מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלי על מרבד הקסמים

סבתי ואני בטיול משפחתי
סבתי אז בערך בגילי היום.
העליה מתימן

שמי מלאכי וישניה

אני משתתפת עם סבתי בתכנית הקשר הרב דורי ומסיפוריה בחרתי להעלות את  סיפור עליתה, שלה ושל סבי לארץ ישראל.

סבתי נעמי נשיא, נולדה בשנת 1947 להוריה לבית משפחת כהן. היא נולדה בעיר צנעה שבתימן. בשנת 1949, כשהייתה תינוקת בת שנתיים, עלו לארץ סבא וסבתא שלי, מצד אמא, מתימן. מסע העלייה לארץ היה קשה ומפרך. הם הלכו דרך ארוכה ברגל עד שהגיעו לעיר עדן. בעדן היה מחנה בו נאספו וחיכו כל יהודי תימן שהיו בדרכם לישראל, וחיכו למטוסים מישראל שיבואו לקחת אותם לארץ הקודש. כשהגיע המטוס, סבי וסבתי עלו בהתרגשות גדולה. הם ישבו שם בצפיפות רבה ובציפיה לנחות ולהגיע לארץ ישראל. ארץ הקודש, עליה חלמו.

מרבד הקסמים

"מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח". (ויקיפדיה)

מבצע עליה זה נקרא "מרבד הקסמים", כשהגיעו לישראל, נישקו את האדמה ובכו מהתרגשות. את העולים החדשים שיכנו במעברות, באוהלים. כשהם עלו לארץ, סבתא שלי הייתה בת כשנתיים. משפחתה של סבתי הגיעה בסופו של דבר לגור בבני-ברק.

הזוית האישית

מלאכי וישניה: שמעתי מסבתי סיפור נוסף חמוד, את סיפור ההכרות שלה עם סבי, סבתא סיפרה לי שיום אחד לאחר הרבה שנים שנים שכבר היו בארץ. דודה של סבא ודודה של סבתא נפגשו במקרה בקופת חולים. הן הכירו עוד מתימן והיה להן מפגש מרגש וטוב של איחוד משפחות. ואז החליטו שתי הדודות להפגיש בין האחיינים וכך היה האחיינים נפגשו והם בעצם סבא וסבתא שלי שנפגשו והתחתנו לאחר מספר חודשי הכרות.

מילון

מרבד הקסמים - עד לכתיבת עבודה זו לא ידעתי שסבתא שלי עלתה בעליה זו לארץ.
הכוונה לשטיח מעופף באופן פלאי. יהודי תימן הגיעו לארץ במטוסים, כאשר עד אז אפילו בערים היה נדיר לראות מכונית.

ציטוטים

”למדתי מסבתא שצריך לכבד כל אדם ואדם ואף פעם לא לשפוט אותו לחובה.“

הקשר הרב דורי