מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלי גיבורה במלוא מובן המילה

ליד האנדרטה לזכרה של סבתא שלי
נועה ביטון וסבתא מרינה
הדלקנו נרות נשמה שהבאתי לישראל ואיתי נשא תפילה לזכרה.
סבתא שלי: גיבורה במלוא מובן המילה מאז ומתמיד ידעתי שיש לי סבתא מיוחדת מאוד, שבתחילת המאה   ה-20 הייתה גיבורה לאומית שפעילותיה הביאו לה הערכה על ידי יהודים ולא יהודים כאחד. חברת פרלמנט היוגוסלבי בזמן שברוב העולם נשים נאבקו למען זכותן לבחור. עד כמה מיוחדת הייתה נודע לי רק לאחר שבני הדודים שלי- אריק ומיקי מנור, נסעו לבלגרד ורומה מנור, שלחה לי מידע אודותיה ממספר אתרים.
באינטרנט: נטליה neti מונק – טייטצ'ק  (1864-1924)נטליה neti מונק,  הייתה חברה בהנהלת ברית הלוחמים והמתנדבים; היא הייתה גיבורה במובן הנעלה ביותר והמלא ביותר של המילה. היא טיפלה בפצועים ובחולים ועזרה לאנשים, תוך שהיא מסכנת את חייה.  היא ביצעה עבודתה במסירות, בהתלהבות ובאצילות נפש לאורך ארבעה עשורים.  neti  מונק ניחנה באומץ פיזי ומוסרי, אשר אפשר לה להתגבר על הפחד ממוות ועל מראות עקובים מדם; היו לה עתודות בלתי נדלות של אנושיות, רוחניות, חמלה, רגישות לסבל אנושי, חסד, טוב לב יחד עם אהבה עצומה לעם הסרבי, עד יומה האחרון.
 לרגל יום מותה בשמיני באפריל 1924,  עיתוני בלגרד כתבו: "זו אחותנו האצילה, מאמונתו של משה, שהוחזרה לעם הסרבי כאישה נדירה – האחות הוולונטרית הסרבית הראשונה"
היא השתתפה בכל המלחמות שניהלה סרביה לעצמאות, לשחרור ואיחוד. החל משנת 1885 ובשנים ו1912-1918 (בזמן מלחמות הבלקן), ועד למותה, הייתה אחת מהדמויות הפעילות והבולטות ביותר בחברה הסרבית. היא נקברה בטקס צבאי מלא, כלוחמת שנפלה בקרב והוענקו לה מדליות רבות, בין שאר karadjordje כוכבים בחרבות.
נטלי neti מונק, כאחת הנשים היהודיות שצוינו לשבח,  הייתה חברה בדירקטוריון "חברת הנשים היהודיות" הראשונה שהוקמה בסרביה. אחד מחבריה הקדיש את ההספד החם, בעיתון היומי בבלגרד – "הפוליטיקה" ב -9 באפריל, 1924 להלן תרגום  קטעים מן המאמר ש: "נטליה neti מונק הייתה ידועה לא רק בחוגים רחבים ביותר ב- belgrade; שמה הלך לפניה בכל רחבי סרביה. היא נולדה בתקופה של פיגועים בבלגרד; כילדה וכנערה שרדה הרבה ימים חשובים בהיסטוריה שלנו – ביניהם מלחמות שחרור 1877-1878. כאשר בשנת 1885 המלחמה הסרבית בולגרית מתרחבת, נטליה בת העשרים, מתגלה כאחות מתנדבת המטפלת במסירות בחיילים פצועים וחולים בבית החולים בעיר התחתית.  עבור מאמציה הרבים ועבודה ההתנדבותית זכתה במדליית כסף והמלכה natalija. שמה של נטלי המונק יצא למרחוק בכל תחומי החיים החברתיים של ממלכת סרביה. כל הגופים החברתיים, העמותה ההתנדבותית ובעיקר הצלב האדום הסרבי העריכו את עבודתה, עבורה קיבלה את ה"עיטור של הצלב האדום" ו"צלב הרחמים". במהלך 1912-1913 בעת מלחמות הבלקן, עבדה נטלי מונק ללא לאות בטיפול ובעזרה לאנשים; גייסה משאבים וציוד והקימה את בית החולים krusevac. עם סיום המלחמה הגדולה,  למרות שכבר לא הייתה צעירה, נטליה מונק המשיכה לפעול ללא הרף לטובת הכלל, כחברה בדירקטוריון של המועצה המתנדבת. כהוקרה לעבודתה זכתה למדליות כסף וזהב, מלבד להכרה מגופים רשמיים, היו גם ביטויים של הכרת תודה (במכתבים ותמונות), של קצינים וחיילים בהם טיפלה. היא הייתה דוגמא ומופת של פטריוטיות והקרבה, לדורות הבאים."
עיתון "פרבדה", העלה על נס את  פועלה המסור של נטי מונק, וכתב  ש"הפטריוטיות שלה, התאפיינה בצניעות ומידות טובות ששמורות לאנשים גדולים וראויים באמת"
מתוך מחקר נשות הדסה, על נשים יהודיות: the hadassah research institute on jewish women jewish women 2000conference papersfrom the hrijwinternational scholarlyexchanges 1997-1998  "neti munk is the example of a jewish woman whose activities brought her the recognition of non-jews.born into a wealthy jewish family in belgrade in 1865, neti munk was a volunteer nurse in all warsbetween 1885 and 1918. she was awarded the highest military, red cross, crown and church medals andplaques of the time. she was one of the most active members of the utive board of the jewish women’ssociety. she was buried in 1924 at the jewish military cemetery in begrade with the highest military honors."
  בשנת 2012 הגשמתי חלום ונסעתי עם נכדתי- ליאור ביטון דהן ובעלה- איתי לטיול שורשים בבלגרד עיר הולדתי. ביקרנו ברחוב קרל פטר 65 בו התגוררה משפחת מונק. משם המשכנו למוזיאון היהודי בו יש לנטי מקום כבוד. אך הדבר המרגש ביותר היה הביקור בבית הקברות היהודי האשכנזי. כבר מרחוק ראינו את קצה האנדרטה בצורת שני נשרים- סמלה של סרביה המלוכנית. כשהתקרבנו התגלה לנו סמל מגן דוד כיתוב ובו מסופר על גבורת האנשים היהודים הקבורים שם. עמדנו בהתרגשות רבה ליד קברה של נטי, על קברה, שני מצד ימין, ראינו את שמה העברי "אסתר" באותיות דהויות שהזמן ניכר בהם. הדלקנו נרות נשמה ואיתי נסע תפילה לזכרה. זה היה רגע מרגש, רגע שיא, כשאני- רינה קרוטר, ונכדתי עומדות ומתייחדות עם נטי במחשבותינו

מילון

אנדרטה
אנדרטה או גלעד היא פסל, פסל סביבתי, מיצג או מבנה המוצב במקום מסוים, שמטרתו להנציח אישים חשובים, מאורעות היסטוריים וכדומה.

ציטוטים

”עמדנו על קברה של סבתא נטימונק , הדלקנו נרות נשמה, ואיתי נשא תפילה לזכרה... “

הקשר הרב דורי