מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי עפרה מספרת על ילדותה במלחמת השחרור

אני וסבתי עובדים על הסיפור
סבתי עופרה בסיום הטירונות
ילדותה של סבתי בתור ילדה במלחמת השחרור ואירועים משמעותיים בחייה.

ילדות במלחמת השחרור
סבתא שלי נולדה בתל אביב-יפו בשנת 1937, ובגיל שנה וחצי המשפחה, שכללה את סבתא רבא שלי ואחותה הגדולה ואחיה של סבתי, עברו לירושלים, לשכונת ימין משה מול חומת העיר העתיקה. החיים בשכונה היו טובים, עם יחסי שכנות טובים. אבא של סבתא שלי לא היה אתם כי הוא שירת בצבא הבריטי באיטליה. אמא שלה עבדה והמשפחה גם קיבלה חבילות מזון בעקבות שירותו של אביה של סבתי בצבא הבריטי.
לאחר הקמת המדינה, פרצה מלחמת השחרור והמצב הביטחוני בארץ הורע. הלגיון הירדני התבצר בחומה ומשם החיילים ירו לעבר שכונת ימין משה. ההנהגה הבינה שהשהות בשכונה מסכנת את התושבים ולכן העבירו את המשפחה של סבתי לשכונת ליפתא, שנעזבה ע"י התושבים הערבים-נוצרים שגרו שם. סבתי זוכרת שהמשפחה שוכנה בבית פרטי גדול ויפהפה. בזמן שמשפחה גרה בליפתא, סבתי ועוד כמה ילדים בני גילה, היו יוצאים לכביש הראשי בכניסה לעיר ופוגשים את השיירות שהביאו מזון לעיר הנצורה. החיילים ראו ילדים שבאו לפגוש אותם וגם לקבל מצרכי מזון הביתה, ובטובם חילקו לילדים מצרכי מזון. מקרה שסבתי זוכרת היטב היה כשעלתה להביא מים בדלי ולפתע עברה מעל ראשה ממש פצצת מרגמה שנורתה מכיוון נבי סמואל.
השהיה בבית זה לא נמשכה זמן רב מפני שהיה צריך לשכן בו כמה משפחות שהוצאו מבתיהן, ואת משפחתה של סבתי העבירו לרחוב כורש. סבתי גרה שם כמה שנים ועברה לבית ספר לבנות. 
 
השירות הצבאי של סבתי
כשסבתי בית הספר התיכון, היא גויסה לצה"ל ועברה טירונות במחנה צריפין. סבתי זוכרת שהטירונות עברה יחסית בקלות ונעימות. לאחר מכן הציבו אותה ביחידת בית-דין צבאי מרכז ברמלה. ושם היא שירתה עד השחרור מצה"ל.
 
לאחר שהשתחררה מהצבא, סבתי הכירה את דוד שעבד בקרן קיימת לישראל והיא עבדה בסוכנות היהודית, כששני המשרדים היו סמוכים אחד לשני, במקום שנקרא המוסדות הלאומיים. לאחר חברות של 3 שנים, הם נישאו.
החתונה
החתונה נערכה בבית "הרופא" בירושלים. זו הייתה חתונה צנועה מאוד בהשוואה לחתונות שנערכות היום, עם 130 מוזמנים- משפחה וחברים. לאחר החתונה הם נסעו לירח דבש בנתניה ולאחר שבוע חזרו לחיי השגרה, לחיים החדשים בתור זוג נשוי והקימו בית עם משפחה בישראל.
 
סבי
סבי עבד בתור צלם בקרן קיימת לישראל, עבודה שהייתה כרוכה בנסיעות רבות למקומות שקקל הכשירה בהם כבישים. הוא גם תיעד טקסים רבים  שאליהם הגיעו אנשים אוהבי ישראל מכל העולם וגם תרמו כספים לקקל. בשנת 1968 עם הקמת הטלוויזיה הישראלית, סבא התקבל לעבודה כצלם. ולאחר זמן קצר התמנה למנהל מחלקת צלמים ובהמשך התקדם לתפקידים אחרים בטלוויזיה הישראלית.
 
הוא חלה בסרטן ונפטר בשנת 1993. לאחר עבודתה של סבתי בסוכנות היהודית, היא התקבלה לעבודה בכנסת בתור קצרנית. העבודה בכנסת הייתה מעניינת מאוד, בעיקר בישיבות של הוועדות השונות ובמליאת הכנסת. זו הייתה עבודה לא קלה בשעות משונות, כולל שעות הלילה המאוחרות. הכנסת גם היום עובדת 3 ימים בשבוע, ןלכן לאנשים מבחוץ נדמה שהעבודה במוסד הזה היא קלה.
 
העשרה
הכנסת: "הכנסת היא בית המחוקקים והנבחרים של מדינת ישראל. בחוק המעבר היא מוגדרת כבית המחוקקים ובחוק יסוד: הכנסת כבית הנבחרים. בהיות ישראל דמוקרטיה פרלמנטרית, בוחרים אזרחי המדינה את נציגיהם בכנסת, והם אלה שממנים את הממשלה, הזקוקה לאמונם. שיטת הבחירות היא ארצית-יחסית, והאזרחים בוחרים ברשימות של המפלגות השונות. במערכת האיזונים שבין רשויות השלטון, הרשות המבצעת, הממשלה, יונקת את כוחה ואת סמכויותיה מהכנסת, וזו מפקחת עליה באופן שוטף. הרשות השופטת, הכוללת את מערכת בתי המשפט, פועלת לפי החוקים שחוקקה הכנסת, ובסמכותה לפרשם. לעתים, מפעילה הרשות השופטת ביקורת שיפוטית על חוקי הכנסת." ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

הכנסת
הכנסת היא בית המחוקקים והנבחרים של מדינת ישראל. בחוק המעבר היא מוגדרת כבית המחוקקים ובחוק יסוד: הכנסת כבית הנבחרים. בהיות ישראל דמוקרטיה פרלמנטרית, בוחרים אזרחי המדינה את נציגיהם בכנסת, והם אלה שממנים את הממשלה, הזקוקה לאמונם. שיטת הבחירות היא ארצית-יחסית, והאזרחים בוחרים ברשימות של המפלגות השונות. במערכת האיזונים שבין רשויות השלטון, הרשות המבצעת, הממשלה, יונקת את כוחה ואת סמכויותיה מהכנסת, וזו מפקחת עליה באופן שוטף. הרשות השופטת, הכוללת את מערכת בתי המשפט, פועלת לפי החוקים שחוקקה הכנסת, ובסמכותה לפרשם. לעתים, מפעילה הרשות השופטת ביקורת שיפוטית על חוקי הכנסת.

קצרנות
קצרנות היא שפה מיוחדת של קיצורים, הברות ותנועות, שלפני 50 שנה היה ביקוש לקצרנים, אבל הלימוד של הקצרנות נמשך למעלה משנה, כי לאחר הלימוד הבסיסי היה צורך להתאמן הרבה ולהגיע למהירות כתיבה של עד 120 מילים בדקה.

ליפתא
זאת הייתה שכונה ערבית נוצרית בכניסה לירושלים. ליפתא הוא השם הערבי, והשם בעברית הוא מי נפתוח.

ציטוטים

”"את החמין לשבת היינו מכניסים לתנור השכונתי ובשבת בבוקר מוצאים אותו"“

הקשר הרב דורי