מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סולם יעקב

יעקב אלן עם בנותיו רותי ורינה ביפו
יעקב אלן בלבוש גיאורגי מסורתי לאירוסין
סיפור החיים של יעקב אלן

סיפורו של יעקב אלן

יעקב אלן (אלואשווילי), יהודי יליד העיירה סאצ'חרה בגאורגיה, הצעיר מבין חמשת ילדיהם של מאיר ורותי ז"ל. בהיותו בן 4.5 שנים בלבד, איבד את אמו בעקבות מחלה קשה. אחיו הגדולים אהרון, משה וחנה לקחו עליהם את עול גידול האחות והאח הקטנים: שורה (אביגאל) ויעקב. במהלך לימודיו בבית הספר היסודי והתיכון הראה אבי סימני תלמיד מצטיין, בדומה לארבעת אחיו ואחיותיו.

אבי, יעקב בילדותו עם משפחתו

תמונה 1

עם סיום לימודי התיכון, עבר אבי לאוסטיה בה סיים לימודי תואר ראשון ותואר שני בהנדסת מכונות באוניברסיטה. הלימודים התקיימו בשפה הרוסית. במהלך השנים עד עלייתו ארצה כיהן אבי כקצין במפלגה הקומוניסטית, ועבד כמהנדס מכונות בציר גאורגיה-רוסיה. במהלך שנות התבגרותו חווה אבי יחסי רעות וידידיו עם שכניו הגויים, אך היו מספר מקרים בהם נתקל באנטישמיות ובחוסר כבוד לתרבותו היהודית מצד הסובבים אותו: מורים, עמיתים לעבודה ואף שכנים. (למעשה, בעקבות תקרית אנטישמית החליט אבי לעלות למדינת ישראל.)

כקצין בצבא

תמונה 2

בשלהי שנת 1969 הכיר אבי את אמי, אלנה (לאה) לבית דתיאשווילי (דטיאשווילי) שאחותה הבכורה הייתה נשואה לשכנו. הם נישאו והביאו לעולם את בנם הבכור בפברואר 1972. עם נפילת מסך הברזל, החלו הוריי לשקול עליה למדינת ישראל. בחודש אוקטובר 1972 עלו הוריי, סבי מאיר ז"ל ואחי הבכור לישראל. בישראל, נולדנו אני (רותי) ואחותי-רינה. לאבי סיפורים משעשעים רבים המתארים את חבלי הקליטה בארץ החדשה.

אבי ואמי בצעירותם

תמונה 3

במדינת ישראל הקדיש אבי שנה-שנתיים ללימודי השפה העברית על בוריה, והשתתף במספר קורסים של "אולפן" במטרה לשפר את השפה העברית שהחלה להיות שגורה בפיו. בהמשך, עבד אבי במשך שנים ספורות כאזרח המשרת בצה"ל כמהנדס. לאחר מספר שנים החל לעבוד כעצמאי.

כיום אבי בפנסיה, ומצפה בכיליון עיניים לנישואי ילדיו ולנכדים ולנכדות שבע"ה יגיעו.

תמונה 4

הזוית האישית

רותי אלן: זו הייתה חוויה לשבת עם אבי ולשמוע את סיפוריו אשר הקלטתי בהקלטת אודיו-וידאו להפתעתי למרות שאבי מדבר עמי עברית וגאורגית לסירוגין השתמש אבי בשפה הגאורגית ב מהזמן כנראה בשל הפן הרגשי של סיפוריו אני נרגשת לתעד את סיפור חייו למען הדורות הבאים. תודה לתכנית הקשר הרב דורי המאפשרת זאת.

מילון

מסך הברזל
"מסך הברזל" (באנגלית Iron Curtain) הוא מונח מטאפורי שטבע וינסטון צ'רצ'יל ב-5 במרץ 1946 בנאום שנשא בפולטון שבמיזורי. הכוונה היא לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית. המושג נוצר כתוצאה מהשתלטות ברית המועצות על מדינות מזרח אירופה שהתבטאה בהקמת משטרים קומוניסטיים שכונו "דמוקרטיות עממיות", והוא ביטא את הקרע בין שני הגושים ואת תחילתה של המלחמה הקרה. (ויקיפדיה) בעקבות זאת, לא הורשו יהודי ברית המועצות לעזוב את מולדתם ולעלות לארץ ישראל, עד נפילת מסך הברזל.

ציטוטים

”"הזכר כלב, והחזק שוט ביד". (מדברים על החמור, והחמור מגיע) - אז הגן על עצמך “

הקשר הרב דורי