מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של ארץ

סבתא איריס עם בנה ונכדתה לינוי
סבתא איריס בחגיגת בר המצווה של בנה.
סיפור צנוע על ילדות צנועה

שמי איריס לוי, נולדתי בארץ בתאריך  18.11.1951 לבכור ולאה כחלון הוריי עלו מלוב מהכפר "עמרוס". אני בת  בכורה מתוך שישה אחים חמישה בנות ובן אחד.

לפני כשלושה חודשים אחי נפטר בגלל שחלה בסרטן ונשארנו חמש בנות. נולדתי עם השם "ארץ" שניתן לי על ידי אמי, היא התכוונה לקרוא לי איריס אך לא ידעה לבטא נכון את המילה ולכן נקראתי "ארץ" וברגע שעשיתי תעודת זהות החלפתי את שמי ל"איריס", אני לא אהבתי את השם "ארץ" וחשבתי שהכי קרוב לשם ארץ הוא השם "איריס", כולם קראו לי איריס רק אמי המשיכה לקרוא לי "ארץ". אבי עבד בחנות אופניים בפרדס חנה, אמי עלתה לארץ ללא השכלה וללא השפה העברית ולכן, עבדה בניקיון על מנת לפרנס את המשפחה, היא עבדה בבית הספר שבו למדתי "הנדיב" בבנימינה, כך הייתה גם קרובה אלי בזמן הלימודים, בבית דיברנו עברית עם אמי והיא הייתה מדברת איתנו בערבית, תמיד הבנו אחת את השנייה.

לא היה חסר לנו כלום, לא היינו עשירים אבל, גם לא הרגשנו מחסור. הייתה לנו ילדות יפה, עם אמא אוהבת ומסורה, הבית תמיד היה מלא  מאכלים מסורתיים כמו קוסקוס וחריימה וגם מאכלים "רגילים" כמו שניצל, קציצות ועוד מאכלים שנלמדו מהסביבה.

אני למדתי בבית ספר הנדיב, חברותי הטובות היו רינה, מזל, עוד רינה ושושנה. נהגנו לשחק במחניים, תופסת, קלאס, חמש אבנים וקפצנו בחבל ולעתים היינו נוסעים לטיולים בארץ, מאוד אהבתי ללכת לסרטים עם החברות והיינו עושות הכל ביחד.

עד שהורי התגרשו. אנחנו, הילדים נשארנו אצל אימא ואבא עזב את הבית. אמי גידלה אותנו לבד והמצב המשפחתי בבית היה קשה וכתוצאה מכך עזבתי את הבית ספר בכיתה ח' והלכתי לעבוד בבתי מלון ובניקיון. לא סיימתי את לימודי בבית הספר.

בגיל צעיר הכרתי את אלי,ונישאנו.  בגלל שנישאתי בגיל צעיר גם לא עשיתי צבא. לאחר החתונה עברתי לגור בחדרה ברחוב תרנ"א, אולם הזיכרונות מבית אימי לא נשכחו, הבית הצנוע הזה שמלא בחוויות טובות, שייך היום לאחותי, בכל פעם שאני מגיעה אליו, זיכרונות הילדות צפים

במשך השנים, התגרשנו וכיום אני מטפלת בקשישים אני עוזרת להם, מנקה להם ושומרת עליהם.

הזוית האישית

מילון

תקופת הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון. בישראל, פעמים רבות משתמשי הכינוי מתכוונים רק לתקופה עד תחילת המדיניות הכלכלית החדשה).

לוב
היא מדינה בצפון אפריקה הגובלת בים התיכון, מצרים, סודאן, צ'אד, ניז'ר, אלג'יריה ותוניסיה. בירת לוב היא טריפולי. עם שטח של כ-1,800,000 קמ"ר, לוב היא המדינה הרביעית בגודלה באפריקה, וה-17 בגודלה בעולם

ציטוטים

”כולם קראו לי "איריס" רק אמי המשיכה לקרוא לי "ארץ".“

הקשר הרב דורי