מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שושי מבית אלעזרי

סבתא שושי קינן ודן קפטן
סבתא בילדותה
מילדות לזקנה סיפור חייה של סבתא שושי

קשים לדוגמא : לא היה חשמל השתמשו בעששיות כדי להדליק אור וכדי להתקלח היו מרתיחים דוד מים על פרימוס וממנו היו לוקחים את המים לתוך גיגית ומתקלחים בתוכה בתוך הבית. שירותים היו מחוץ לבית (בשדה). לא היה חימום בחורף. לסבתא דינה [אימא של סבתא] הייתה פרה ובאמצעותה היה חלב ולמי שלו הייתה פרה היה חלבן שהיה עובר בין הבתים ומוכר חלב. לא היה מקרר היה ארגז קרח, היה מוכר קרח שהיה עובר בין הבתים עם סוס ועגלה ומוכר קרח. היה איש שעובר בין הבתים ומוכר נפט לצרכים של:תאורה,חימום ובישול ועוד…..בשנת 1952 צביקה אחיה של סבתא נולד ובשנת 1953 הם עברו מהמושב לכפר עקרון ששם החיים היו קצת יותר קלים לדוגמא: הבית היה בית גדול

בכפר עקרון היה משהו מיוחד:
חיו שם אנשים שעלו ארצה מכול קצוות תבל :תימן, עירק, פרס ,מרוקו, בולגריה, רומניה ,פולין ועוד … וכולם חיו בשלווה ובחברות יפה. לדוגמא: לסבתא יש חברים תימנים מכפר עקרון מתקופה זו, בגלל: שבעבר הם חיו כמו משפחה הייתה להם מקלחת משותפת (היו לוקחים צינור מים הקיפו אותו בפח ולזה קראו מקלחת) והיה להם במשותף עוד הרבה דברים.סבתא הייתה בעקרון בגן ילדים ובבית הספר היסודי עד כיתה ד'.שסבתא הייתה בכיתה ד' הם עברו לשכונת אושיות ברחובות שם סבתא הייתה מכיתה ד' עד לצבא.לסבתא היו חיות מחמד כלבים,ציפורים,צבים ועוד….החיות היו של כולם ולא היו וטרינרים לחיות ולא היו חנויות של בעלי חיים.החיות שהיו היו רק לצורכי הבית וגם הצמחים והעצים בגינה.שסבתא גמרה יסודי בכיתה ח היא למדה בתיכון תמר ברחובות.והיא התגייסה לחיל האוויר כשרטטת מכונות בשנת 1968 ובשנת 1970 סבתא עברה ליחידה אחרת גם בחיל האוויר ושם סבתא הכירה את סבא צביקה שהוא היה שם גם בשרות קבע והוא עסק בכלים של נ.מ (נגד מטוסים).
משפחה
סבתא וסבא צביקה

עץ משפחה

עץ משפחה

הכירו כשהיו בצבא קבע. הם התחתנו בדצמבר 1971 והם גרו בחולון בשכונה של זוגות  צעירים,ושם נולדה בשנת 1973 עדי (הבכורה).סבא צביקה נשאר בצבא קבע וסבתא העדיפה להישאר לגדל את הילדה. בשנת דצמבר 1974 נולדה הבת השנייה נעמה. בשלב מסוים הם הרגישו שהדירה קטנה והחליטו לעבור לרחובות. עדי התחילה כיתה א' ברחובות בבית הספר סמילנסקי עד ו'ומשם עברה לחטיבה בבית הספר דה-שליט עד יב'. כשעדי סיימה את התיכון היא בחרה ללמוד באוניברסיטה שנתיים בבר אילן ואחר כך באוניברסיטת תל  אביב. באוניברסיטה היא למדה ביולוגיה ועשתה בו תואר שני. אחר כך היא שירתה במודיעין. נעמה התחלה ברחובות בגן חובה משם לבית הספר סמילנסקי עד כיתה ו' ומשם עברה לחטיבה בבית הספר דה שליט עד יב'. אחרי יב' נעמה התגייסה באותו שבוע אביה חלה ובכול זאת המשיכה בצבא ושירתה בחיל האוויר. שם היא הכירה את אבא אלון. שנעמה הגיעה ליחידה היא שמעה את כולם מדברים על קפטן. היא חשבה שהוא קפטן באמת ואז הסתבר שזה שם המשפחה שלו. אחרי הצבא נעמה התחילה לעבוד בחקירות וליפני זה למדה את המקצוע בצבא. נעמה עבדה בישראקרט 17 שנה ולאחר מיכן פרשה והפכה לחוקרת פרטית עד היום.

אבא התגייס לצבא הוא רצה להיות בסיירת מטכ"ל לא אפשרו לו בגלל שרצו שהוא יהיה טייס. אז הוא אמר אני לא רוצה להיות טייס אני רוצה להיות בסיירת מטכ"ל ולא התפשר על דבר אחר. אז אמרו לו גש למבחנים ואם לא תעבור תוכל ללכת לסיירת מטכ"ל . אבא ניגש למבחנים ועבר אותם אבל בגלל שיתום צה"ל צריך את חתימת האימא כדי להצטרף ליחידה צבאית ואמו הייתה בקנדה באותה תקופה היא לא יכלה לחתום לו אז לא צרפו אותו לקורס טייס.אז הוא ניגש למיון וסיפר להם את הסיפור הבחור אמר לו שהוא לא יכול להצטרף לסירת מטכ"ל כי הוא לא הייה בגיבושון אז הם התווכחו ואז הבחור אמר לא אתה רוצה להיות בגולני או בצנחנים אתה יכול אז אבא אמר אני לא מוכן להתפשר ואז איים עליו אם לא תיתן לי להיות בסיירת מטכ"ל אני יהיה ג'ובניק אז הבחור אמר לו טוב תהיה ג'ובניק. אתה תהיה בביטחון שדה אבא ניסה להתווכח ודיבר אם אנשים בכירים ושום דבר לא עזר אז הוא ניגש למבחנים בביטחון שדה. אבא הצטיין בהם ומי שמצטיין יכל להיות באיזה יחידה שרצה. בשנת 1981 נולדה האחות הצעירה עטרה.
סבתא תמיד אהבה בעלי חיים וצמחים אפילו שהם גרו בבניין קומות. הבנות גם אהבו בעלי חיים וצמחים והם תמיד הביאו כל מיני בעלי חיים: עכברים, צפרדעים, אוגרים, שרקנים וכל מיני סוגי ציפורים.
סבתא עבדה כסייעת בכיתות א'-ג' בבית הספר בכור לוי ברחובות. בשנת 1993 סבא צביקה חלה ונפטר. בשנת 1998 הם עברו דירה גם ברחובות. שם עדי ונעמה התחתנו: עדי-גיל, נעמה-אלון ונולדו הנכדים: עדי, גיל, נעמה, אלון, גור, שגיא   דן, גל, רון. סבתא עזרה בגידול הנכדים: היא תמיד הייתה זמינה לכל עזרה שהיו צריכים ממנה.
תשע"ה

מילון

אששית
מנורת נפט לתאורה לקוחה מהמילה אש

פרימוס
אמצעי להרתחת מים כביסה,מקלחות

חלבן
איש שעובר בין הבתים עם עגלה ומוכר חלב בליטרים

ציטוטים

”חיי שיתוף בן הילדים ולמבוגרים גם יחד(קיבוץ גלויות)“

הקשר הרב דורי