מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אל תשכחו אותנו!

אהובה שינה והתלמיד אלון ברגר
שלוש מאחיותי של אמי ברחוב קרקובסקה
אמה של אהובה עלתה לארץ מפולין - ממשפחתה לא נשאר זכר חוץ מאחות אחת שעלתה לפני המלחמה

­­בחרתי את סיפורי הזה להקדיש לאמי ז"ל, היקרה והאהובה.

סיפורה של אמי שעלתה מפולין

בצעירותה עלתה אמי לארץ מטרנוב שבפולין בשנת 1935, עוד לפני המלחמה. היא עזבה את כל משפחתה, שש אחיות אח אחד ואם ועלתה בהשפעת תנועת הנוער החלוצית.

כעבור שלוש שנים נכנסו הגרמנים לפולין. ממשפחתה לא נשאר זכר חוץ מאחות אחת שעלתה לפני המלחמה. נשארו רק קברי אחים ביער זבלטובסקה שליד העיר טרנוב.

מזכרת חיה אחת מהשנים הללו יש לנו. מסמך יקר פז שהגיע מהמשפחה מפולין. אחרי שבינואר 1941 הצליחה אמי במאמצים רבים להעביר מכתב למשפחתה בידי הצלב האדום, ובו שאלה לשלומם והודיעה על חתונתה. במאי באותה שנה, לאחר שישה חודשי המתנה קיבלה מכתב תשובה גם כן דרך הצלב האדום. המכתב נכתב בגרמנית על ידי אחותה בהשגחת נציגות גרמנית. בתרגום למסמך זה כותבת האחות רג'ינה:

אחות יקרה

אנחנו מברכות אותך מכל הלב

תהיי מאושרת

אנחנו בריאים

אל תשכחי אותנו

ואמי – ידיה רעדו ולא ידעה אם לבכות או לשמוח. מאז לא שמעה מהם דבר. זה היה מכתב פרידה. הם ידעו מה מצבם.

תמונה 1

זכינו גם לשמחה ואושר רב בטיול השורשים שעשיתי לפולין ביחד עם בני. הגענו לטנרוב שם נולדה אמי, משפחתה וכל חבריה.

המסע לפולין לעיר בה נולדה אמי

תמונה 2

התרגשנו מאוד, רצינו למצוא קשר לאמי ולאחיותיה. הייתה לנו תמונה מהמשפחה בה רואים את אחיותיה מטיילות בעיר ברחוב קרקובסקה. בצילום רואים את הרחוב ואת הבתים מימין ומשמאל. משמאל רואים בניין עם מרפסת עגולה מיוחדת בצורתה, בכיכר בתמונה נראתה גם ייחודית אז החלטנו שאנחנו חייבים למצוא את המקום.

שלוש מאחיותיה של אמי מטיילות בעיר ברחוב קרקובסקה

תמונה 3

אני זוכרת את עצמנו מסתובבים לאורך כל הרחוב הארוך מקצהו האחד אל השני. ולבסוף מצאנו את המקום. נעצרנו, הנשימה נעתקה מלבינו, לא היה ספק, חזרנו למקום שבו הסתובבה אמי עם אחיותיה וחברותיה. עמדנו באמצע הכיכר מימין – החלונות הארוכים ומשמאל – הבית עם המרפסת.

תמונה 4

המרפסת המיוחדת של אז עדיין נמצאת וכיום מתנוסס מעליה דגל ארצות הברית, מדהים איך הכל נשאר כשהיה. כמובן שהצטלמנו במקום, הרגשנו שזה ניצחוננו האישי.

לא הצליחו להשמידנו!

הזוית האישית

סיפורה של אהובה תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי ע"י אלון ברגר מבית הספר התיכון מית"ר, גני תקווה.

חגיגת ט"ו בשבט משותפת עם תלמידי כתה יא' 3 מבית הספר מית"ר

אהובה, מטילדה, תמי והבי,עדנה ארדי,רות משען, דבורה אורגד, חביבה, התלמידים והמורות אנט ואורית

תמונה 5

מילון

הצלב האדום
ארגון שמטרתו הגנה על חייהם ועל כבוד האדם של קורבנות סכסוך מזוין, את ארגוני הצלב האדום והסהר האדום הלאומיים של המדינות השונות, כולל מגן דוד אדום הישראלי ואת הפדרציה הבינלאומית של ארגוני הצלב האדום והסהר האדום העוסקת בתיאום וארגון שיתופי פעולה בין הארגונים הלאומיים.(ויקיפדיה)

טרנוב בתקופת השואה
ב-24-25 ביולי 1942 התרחשה "אקציית הילדים". בהוראת קריגר היהודים נדרשו לעזוב את בתיהם ולהגיע לככר השוק יחפים. ילדים נלקחו מהוריהם ונורו. כמה נשלחו לעבודת כפייה והחולים והזקנים נשלחו לבלז'ץ. ב-10 בספטמבר 1942 נערכה סלקציה בככר מגדבורג, הככר המרכזית של הגטו, כל 10,000 התושבים נדרשו על ידי מפקד הגסטאפו פאלטן להגיע לככר. מהם כמה נורו, בעיקר על ידי הקצינים אופרמן וליבור, וב- 12 לחודש כ-8,000 איש נוספים שולחו לבלז'ץ. בנובמבר נשלחו כ-2,500 איש נוספים. בתקופת משלוחי המוות התארגנה בטרנוב תנועת התנגדות יהודית. רבים ממנהיגיה השתייכו לתנועת הנוער השומר הצעיר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נשארו רק קברי אחים ביער זבלטובסקה שליד העיר טרנוב.“

”זה היה מכתב פרידה. הם ידעו מה מצבם.“

הקשר הרב דורי