מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סוכריות מיוחדות ומלחמת ששת הימים

סבתא ומתן
מתן וסבתא
סיפורים מפי סבתא מרים גרין

שמי מתן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סבתא שלי, מרים גרין.

מפי סבתא מרים: "היינו שישיית ילדים בני 3 וגרנו בצריף בקיבוץ. היינו משחקים בחצר הרבה. כשפעם אחת הזמנתי את החברים שלי לאכול סוכריות שמצאתי, אחרי שאכלנו אותן התברר שזה היה רעל עכברים שהחצרן פיזר מסביב לבית הילדים שלנו. לקחו אותנו למרפאה ועשו לנו שטיפת קיבה…"

סיפור נוסף: "לפני שפרצה מלחמת ששת הימים בשנת 1967, היינו מגוייסים כחודש וישבנו במחנה בי"לו. כאשר פרצה המלחמה, נסענו על גבי זחלמים דרך אבו-גוש לאזור קריית ענבים. במשך כל הנסיעה נשמע ברדיו השיר 'ירושלים של זהב'. במלחמה עצמה כבשנו את גבעת הרדאר שהייתה מאויישת על ידי חיילים ירדנים על קו הגבול. התקפנו את המוצב בלילה בעזרת גדוד טנקים. היו לנו מספר נפגעים שעלו על מוקשים בהסתערות. ביום השני של המלחמה הטילו על הגדוד לכבוש את הכפר בידו ששלט על אחת הדרכים לירושלים. עד שעות הצהריים כבשנו את המוצב והתמקמנו בו. תוך כדי שהייה בתעלות המוצב פתחו עלינו הירדנים בהפגזה של מרגמות 120 מ"מ והיו לנו שלושה הרוגים. ביום הרביעי של המלחמה עלתה כל החטיבה מאזור ירושלים לרמת הגולן והשתתפה בטיהור הרמה."

הזוית האישית

מתן: נהניתי מהמפגשים עם סבתא בבית הספר ולמדתי פרטים מעניינים על העבר המשפחתי שלנו. חבל שלא המשיכו המפגשים בשל הקורונה.

מילון

אבו גוש
מועצה מקומית ליד ירושליים

מרגמות
פצצות

סטריכנין
סטריכנין (Strychnine; מוכר בכינוי "רעל עכברים") הוא אלקלואיד גבישי רעיל מאוד, המשמש כחומר הדברה, במיוחד נגד בעלי חוליות קטנים, כמו מכרסמים (למרות שהשימוש בו נמצא במגמת ירידה). סטריכנין גורם לעוויתות שרירים ובסופו של דבר למוות עקב חנק או תשישות. סטריכנין הוא גם אחד החומרים המרירים ביותר הידועים לאדם. ניתן לזהות את טעמו בריכוזים נמוכים עד כדי חלק אחד למיליון (1ppm). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הזמנתי את החברים שלי לאכול סוכריות שמצאתי, אחרי שאכלנו אותן התברר שזה היה רעל עכברים“

הקשר הרב דורי