מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של אסירת ציון יוצאת אתיופיה ישוורק דוויט

התלמידות המתעדות
אסירת ציון
סיפורה של אסירת ציון יוצאת אתיופיה ישוורק דוויט

סיפורה של אסירת ציון ישוורק דוויט שבדרכה לישראל נתפסה ונכלאה בכלא.

ישוורק מספרת:

"הייתי בת 14, זו הייתה חופשהמבית הספר, התארגנה קבוצה של צעירים במטרה לעלות לישראל והציעו לי להצטרף אליהם. הם סיפרו לי שהמסע לא יהיה הפעם דרך סודן, אלא בדרך אחרת, דרך ג'יבוטי. הסכמתי והצטרפתי למסע. חצי מהדרך בערך נסענו במשאיות, בדרך היו מקומות שם התחבאנו. המלווה של הקבוצה שלנו נתן שוחד בכל מחסום ובמקומות שביקש שיסתירו אותנו עד שהגענו. כל השבעה יחד נסענו באוטובוסים ובכל מיני כלי תחבורה. כשהייתה בעייה לעבור ארבעה לא הצליחו ואנחנו שלושה הצלחנו. הגענו לאיזו עיר מדברית, שם נאמר לנו לאכול ולהתקלח ויצאנו, בלי לדעת איפה אנחנו נמצאים בכלל, זה אזור מדברי. האנשים שם, לא היה מעניין אותם, הם יכלו לרצוח אתנו, יש להם אמונה כזו שגם אם תופסים את הבחורה הם משאירים אותה אצלם כמשרתת, לשרת אותם. בדרך אחד מהחברים שלנו התעלף, אחרי שלא אכל ולא שתה יומיים. הגענו למקום שהיה שם בור מים עכורים, לא ראויים לשתייה. הבחור היה גמור, המדריך אמר שנשיך בלעדיו, אין טעם לגרור אותו הוא כבר כמעט מת.  אני תפסתי את הרגליים והתחלתי לצעוק: 'מה יהיה אם נשארשם שתי בנות והבחור שעדיין גוסס ולא מת'. לא רצינו להשאיר אותו. סחבנו אותו והמשכנו לנסוע… ללכת.

המסע נמשך ששה ימים , של סיוט ופחד. הגענו למפרץ אמרו לנו שזו הדרך הטובה להגיע באנייה . עלינו על האנייה לג'יבוטי. בג'יבוטי היה מישהו שקיבל אותנושם, אבל לא ארגנו לנו מקום. לקחו אותנו לבית של הבחור ההוא. זה היה ממש חור בו ישנו ארבעה בחורים , הוא ועוד שלושה על הריצפה. ישנו שם שלושה ימים עד שמצאו לנו דירה……

היינו צריכים להמתין שלושה חודשים עד שהקבוצה הגדולה הייתה צריכה להגיע והיינו צריכים להשכיר דירה גדולה. הייתי מאוד חולה והלכתי לבית החולים. אחרי 3-4 ימים אני רואה שאף אחד לא בא לבקר אותי,'מה קורה?' יצאתי והלכתי לאשה שקיבלה אותנו, במקרה הבית שלה היה ליד בית החולים. פתאום כשהיא ראתה אותי, כאילו ראתה שד, ממש גירשה אותי מהמקום. הלכתי ברגל לבית ששכרנו, זה היה רחוק, כמעט חצי יום הלכתי ברגל. היה חם. כשהגעתי לבית הבנתי שהם לא נמצאים שם ואמרתי בליבי 'אני חייבת להציל את החיים שלי'. אגיד לאנשים שם שבאתי לחפש עבודה, שאני לא מכירה כלום…. הם עצרו אותי והכניסו אותי לכלא לכמה ימים. היה חושך, לא ראיתי כלום, הייתי האסירה הכי צעירה שם, הייתי בכלא שנה וכמה חדשים.

אני אגיד לכם את האמת, אני לא רוצה להיזכר איך היה בכלא, קשה לי לשחזר תקופה זו. אחרי שנה וכמה חדשיים, שוחררתי. לא ידעתי איפה אני, הסתובבתי ברחובות, לא ידעתי לאן ללכת, למי לפנות? היו ימים שישנתי בחוץ. אחר כך מישהי לקחה אותי והציעה לי לשמור על הילדים שלה, 24 שעות עבודה ביום, בסופו של דבר עבדתי כמנקה בבית החולים, שבו הייתי.

יום אחד מישהו הופיע בבית החולים וחיפש מישהי בשם ישוורק. לא האמנתי שזו אני. הוא אמר שהיגיע מברק מג'נבה. אחרי כמה פעמים שהוא בא לחפש אותי, הלכתי לשאול אותו למה הוא מחפש את ישוורק. הלכתי לבדי, שלא יחשדו. הוא סיפר לי שקיבל טלגרמה מג'נבה. במכתב היה כתוב שאל תדאגי, אנחנו יודעים שיהיה בסדר, תהיי חזקה. לא הבנתי את כל מה שהיה כתוב, אבל זה נתן לי כוח ובאמת חיזק אותי. אחר כך הכרתי בחור שטס לאתיופיה ושאל אם אני רוצה למסור מכתב למשפחה…."

הקשר עם המשפחה של ישוורק חודש והמשפחה הודיעה לנציגים בישראל על מקומה, תוך שלושה חדשים היא קיבלה דרכון וכרטיס טיסה, הכל הלך מהר והיא הוטסה לצרפת ומשם לישראל…

לשמיעת סיפורה המלא של אסירת ציון ישוורק דוויט:

סיפורה של אסירת ציון יוצאת אתיופיה ישוורק דוויט בהפקת חניכי פרויקט 'אברה', באר שבע 2013: תכנית חברתית המפגישה אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה עם בני נוער במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה. התוכנית מאפשרת לאסירי ציון לספר את סיפורם ומעניקה לנוער את הזכות ליטול חלק בהפקת סרטים אודות פעילותם.

בימוי ועריכה: אורטל שרביט. עמותת עצו"מ.

התלמידות המתעדות את סיפורה של אסירת ציון ישוורק דוויט

תמונה 1

הזוית האישית

ישוורק: המסר שלי לדור הצעיר, שיעריך את כל מה שישלו, שיעריכואת מה שיש, את ההורים , את בית הספר. זו ההזדמנות שלהם ללמוד. חשוב שהילדים שלי ידעו שזה לא דבר קל וגם אם קשה אפשר להתגבר אם רוצים.

התלמידות: תעדנו את סיפורה של אסירת ציון ישוורק דוויט, שיצאה עם חבריה במסע לארץ ישראל, נתפסה בדרך והובאה למעצר בכלא. זה היה סיפור מעניין מאוד ומרגש. ישוורק היא אשה חזקה מאוד, אני לא הייתי שורדת את זה.

מילון

ג'יבוטי
רפובליקת ג'יבוטי (בערבית: جمهورية جيبوتي, בצרפתית: République de Djibouti) היא מדינה בקרן אפריקה שבמזרח אפריקה. בג'יבוטי נמצא הצד הדרום-מערבי של מצר באב אל מנדב שבצדו הצפון-מזרחי, במרחק של 28 קילומטרים, נמצאת תימן בחצי האי ערב. המצר מקשר בין מפרץ עדן לים סוף. ג'יבוטי גובלת באריתריאה בצפון, באתיופיה במערב ובדרום ובסומליה בדרום-מזרח.

ציטוטים

”גם אם קשה אפשר להתגבר אם רוצים.“

הקשר הרב דורי