מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי היקרה מיכל יאור

סבתא מיכל והנכדה יהלי
סבתא יהלי במהלך התכנית
סיפור חייה של סבתא מיכל

סבתא מיכל נולדה בשנת 1945 במרוקו. היא אהבה מאוד לשחק עם בנים, כיום היא עוסקת בקרמיקה, יוצרת, מלמדת ומוכרת בביתה. כל עבודתה מתנהלת בסלון ביתה. סבתא מיכל עלתה לארץ בשנת 1955 בגיל 9 וחצי, עם משפחתה.

המשפחה הועברה לקריית שמונה לפחונים. אלו היו בתים זמניים לעולים שבאו מצפון אפריקה, קריית שמונה נקראה אז חלסה הערבית. אל-ח'אלצה (בערבית: الخالصة) היה כפר ערבי גדול באצבע הגליל שתושביו נמלטו ממנו במהלך מלחמת העצמאות. על אדמותיו יושבת היום העיר קריית שמונה (ויקיפדיה).

מהפחונים המשפחה עברה לכפר בלום באותה שנה. המשפחה של סבתא נקלטה מהר ויפה מאוד על ידי החברים האנגלוסקסים, (אנגלוסקסים הם אנשים שבאו מארה"ב ואנגליה). ההורים של סבתי דיברו אנגלית לכן ההיקלטות הייתה מהירה.

כיום סבתא שלי גרה בעצמון, יש לה תשעה נכדים ושלושה ילדים והיא עובדת בקרמיקה.

הזוית האישית

סבתא מיכל: הייתי רוצה שיהלי תלמד שכיום כשהכל זמין, להעריך גם את הדברים הפשוטים.

הנכדה יהלי: אני רוצה לאחל לסבתא שלי היקרה בריאות ואושר כל החיים. נהנינו מאוד מפעילות תכנית הקשר הרב דורי. אני אוהבת את סבתא ונהנית איתה בכל רגע.

מילון

פחון
פחון הוא מבנה פשוט העשוי מלוחות פח או פח גלי אשר בנייתו היא פשוטה מאוד וזולה עד כדי כך שחומרי בנייתו עשויים להיות שאריות של תוצרי בנייה אחרים. פחונים היו גם מקום מגורים לעולים חדשים בימים הראשונים לקיום מדינת ישראל. המבנה בא למלא את מקומו של האוהל שנטה ליפול ברוח ולהירטב בגשם והיה חשוף לשינויי האקלים בקיץ ובחורף. הוקמו גם בדונים שהיו עמידים מעט יותר לרוח מאשר האוהל. הפחונים היו פשוטים לבנייה וקלים לניוד ממקום למקום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב להעריך גם את הדברים הפשוטים“

הקשר הרב דורי