מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סגירת מעגל

אנחנו וסבתא בגלידה
סבתא ב 2010
מסע שורשים להודו

סיפור העשור הראשון מול העשור של עכשיו של סבתא רוזה, תועד על ידי נועם רוזה דלאל.

שלום, אני רוזה דלאל, בת 64. כיום סבתא ל-11 נכדים ואימא לשלושה בנים. נולדתי בבומבי שבהודו. אחרי עלייתי לישראל גרתי באשדוד ועד היום רוב האחים שלי גרים באשדוד. באשדוד סיימתי תיכון ואז התגייסתי לצה"ל, שירתי שנתיים ושם הכרתי את בעלי מאיר. אחרי השחרור התחתנתי איתו. שם משפחתי הקודם היה שטר.

אני כתינוקת 

תמונה 1

 

הכל התחיל במולדתי בהודו בשנת 11.12.1955, אז נולדתי. עליתי ארצה בגיל 3 עם הוריי וכל שאר משפחתי, וכל חיי היה לי החלום לחזור לבית מולדתי. עכשיו, השנה הזאת, נסעתי להגשים את החלום עם ילדיי לבקר את ביתי. זו הייתה התרגשות רבה מאוד, ואם להגיד את האמת הכל השתנה: ראיתי עולם שונה לגמרי. כיום גרים באזור זה רק מוסלמים ללא יהודים כלל.

הבית שלי בהודו היום

תמונה 2

הזוית האישית

רוזה ונועם: היה לנו כיף יחד.

נועם: למדתי קודם כל באיזה עיר סבתא שלי נולדה ושהיא עברה מאשדוד לתל אביב, שסבא וסבתא היכרו דרך הצבא וגם שלטוס להודו עם ילדה זהו היה החלום הגדול של סבתא.

מילון

מומבאי
מומבאי (בהינדי: मुम्बई, לשעבר בומביי), היא העיר הגדולה ביותר בהודו, המרכז המוניציפלי השני בהודו ואחת מחמש הערים הגדולות בעולם. נכון לשנת 2011 מונה אוכלוסיית העיר עצמה 12,478,447 תושבים. מומבאי מהווה את בירתה הכלכלית של הודו, בהיותה מוקד של תעשייה, פעילות פיננסית ומסחר, ומקום משכנן של הנהלות של חברות ענק רבות. מומבאי ממוקמת במקורה על מספר איים שחוברו יחדיו סמוך לחוף המערבי של הודו, ומחוברת ליבשה באמצעות גשרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל חיי היה לי החלום לחזור לבית מולדתי בהודו“

הקשר הרב דורי