את כל השכנים יחד.

המקלחות היו גם הן ציבוריות. הן היו היו במרחק של כ- 200 מטר מהבית. המקלחות תמיד ריגשו אותי בגלל שהיו כ- 20 מקלחות פתוחות, כל הנשים התקלחו ביחד, פטפטו והייתה המון המולה. לא היו שמפו ולא מרכך, אלא סבון אחד שהיה של "עץ הזית".

אחד מהזיכרונות האהובים עלי הוא של הנדנדות שאחותי עשתה לי בימי שבת בין שני עצי אקליפטוס. היא חיברה חבל כפול ופרסה שמיכה ועשתה עבורי ערסל.

הזוית האישית

מיכל ומאיה: נהנינו להשתתף בתכנית ולחדד את הסיפור המשפחתי.

מילון

מַעְבָּרָה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. המעברות נועדו להחליף את מחנות העולים ונבדלו מהם בכך שדיירי המעברה נדרשו להתפרנס למחייתם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זיכרונות הילדות שלי מתוקים מהמקום הזה למרות הקושי “

הקשר הרב דורי