מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלי לבית משפחת אייזיק

עדי וסבתו'ש
סבתא לפני החתונה 1956
החיים הלא פשוטים בילדותה של סבתא

נספר קצת על סבתא נלי

סבתא שלי היא בת שישית לבית משפחת אייזיק – חמש בנות ובן אחד. סבתא שלי נולדה בשנת 1939 ברומניה.  כשהייתה רק בת שנה רצחו את אבא שלה בפוגרום בעירה. שנה לאחר מכן גירשו אותם מהבית עם שמירה ברכבת למקומות לא נודעים, וכל פעם היו מעבירים אותם ממקום למקום. יחד איתם הייתה כל המשפחה של אמא ואבא שלה. במשך ארבע שנות מלחמה, נפטרו שני אחים וגם רוב קרובי המשפחה. שרדו בודדים: מהמשפחה של סבתא שלי שרדו 3 אחיות ואמא שלה. הן סבלו מרעב ומקור. סבתא שלי לא זוכרת הרבה, כי הייתה מאוד קטנה.

תמונה 1

 

לאחר 4 שנים של מלחמה, הן שוחררו וחזרו לביתן, רק שהבית שלה ושל משפחתה היה תפוס על ידי משפחה אחרת. בעזרת הקהילה היהודית חזרו הביתה. לאחר שחזרו, בבית, בחצר, הייתה באר; עוד לפני שהתחילה המלחמה אמא של סבתא הספיקה להחביא פמוטים וכלי נחושת שהיו עוברים מדור לדור מאם לבת ביום החתונה, וזה עדיין אצל סבתא שלי בבית.

תמונה 2

לאחר מלחמת העולם השנייה סבתא שלי למדה בבית ספר. היה הרבה כבוד בין המורה לתלמידים והמשמעת הייתה מאוד חזקה. הייתה תלבושת אחידה וסבתא שלי אהבה ללמוד.

סבתא לפני החתונה 1956

תמונה 3

 

עוד ברומניה סבתא שלי התחתנה עם סבא שלי, שגם הוא ניצול שואה. אני לא זכיתי להכיר אותו כי הוא נפטר לפני שנולדתי. כיום לסבתא שלי יש 2 ילדים, ארבע נכדים ו2 נינים.

הזוית האישית

עדי: אני מאחלת לסבתא שלי בריאות, אריכות ימים, הרבה שמחה וסבתא שלי מאחלת לי שאני אצליח בלימודים, שאני לא אדע מלחמות ושתהיה לי הצלחה בחיים.

מילון

פוגרום
השמדה, הרס ופגיעה בנפש או ברכוש של הקבוצה הנפגעת (יהודים, במקרה שלנו)

ציטוטים

”עדיף ציפור אחת ביד מאשר שתיים על הגדר. “

הקשר הרב דורי