מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלי המושבניקית

רוני וסבתא בסלפי
רוני וסבתא עם תמונות מהילדות
הסיפור של סבתא אתי

שמי רוני משעלי, אני משתתפת עם סבתא שלי, אתי פורת, בתכנית הקשר הרב דורי. סבתא סיפרה לי סיפורים ואני שאלתי ותעדתי את סיפוריה.

סבתא אתי היא צברית, היא נולדה בארץ ישראל בבית חולים "העמק" בעיר בעפולה בתאריך 1.4.46. בגלל שסבתא נולדה בארץ אז לא עבר עלייה משבר התאלקמות.

התחביבים של סבתי הם: לטפל בבעלי חיים, לצפות בהצגות תאטרון ולימודי מקרא. העשור המשמעותי בחייה היה העשור השני בין גיל 10 לגיל 20. האירוע המשמעותי שקרה לה בחייה הוא מותה של אמה, ז"ל.

הרגע הכי מאושר בחייה, הוא שנולד לה נכד ראשון בשם עומרי, לפני 24 שנים. לסבתי היו בילדותה חברים רבים, בני גילה מהמושב תל עדשים. לסבתא שלי יש מנהגים שהיא שומרת עליהם עד היום, כמו: לברך ברכה מיוחדת על כל שן שנושרת בשפת האידיש, וגם כשמדברים על נושא מסוים וכשמישהו שמשתתף בשיחה מתעטש, יש לנו גם ברכה באידיש שמוכיחה על נכונות הטענה.

את סבא (אילן) סבתא פגשה בגיל 22 כשלמדה באוניברסיטה בירושלים.

החגים האהובים על סבתא הם: ראש השנה ושבועות

החג האהוב על סבתא שלי הוא ראש השנה, בו נולדה גם בתה נועה, אמא של רוני. ובנוסף חג השבועות, שבו אמא שלה הכינה לה טנא מרשת של לולים מקושט בחיטה ושעורה, ענף של גפן ושפע של ירקות שגדלו אצלהם בשטח האדמה שאבא שלה גידל. בטנא היו תמיד זוג יונים הומיות שאבא תפס להם מהשובך שהיה ברפת. את הטנא הם הביאו לטנדר של קרן הקיימת שחיכה לכל הילדים הלבושים בלבן וראשיהם עטורים בפרחים כמו במילות השיר. כל התוצרת החקלאית שנתרמה על ידי הילדים הוסעה למשפחות נזקקות בעפולה.

אני וסבתא אתי עם תמונות מילדותה

תמונה 1

לסבתא שלי יש חפץ שיקר לה מאוד, הוא עבר בירושה מדור לדור – זהו סכו"ם שהיה שייך לסבתא רבתא מפולין שנשמר מאז ועד היום.

הזוית האישית

רוני משעלי: נהניתי לשמוע את הסיפורים של סבתא על הילדות שלה, על מה שהיה פעם  ואיך הם חייו בקיבוץ?

מילון

רוני שלי אהובת ליבי. נשמה טהורה
רוני נכדתי האהובה

ציטוטים

”מתגעגעת לילדותי במושב“

הקשר הרב דורי