מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי השובבה

תמונה של סבא שלי מוטקה וסבתי שרה
תמונה של סבי וסבתי בחתונתם
מעשיות וסיפורים על סבתי ביחד עם חברותיה בקיבוץ גבעת ברנר

שמות  הוריה של סבתי שרל'ה היו בתיה ומוישקה.

יש  לה גם שתי אחיות, הגדולה שמה דליה והקטנה שמה אורה.

סבתי היא האחות האמצעית. כיום סבתא שלי גרה בקיבוץ דליה ועובדת כאחות כבר 40 שנה. היא כבר פנסיונרית, אך עדיין ממשיכה לעבוד.

ההתחלה ב- 1948 ביחד עם מדינת ישראל

סבתא שרל'ה נולדה בקיבוץ גבעת ברנר בשנת 1948 בשנה שבה קמה מדינת ישראל. היא התחתנה עם סבי מוטקה ז"ל ונולדו להם שני בנים עופר אבי ואורי אחיו הבכור. במלחמת יום כיפור נהרג סבי מוטקה ולאחר כמה שנים התחתנה עם סבי סטמפו ועברה עם שני הבנים לקיבוץ דליה. גם לסטמפו היו שני בנים דני ואיל ובדליה נולדה להם בת משותפת ששמה יעל.

סבתא ספרה לי כמה סיפורים שזכרה מהגן ומבית הספר היסודי.

סבתא שרה מספרת

הייתי בגן  בוגרת וישנו כל הילדות ביחד בלילה. לפעמים הייתה קמה ילדה אחת ובוכה, כי היא אמרה שהיא רואה ג'וק. אני האמיצה הייתי קמה ומרגיעה אותה ומשכיבה אותה ומשכנעת אותה שזה כלום ושתישן, כי אני שומרת עליה. בגן הייתה גינה, כלומר, ערוגת ירקות, ואני מאד רציתי גינה פרטית, ולכן הייתי הולכת ומוציאה שתילים. פעם אחת תפסה אותי הגננת חנה וכעסה עליי מאד. בכיתות  ג'-ד' אני זוכרת שהייתה לי חברה שהיא חברה טובה שלי עד היום, עדה שמה. היינו הולכות לבית פרטי שהיה בית רוקס ,הוא נקרא על שם סבתא של עדה, אחר כך היינו יורדות  לביתה של עדה והיינו יושבות ומדברות שם המון. בגן הייתי עם אחותי אורה שצעירה ממני. בטיולים סחבתי אותה על הגב כשהיה לה קשה ועזרתי לה. אני זוכרת גם שאני וכמה חברות שלי בנינו מעון על עץ בגן. היינו לוקחות ביצים וקמח בלי רשות והיינו מנסות לעשות עוגה. שמנו אותה בשמש בכלי מסוים וחיכינו שהיא תהיה למחרת בבוקר אפויה. להורים שלי לא היו שירותים בבית. בצריף היינו מתופפים על קופסאות פח מחוץ לבית, אבא שלי היה מגדל שפנים ומידי פעם עשינו מאכלי בית כמו קיגל וביצה מקושקשת, אבל רוב הזמן אכלנו בחדר אוכל.

לסיכום החיים בקיבוץ היו ממש טובים ומיוחדים.

 

הזוית האישית

נהנתי מאד לעבוד עם סבתי למדתי עליה ועל עברה ושמחתי לשמוע את סיפוריה.

מילון

לינה משותפת
בקיבוץ כשכל הילדים ישנים ביחד בבית משותף ולא ביחד עם ההורים.

ציטוטים

”"הייתי בגן בוגרת, וישנו כל הילדות יחד."“

הקשר הרב דורי