מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה העצוב של סבתי

אני וסבתי הצטלמנו בביתה לאחר בית הספר.
תמונה של סבתי בחצר ביתה.
עלייתה הקשה של סבתי ללא הוריה

סבתי נולדה במרוקו בעיירה קטנה ליד מרקש הנקראת אמיזמיז. לסבתי היו שבע אחיות ושני אחים גדולים. סבתי הייתה השביעית שנולדה מבין כל האחים והאחיות שלה.

יום אחד, כאשר סבתי התעוררה, גילתה לפתע שהוריה עלו לארץ עם כל משפחתה והשאירו אותה עם אחותה הגדולה לבד במרוקו. בנוסף לכך, הוריה של סבתי לא הודיעו לה שעוזבים את מרוקו ועולים לארץ כך שהעצב והכעס היו גדולים הרבה יותר. סבתי התגעגעה אליהם מאוד.

הוריה ושאר משפחתה של סבתי טסו קודם כל לצרפת, שם היו במחנה מעבר וסבתי ביקרה אותם שלוש פעמים לפני שעלו לארץ באנייה.

כשהייתה בת 9, סבתי הייתה צריכה לעלות לארץ עם אחותה הגדולה באנייה עם עוד מספר עולים. כאשר הגיעו לארץ, סבתי ואחותה הגדולה התיישבו בראש פינה. למחרת, סבתי ואחותה הגדולה הלכו לבקר את הוריהן ושאר משפחתן במושב משמר הירדן.

אחותה הגדולה של סבתי נשארה בראש פינה ועברה לנתיבות. רק סבתי, אביה, אמה ושתי אחיותיה הקטנות של סבתי עברו לבאר שבע וכל שאר אחיה ואחיותיה הגדולים של סבתי היו גרים בערים שונות: אחד היה גר באשדוד, אחד היה גר בעומר, שתי אחיות גרו בנתיבות, אחת גרה בעכו ואחת גרה בשדרות.

מאז שעברו לגור בבאר שבע סבתי למדה בבית ספר דתי הנקרא "בית יעקב". שנה וחצי לאחר שעברו לבאר שבע, אמה של סבתי חלתה ולאחר חודשיים נפטרה. אביה של סבתי היה מבוגר מאוד ולכן עבר הטיפול באחיותיה אליה. הטיפול באחיותיה היה קשה לסבתי מכיוון שהייתה צריכה גם ללמוד באותו זמן וגם הייתה רק בת 10. בנוסף לכך, אחיה הגדולים של סבתי הציעו שכל סוף שבוע סבתי, אביה ואחיותיה יבואו להתארח אצל אחד מבני המשפחה.

סבתי הייתה לוקחת את שתי אחיותיה: אחות אחת לבית הספר ואת האחות השנייה לגן ולאחר שפיזרה את אחיותיה הלכה גם היא לבית ספרה. למרות זאת שסבתי הייתה רק בת 10, דאגה לאחיותיה הקטנות לכל הצרכים שלהן לבדה, עד שהגיעו לגיל מספיק גדול ואחיותיה הקטנות הפכו לעצמאיות וכל אחת התחתנה, הקימה בית ומשפחה בישראל וכל אחת עברה לעיר שונה.

הזוית האישית

עמית: אני נרגשתי לשמוע את סיפור העלייה של סבתי ושמחתי לשמוע דברים שלא ידעתי עליו לפני כן.

מילון

מרקש
עיר הנמצאת במרוקו.

אמיזמיז
עיירה קטנה הנמצאת במרוקו ליד העיר מרקש וליד הרי האטלס.

מחנה מעבר
מחנה שבו שהו היהודים שרצו לעלות לארץ עד לעלייתם לארץ.

ציטוטים

”"המשפחה היא מעל הכל"“

הקשר הרב דורי