מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של גלידת באר שבע

ליאור אלימלך וסבתא שרה בכור
גלידת באר שבע
כיצד הוקמה

סבא רבא הרמן נולד בפולין בשנת 1903 בתאריך 08.12 בעיר שהייתה אז שייכת לאוסטריה. הם היו 3 אחים. האחות הבוגרת יולה, לימים הקימה יחד עם סבא רבא את 'גלידה באר שבע'.

סבתא הגיעה לבירת הנגב כשברשותה שתי מכונות לייצור גלידה. בית ישן במרכז העיר העתיקה הוסב למפעל קטן לגלידה ולחנות, אשר הייתה מוכרת מדי יום את תוצרתו של המפעלון. למעשה הסניף ברחוב הדסה מה שאנו מכנים "סניף העיר" פועל באותה מתכונת עד היום הזה.

מאז שנת 1950, סבתא שהחלה דרכה בתקופת הצנע של שנות ה-50, הילכה קסמים על התושבים כאשר יכלה להציע להם גלידה משמנת אמיתית, מוצר נדיר ביותר באותם ימים. הגלידרייה הציעה כ-5 טעמים בסיסיים וגם זה היה מעבר למצופה באותה התקופה. ככל שחלפו השנים עוד ועוד מוצרי גלם הפכו זמינים וסבתא הפליאה לרקוח טעמי גלידה משובחים ומשובבי נפש. האגוזים, הפיסטוקים, השוקולדים, מבחר הפירות, כל אלו היוו קרקע פורייה ליצירת מגוון טעמים רחב ומקסים. מכל קצוות הארץ הגיעו שומעי דבר לראות ולטעום את מבחר הטעמים. סבתא מעולם לא זנחה את שיטת הייצור הביתית והמסורתית, גם כאשר תחום המזון השתכלל והציע מגוון רחב של תחליפי מזון, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח.

סבתא השאירה רושם רב ודמותה חקוקה בלב רבים עד היום. היא נהגה לפקוד את חנותה שבעיר מדי יום משעות הפתיחה בבוקר ועד סגירתה עם לילה. היא ניצחה על ייצור הגלידה ועל המכירות בעין בוחנת והעמידה סטנדרטים גבוהים בשני התחומים גם יחד. סבתא כונתה כך כי האריכה ימים ועבדה יום יום ללא לאות עד שמלאו לה 93 שנה.

כיום הנכד, עודד בר, ממשיך את המסורת של הכנת הגלידה.

להוריו של סבא הרמן קראו שרה ויצחק. לסבא הרמן היו 2 אחיות הבכורה יולה והצעירה דינה. כשסבא הרמן היה בן 11 פרצה מלחמת העולם הראשונה. כשהיה בן 15 לקראת סוף המלחמה התנדב לצבא האוסטרי. 120 שנים לפני כן פולין איבדה את עצמאותה בתום מלחמת העולם הראשונה עם ההסכמים החדשים של סוף המלחמה פולין קיבלה מחדש את עצמאותה. סבא הרמן עד תום המלחמה חי באוסטריה על שטח פולני כשפולין קיבלה מחדש את עצמאותה הוא הפך להיות אזרח פולני. בשנת 1933 התחתן עם מלכה ונולדו להם שני ילדים רינה ויצחק.

 סיפורה של יוליה רוטנברג באתר גלידת באר שבע

גלידת באר שבע – סיפורה של סבתא שרה בכור – יוטיוב

הזוית האישית

ליאור אלימלך: סבתא, תודה שבאת לכל מפגש בכל פעם עם סיפור חדש.

שרה בכור: שתמיד תדע שאתה יכול, שתמיד תמצא כוח לאהוב.

מילון

גלידריה
מסעדה המתמחה בגלידות ומגישה לעתים קינוחים נוספים כגון ופל, פרוזן יוגורט, משקאות קלים ומשקאות חמים כגון קפה ושוקו. ישנן גם גלידריות המגישות ארוחות קלות, כמו בבתי קפה. חלק מהגלידריות מציעות מקומות ישיבה, חלקן הן מזנונים המוכרים את מרכולתם מעבר לדלפק.

ציטוטים

”סבתא הפליאה לרקוח טעמי גלידה משובחים ומשובבי נפש.“

הקשר הרב דורי