מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי הגיבורה

אני פה בבית שלי עם סבתא
סבתי בחתונה של בן דוד
הסבתא הגאורגית שלי

סבתי אתי אתרי טטרואשוילי – נולדה בגרוזיה :בעיר הבירה טביליסי. בקושי והתרגשות היא מספרת לי נכדה הבכור, על היסטוריית חייה המרתקת :

"נולדתי בגרוזיה שהשתייכה לברית המועצות של אז, לאימי שמחה ואבי רפאל. אחותי הבכורה שמה לילי והיא גדולה ממני בשלוש שנים. מצד אימי שמחה יש לי שלוש  דודות ושני דודים שכה אהבתי ולצערי אינם בחיים עוד. דודותיי הן: תמר, מלכה, וזילפה. ועוד שני דודים, אהרון, ודניאל. חיינו כמו משפחה גדולה ובני דודיי היו לי כאחים ואחיות.

זיכרון חזק מעברי הוא טעם הבישולים בגולה במיוחד של טעמי החג של סבתי. זהו זיכרון וגעגוע ענק לימים של ילדות בגולה. כל המשפחה הייתה נפגשת בכל ראש השנה וחג פסח, אצל דניאל דודי גדול הממדים, גדול השכל והחוכמה. לכבוד החגים האלה שנחגגו בצורה ייחודית בגולה, בזמן השלטון הקומוניסטי, המסורת הייתה חשובה לנו מאוד. דאגנו לחגוג כל חג ממש עפ"י ההלכה, והמסורת הייתה לנו מתוקה כדבש. שמרנו עליה בקנאות ובשקט בגלל השכנים הגויים, שלא ילשינו לשלטונות, שלא ראו בעין יפה את חגיגות המסורת היהודית. אני מתגעגעת למאכלים  ייחודים שמאז לא טעמתי יותר. מתגעגעת גם לריחות והאווירה.  געגוע נוסף הכי גדול ונושא עמו כאב גדול, הוא לאימא שלי הנפלאה, שמחה ,שהייתה אישה מאוד חכמה, נבונה ואשת עסקים ממולחת ומצליחה. רבים  היו באים להתייעץ איתה בכל נושא שבעולם. מהדברים הפשוטים ועד עניינים ברומו של עולם. אימי שמחה הייתה אשת שיחה, בעלת רעיונות ומתקדמת מאוד בדעותיה כפמיניסטית מובילה. אני מתגעגעת לשיחות שלי עם אימא שלי, שהלכה לעולמה צעירה מידיי ,מספר שנים אחרי שעלינו לארץ ישראל, מלחצים וגעגוע לחיים הטובים בגרוזיה. הלוואי שיכולתי עוד כמה רגעים איתה. יהיה זכרה ברוך."

סבתי אסתר היא סבתא מיוחדת במינה. היא למדה קוסמטולוגיה ורקיחת משחות פלא ,למדה ועסקה בצורפות, ולאחר מכן היתה מטפלת כסייעת ייחודית, במרפאת שיניים מכבי. היא תמיד אהובה על כולם בשל עדינותה, רגישותה לזולת וכמובן פינוקיה הקולינריים הכל -כך מיוחדים. סבתי ניחנה בכישרון בתיבול הקסמים שלה ,ככה היא מכשפת את המטעמים שלה, שידועים בטעמם ובעיצוב הייחודי שלהם. אני זוכה לטעום ממטעמיה לעיתים קרובות מאוד. היא אהובה על כולם גם בשל הכנסת האורחים שלה, ובשל אופייה הכל כך מיוחד, הסלחני, הטוב, המכיל, המכבד כל אדם באשר הוא. היא תמיד עוזרת לכולם ונותנת  מעצמה המון אהבה :

סבתי  נישאה בגיל 20 לסבי אליאס, עולה מהודו וזמר מוכשר מאוד במוזיקה ההודית הקלאסית. לסבא שלי יש עוד שישה  אחים וכולם גרים בקריית ביאליק. סבא וסבתא הם סמל למיזוג עדות ותרבויות. עד היום מרימים גבה למשמע השילוב של גרוזינית והודי שנישאו לפני 47 שנים.  להם שלושה ילדים: אימי מור (רבקה) ,רינת ומיקי.

הורי מור בר זוהר, ורונן מימוני נישאו לפני 13 שנה. יחד הם הביאו אותי לעולם. רינת נישאה לשחר ולהם שתי בנות, לני ונויה בנות הדודות שלי. ומיקי הצעיר דוד מקסים עבורי.

הזוית האישית

אורי: היה מאוד מהנה להקשיב לסבתי, ומעניין לדעת עליה עוד ועוד דברים.

מילון

קוסמטולוגיה
מכלול כלים וטיפולים לטיפוח המראה של הגוף, ובפרט טיפוח העור, שיער הראש והציפורניים.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”זיכרון חזק מעברי הוא טעם הבישולים בגולה במיוחד של טעמי החג של סבתי. זהו זיכרון וגעגוע ענק לימים של ילדות בגולה“

הקשר הרב דורי