מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי בתיה צם ובתה חייקה לרנר-פרידמן

ענת פרלמוטר - שבו
Batia Zam-Lerner-Pearlmuter
הסיפור המשפחתי של אבי, יוסף-דוד פרלמוטר, סבתי, בתיה צם-פרלמוטר ודודתי - חלק א'

תיעוד הסיפור המשפחתי  של אבי, יוסף-דוד פרלמוטר, סבתי, בתיה צם-פרלמוטר ודודתי חייקה
 
חלק א' סבתא בתיה צם ובתה חייקה לרנר-פרידמן
אמא ואחות של יוסף – דוד פרלמוטר, יליד קובל 1908

תמונה 1

Batia Zam-Lerner-Pearlmuter, the  1920’s

 תמונה 2

Claire-Klara (Chaika) Friedman, the 1960’s

סבתא בתיה נולדה בשנת 1868 להוריה-שמואל יוסף צם ואשתו דבורה. שם נעוריה היה צם. היא הייתה בת יחידה בין חמישה אחים: אליעזר, יצחק, ברוך, יעקב, וולף-זאב. מבעלה הראשון, סוחר אמיד בשם לרנר, שהיה גם קרוב משפחתה, נולדה לה  הבת חייקה. כשחייקה היתה עדיין ילדה, חלה אביה, בעלה הראשון של סבתא בתיה, במחלת ריאות ונפטר. סבתא בתיה גידלה את חייקה בכוחות עצמה, עד שחייקה בגרה ונישאה לחיים-צבי פרידמן.

Claire-Klara (Chaika) Friedman, at the age of 18.

רק לאחר נישואיה של חייקה, התחתנה סבתא בתיה בנישואי שידוך עם סבנו, פנחס פרלמוטר, שהיה בעל חנות לבגדי איכרים בקובל, ברחוב וורשבסקה, ליד השוק העירוני. סבתא בתיה כבר היתה אז קרובה לגיל ארבעים וסבא פנחס היה עוד יותר מבוגר. כשדוד נולד, סבתא בתיה לא יכלה להיניק אותו וחייקה, אחותו הבכירה מצד אמו, שילדה זמן קצר לפני כן את בתה הבכורה, חווה, היניקה גם אותו.

לאבא, שהיה בן יחיד לשני הורים מזדקנים, היו אחיינים ואחייניות, מצד אחותו הבכירה מצד אמו חייקה,  שחיה בעיר לוצק עם בעלה וילדיהם. חיים-צבי פרידמן, היה בעל טחנת קמח בכפר רומנוב, הסמוך לעיירה אוליקה. היו לדוד גם בני/בנות דודים מצד משפחת צם- משפחת המוצא של אמו בתיה –שחיו בעיירה אוליקה  (OLYKA). שני הישובים שכנו בחלק הדרום-מזרחי של פלך ווהלין, אוקראינה (לפני מלחמת העולם השניה היה פלך ווהלין שייך לפולין), בין הערים דובנו,רובנו ולוצק. סבתא בתיה דאגה לכך שאבא, שהיה בן יחיד, יבקר לעתים תכופות את האחיינים/ות ובני/בנות הדודים, בעיקר  בחגים ובעונת הקיץ. עם אחייניו היו לו יחסים קרובים במיוחד, יחסי-אחים. היחסים עם בני הדודים התבססו לא רק על קירבת המשפחה, אלא גם על השקפת עולם ציונית-סוציאליסטית משותפת. שלושה מבני הדודים, ילדיו של וולף צם ("סניור"), אחיה של סבתא בתיה, ובן-דודם, בנו של וולף צם ("ג'וניור")  עלו לארץ ישראל כחלוצים, הצטרפו לקיבוצים יגור, מעוז חיים,נגבה ואלונים והיו בין מייסדיהם.

הקשר עם בני הדודים ממשפחת צם ועם משפחותיהם נשמר כל ימי חייו של  דוד. חייקה, בתה של בתיה מנישואיה ללרנר, ובעלה, חיים-צבי פרידמן, גרו לסירוגין בכפר רומנוב, ובעיר לוצק. היו להם ארבעה בנים ושתי בנות: הבת הבכורה חוה; שלמה (סיומה); יוסף (יוסל); משה (מוינה), אשר (בוז'ו)  ודבורה הבת הצעירה.

חייקה וחיים פרידמן, היו אמידים. היה להם, כאמור, משק חקלאי וטחנת קמח בכפר רומנוב, ליד העיירה אוליקה שבה חיו בני משפחות צם –קרוביהם של בתיה וחייקה.

חייקה ובעלה עם הבנים שלמה ויוסף בראשית שנות ה-1930

 להלן קטעים מספר הזיכרון לאוליקה שבהם מוזכר חיים-צבי פרידמן . קטע מעמודים  141-140

תרגום הקטע:

"…אחד ממכניסי האורחים הידועים ברומאנוב היו ר' חיים פרידמן ואשתו חייקה… … בשמחת תורה ,במיוחד, היה ידוע שמשפחת פרידמן  מגישה את כל הדברים הטובים – מעיים ממולאים והיינות הטובים ביותר.

ר' חיים פרידמן  היה נוהג לומר  שהוא "חטף" לעצמו את המציאה הגדולה ביותר: " איזה יהודי, אמר, זוכה  בשמחה יהודית כל כך גדולה בביתו שלו – מלבדי?'

  קטעים מספר הזכרון לאוליקה שבהם מוזכר חיים-צבי פרידמן . קטע מעמודים  138-137

תמונה 3

קטע נוסף מהספר

"האוקראינים תומכי הקואופרציה בכפרי אוקרינה בשנות ה 1930

תמונה 4

העשרה

קובל: "קובל (באוקראינית וברוסית: ??????, בפולנית: Kowel, ביידיש: קאָוועל) היא עיר מחוז בחבל ווהלין השוכנת בצפון-מערב אוקראינה…."

משפחת פרלמוטר באתר קובל

מילון

קובל
קובל (באוקראינית וברוסית: ??????, בפולנית: Kowel, ביידיש: קאָוועל) היא עיר מחוז בחבל ווהלין השוכנת בצפון-מערב אוקראינה.

ציטוטים

”"…אחד ממכניסי האורחים הידועים ברומאנוב היו ר' חיים פרידמן ואשתו חייקה"“

”ר' חיים פרידמן "איזה יהודי, אמר, זוכה בשמחה יהודית כל כך גדולה בביתו שלו – מלבדי?'“

הקשר הרב דורי