מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סגירת מעגל דרך עלייה

אני ואמא שלי נהנים מטיול בארץ ישראל
אני בזמן שגרנו בקראוונים בשקף
נסגר מעגל של שלושה דורות כאשר אמא שלי עלתה לארץ

העליה של אמא שלי – סוגרים מעגל

המשפחה של אמא שלי הם מהגרים מפולין, שהגיעו קצת לפני מלחמת העולם השנייה למקסיקו, עם החלום להגיע לארצות הברית, כמו כול יהודי מאותה תקופה, שברחו מהאנטישמיות שהשתלטה לאט לאט על אירופה. וכמו הרבה יהודים שנשארו בסוף בדרום אמריקה, גם הזוג מורדכי וחיה סירוצקי נתקעו במקסיקו וכבר לא המשיכו את המסע לארצות הברית. סבא רבא שלי, מורדכי, הגיע למקסיקו עם עוד אח. שאר המשפחה שלו נספתה בשואה. המשפחה של סבתא רבתא שלי, חיה, כן הצליחו לברוח מהשלטון הנאצי. חלק הגיעו לארגנטינה וחלק לישראל. סבתא רבתא שלי, אפילו הצליחה לבקר את האחים שלה בארץ.

לסבא רבא שלי וסבתא רבתא שלי, היו שני ילדים, מרים ומאיר. מאיר הוא סבא שלי, אבא של אמא שלי. סבא שלי תמיד מספר שלאבא שלו לא היה כבר איכפת מהיהדות שלו, אבל דווקא לאמא שלו כן היה חשוב. במשפחה של אמא שלי תמיד היה חינוך לאהבת הארץ, אבל לא ברמת דיבור על עליה לארץ.

במסגרת בתי ספר היהודים במקסיקו נהוג להגיע לביקור בארץ אחרי חטיבת הביניים. לאמא שלי בדיוק שבוע לפני שהייתה צריכה לצאת עם הקבוצה שלה לטיול, גילו גידול בעמוד השידרה. במקום לעשות טיול היא עברה ניתוח וטיפולים כדי להסיר את הגידול. סבא שלי כדי לנחם אותה הבטיח לה שתצא לשנת הכשרה בארץ שזה בעצם שנה שלמה של טיול בארץ אחרי התיכון. זה טיול שעושים עם תנועות הנוער ולא עם בית הספר. לטיול הזה לא היה נהוג במשפחה שלה לצאת כי זה ארוך מידי.

תמונה 1

בשנת 1997, אימי הגיעה לארץ בתוכנית הכשרה של בני עקיבא, לקיבוץ שדה אליהו. היא עבדה בענף של גידולי שדה ושם היא התאהבה בארץ ישראל. תוך אותה שנה היא החליטה לעשות עליה. חזרה למקסיקו לארגן את העלייה, ובשנת 1999 אימי עשתה עליה לבדה, לאותו קיבוץ שהתנדבה בו. אחרי כמעט שנתיים שעבדה בענף החקלאות ותוך כדי שהכירה את אבא שלי שהוא בן קיבוץ, התחילה ללמוד באוניברסיטה העברית ואחר כך המשיכה למכללה ללמוד חינוך.

היום אנחנו גרים בישוב אליאב, שהוא ישוב שמשלב חיים של חילוניים ודתיים. לא סבא שלי ולא אמא שלי דמיינו שהיא זאת שתעשה עליה ותסגור בעצמה איזה מעגל. לסבא שלי בהתחלה היה לו מאוד קשה לקבל את זה שאמא שלי עזבה את המשפחה אך היום הוא הכי גאה באמא שלי ושמח שעשתה עליה. הוא סיפר לה פעם שהיא בעצם מגשימה את חלומה של סבתה שלה.

תמונה 2

הזוית האישית

רואי: בזכות התוכנית הזאת הכרתי יותר לעומק את תהליך העלייה של אמי וגם שסבתא רבתא שלי הייתה חלוצה.

מילון

שנת הכשרה
תוכנית של בני עקיבא שנקראת שנת הכשרה כי מקבלים הכשרה כדי להמשיך להיות מדריכים בארץ מולדתם או הכשרה לעלייה לארץ

ציטוטים

”סבא סיפר לאמא, שבעלייה היא בעצם מגשימה את חלומה של סבתא שלה.“

הקשר הרב דורי