מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סגירת מעגל של יהושוע ליבקין

יהושע ליבקין עם התלמידות
מתעדים סיפור בצוותא
הזיכרון הכי חזק שלי היה במלחמת העולם השנייה

הקשר הרב דורי, התלמידים: תמר דור ואלה אשטר ואור קריסטל  מביאים את סיפור החיים של יהושע ליבקין 

יהשוע ליבקין נולד בישראל בשנת 1934. 

מלחמת העולם השניה

"הזיכרון הכי חזק שלי היה במלחמת העולם השנייה כאשר היינו בגן ולקחו אותנו למקלט לשמוע קונצרטהגננת חילקה בננות לילדים שאז הבננות היה מאכל מאוד יקרכאשר היא סיימה לחלק כולם קיבלו חוץ ממני אז שאלתי אותה: למה לא נתת לי בננה?"

הגננת ענתה: "בגלל שאני לא אוהבת אותך".

"מאז הזיכרון הזה זכור לי ואלה חלק מהסיפורים שלא נשכחים".

"כשהייתה מלחמת העולם השנייה הפרטיזנים ידעו טוב מאוד את השבילים ביערות הם התחבאו שם מהגרמנים למשל לא ידעו את השבילים אם גרמני אחד נכנס ליער ישר הפרטיזנים היו תוקפים אותו עד מוות!

ככה מאז אף גרמני לא העז להיכנס ליערות. היה לפרטיזנים מנהיגה אחת שאחותי חקרה עליה בלי לדעת את השם שלה. אחותי עבדה במגדלי עזריאלי ויום אחד בא למשרד שלה איש בענייני עבודה. הם הכירו והם התאהבו וכעבור תקופה הם  התחתנו. כשהייתה החתונה הבחור, החתן, הכיר לאחותי ולנו את המשפחה שלו. כשהוא סיפר על כל אחד מבני משפחתו והגיע להסביר על הסבתא שלו, הוא סיפר לאחותי ולנו שהיא הפרטיזנית הגדולה!"

זה מה שנקרא סגירת מעגל ! "

העשרה

מלחמת העולם השניה: "מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה. בזירה האירופית החלה המלחמה ב-1 בספטמבר 1939 (י"ז באלול ה'תרצ"ט), עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, והסתיימה ב-8 במאי 1945 (כ"ה באייר ה'תש"ה), עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי". 

פרטיזנים: "פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות. מקור המונח באיטלקית, שבה משתמשים במילה partigiano במשמעות "מתנגד למפלגה/לכוח". ויקיפדיה

מורה מוביל תכנית יוני קונר

תשע"ו

מילון

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה. בזירה האירופית החלה המלחמה ב-1 בספטמבר 1939 (י"ז באלול ה'תרצ"ט), עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, והסתיימה ב-8 במאי 1945 (כ"ה באייר ה'תש"ה), עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי.

פרטיזנים
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות. מקור המונח באיטלקית, שבה משתמשים במילה partigiano במשמעות "מתנגד למפלגה/לכוח".

ציטוטים

”הזיכרון הכי חזק שלי היה במלחמת העולם השנייה כאשר היינו בגן ולקחו אותנו למקלט“

הקשר הרב דורי