מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיבוב העולם של סבא

אני וסבא בתמונת סלפי
סבא מיכה בן 3 בפולין
חיי סבא

ההורים של סבא

סבא נולד בשנת 1945, להורים מרילה והנריק, שנולדו בוורשה. בזמן מלחמת העולם השנייה, הם חיו בגטו ורשה ובפרוץ מרד ורשה הם ברחו מחוץ לעיר וגרו אצל משפחה פולנית קתולי. היו להם מסמכים מזויפים של פולנים וכך הם הצליחו להינצל בשואה.

תמונה 1

חייו של סבא

סבא נולד בלודז' בשנת 1945, מיד לאחר מלחמת העולם השנייה. אבא של סבא עבד במשרד לסחר חוץ הפולני ובשנת 1948, סבא והוריו נסעו לדנמרק, שם עבד אבא של סבא כנספח מסחרי של פולין וסבא חי שם עד שנת 1950. בשנה זו, ההורים של סבא החליטו לעלות לארץ ישראל, כי הדוד של סבא מצד אמו כבר חי בארץ ולכן רצה להתאחד עם אחותו.

נערותו של סבא

בשנת 1951, התחיל סבא ללמוד בבית ספר עממי (יסודי) בחולון בשם "שנקר". שם למד סבא עד כיתה ח' ואת הכיתה התשיעית למד בתיכון בשם "קוגל" בחולון. בשנת 1960 קיבל אבא של סבא עבודה בגרמניה ויחד עם הוריו נסעו לחו"ל. בין השנים 1960 – 1963, למד סבא בפנימייה בהולנד ושם סיים וקיבל את תעודת הבגרות שלו. ההורים של סבא חזרו לארץ בתחילת 1963 וסבא נשאר שנה בפנימייה בהולנד וחזר לארץ בתחילת אוגוסט 1963 ובסוף אוגוסט התגייס סבא לצה"ל לחיל התותחנים, שם שירת עד לדצמבר 1965.

תמונה 2
תמונה 3

עבודותיו של סבא

לאחר שהשתחרר מהצבא, השתתף סבא כמילואימניק במלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור ובמלחמת ההתשה. בשנת 1966 התחיל סבא ללמוד באוניברסיטת תל אביב שם למד כלכלה, מדעי המדינה ומנהל עסקים. בשנת 1970 התחתן סבא עם סבתא ליאורה, שעזרה לו לקבל עבודה בבנק הפועלים שם עבד עד שנת 1994. קרן אימי נולדה במאי 1972, דוד עידו נולד ב-1974 ודודה שירה נולדה בשנת 1979. בשנים שסבא עבד בבנק הפועלים נסעה המשפחה לעבוד בניו יורק בין השנים 1979- 1983 ובלונדון בשנים 1986- 1989. בתום סיום העבודה בבנק הפועלים סבא ניהל חברה בשם: "בטוחה" ואחר כך חברה בשם "גמול".

בשנת 2001, החליט סבא שהוא לא רוצה יותר לעסוק בניהול, למד פסיכולוגיה חברתית והתחיל לעסוק בהתנדבות ב"ערן" תל אביב  (עזרה ראשונית נפשית), בבית חולים שלוותה בעיר הוד השרון וגם היה נציג ציבור בבית דין לעבודה בתל אביב ועסק בגישור.

משפחתו של סבא

משנת 2005 – 2010 נולדו כל נכדיו של סבא וסבתא. יש דבר משותף אחד, לאיתמר ולמרילה אימא של סבא והוא תאריך הולדתם ב31 למאי.

חוויה ישראלית

סבא וסבתא מרבים לטייל ברחבי הארץ ובחו"ל. מאז שנולדו ילדיי אנו מטיילים מדי חודש בקבוצה של חברים, בזמנו [שהילדים היו קטנים] היינו מטיילים במכוניות פרטיות אך לקראת התבגרותנו אנו נוסעים באוטובוס עם מדריך בכל רחבי ארץ ישראל. טיולנו האחרון היה בדרום אדום, שכולו בעונה זו אדום משדות הכלניות הפורחות במלוא יופיין.

תמונה 4

הזוית האישית

איתמר: היה לי ממש כייף להיות עם סבא [וסבתא שהחליפה אותו במחצית השנייה] בתכנית זו, למדתי המון על סיפור חייו של סבי שבעצם מעיד על ילדותו התבגרותו וחייו. למדתי המון על סיפור חייו של סבי שכלל שהייה במספר ארצות. סיפור חייו מאפיין המון יהודים שעלו לארץ מכל רחבי העולם. למדתי המון על משפחתי.

מילון

נספח מסחרי
הוא נציג המדינה שעוסק בקשרי מסחר וכלכלה ומייצג את הרצונות העמדות של המדינה, ובמדינה אליה נשלח. תפקידו לחזק את הקשרים הנ"ל בין מדינתו לבין המדינה שאליה נשלח.

ציטוטים

”"אין דבר העומד בפני הרצון"“

הקשר הרב דורי