מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סוס נדנדה מברזל

אני דומה לסבא מוטק'ה בילדותו: אותה הבלורית ואותו המבט
סבא מוטק'ה עם משפחתו: שרה ואהרון והאחים
סיפורו של סוס הנדנדה בראש פינה

סבא מוטק'ה נולד וגדל בראש פינה בשנת 1952. כשנולד גרה משפחתו בבית של סלים ממן בקומה השנייה (מעל הספרייה של היום). אחר כך עברו לגור ברחוב ממול הסינמטק. כילד היה משחק במגרש המשחקים מול ביתו שהיה ממוקם במקום בו נמצא כיום המרכז המסחרי הישן בראש פינה. לגן המשחקים קראו "בית ויצו". היו שם כל מיני משחקים מברזל, קרוסלה גדולה, נדנדות מסתובבות עם שרשראות מברזל, והיה שם גם סוס נדנדה גדול מברזל. כל יום אחרי בית הספר נהג סבא לשחק בגן המשחקים מול ביתו עם חבריו, בגן המשחקים היו מתקנים למשחק מברזל.

בתמונה מצולמים במגרש המשחקים על סוס הנדנדה סבא מוטק'ה עם חברו עודד רסין, מעליהם מימין אח של סבא – יהודה כרסנטי ז"ל – שנהרג במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973 ולידו חבר הבן של השכנים, יהודה ויינשטן. התמונה צולמה בערך בשנת 1960, סבא היה אז רק בן 8.

סוס הנדנדה

תמונה 1

 

כשסבא היה בגיל 10, בשנת 1962, עברו סבא מוטק'ה ומשפחתו לגור בהרחבה א'. בזמנו הרחבה א' הייתה שכונה חדשה בראש פינה (ולא היו קיימות אז עדיין הרחבות ב' וג'). מגרש המשחקים שהיה מול ביתו הישן נמכר ליזם שבנה מרכז מסחרי חדש בראש פינה. כיום הוא נקרא המרכז המסחרי הישן. את סוס הנדנדה העבירו לגן ילדים חדש שבנו בהרחבה א'. לימים הגן הפך להיות הצרכנייה של המושבה וכיום הוא משמש משרד עורכי דין.

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים, וראש פינה הופגזה במטח כבד מסוריה (בזמנו הסורים ישבו ברמת הגולן). הרבה בתים נפגעו בהפגזה הזו ונהרגו שמונה חיילים ליד בניין המשטרה. ליד גן הילדים בהרחבה א' יש מקלט מכוסה באבני בזלת, המקלט קיבל פגיעה ישירה ונפגע סוס הברזל שהיה בגן הילדים ונשאר שם עד היום למזכרת על המקלט.

סוס הברזל שנפגע בהפגזה ב-6 ביוני, 1967 (צילום: במחנה)

תמונה 2

הסוס על המקלט

תמונה 3

הזוית האישית

סבא: היה לי מאוד נחמד להיזכר בהיסטוריה ולספר לנכד שלי על הילדות בראש פינה. אני רוצה לאחל לאיתי בריאות והצלחה.

איתי: היה לי מאוד מעניין לשמוע את הסיפור של סבא מילדותו. אני רוצה לאחל לסבא שלי בריאות ואריכות ימים ושימשיך לעזור לנו בכל דבר.

מילון

צרכנייה
מכולת / סופרמרקט קטן.

סוס נדנדה
סוס נדנדה הוא צעצוע ילדים דמוי כיסא נדנדה, המעוצב כסוס. כרהיט בית לחדר הילדים, בסיסו הוא שתי קשתות, שכל אחת מהן מחברת שתי רגלי כיסא, המעוצבות כרגלי סוס. כרהיט גן, הוא מקובע לקרקע בקפיץ גדול. אין לו משענת, וקדמתו מעוצבת כראש סוס וממנו מזדקרות ידיות, המשמשות לאחיזה בעת הנדנוד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המקלט קיבל פגיעה ישירה וסוס הברזל שהיה בגן הילדים נפגע ונשאר שם עד היום למזכרת - על המקלט“

הקשר הרב דורי