מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רינה רגינה

סבתא רינה בידלדותה
בשירות הצבאי עם משה דיין
העלייה מדמשק לישראל

שמי רינה (רגינה) על שם סבתי מצד אבי. שם משפחתי הקודם (לפני שהתחתנתי) לוזיה. נולדתי בישראל בעיר תל אביב, תאריך לידה: 17.11.50. גדלתי בתל אביב בשכונה שנקראת רמת הטייסים. לאבי הייתה חנות בשם: "אתא" ואמי הייתה עוזרת לאבי בחנות.

בילדותי

תמונה 1

 

במשפחה אצלנו אמי הייתה מודל לחיקוי ולהערצה. אמי שושנה היא ילידת דמשק שבסוריה החליטה לברוח לארץ והיא רק בת 12. היא הייתה בתנועת הצופים ושם החליטו כמה צעירים להתארגן ולברוח לארץ. כל יום היא הייתה מעבירה כמה חפצים אישים לבית חברתה שהייתה גרה מחוץ לרובע היהודי. שבוע לפני ראש השנה הודיעה להם המבריח שמחר בלילה יוצאים לדרך. אמי אמרה להוריה שהיא הולכת לישון אצל חברתה נפרדה מהם לשלום והלכה כשהיא יודעת שהיא עוזבת אותם.

בתאריך 23.9.43 בשעה 20:00 בערב נפגשה הקבוצה של 7 צעירים ויצאו לדרך. הם נסעו באוטו עד לקונטרה, מקום שקרוב לגבול, שם נפגשו עם שומר ערבי ושם ראש הקבוצה שהיה בערך כבן 20 נתן לאותו ערבי כסף כדי לעבור את הגבול. הם חצו את הגבול בחושך כשהם הולכים ברגל על קוצים וסלעים ונזהרים שלא יתפסו אותם. אחרי 9 שעות של הליכה ברגל הם הגיעו לכביש שהוביל אותם לישוב דרדרה שם חיכו להם אנשי קיבוץ חולתה נתנו להם לאכול ולנוח ולמחרת העבירו אותם לקיבוץ. שם נשארה אמי תקופה מסוימת ולאחר מכן עברה לתל אביב לבית דודתה שם חייתה אמי. כדי להתפרנס היא למדה תפירה ולאחר שסיימה החלה לעבוד בתפירה.

לא קל היה לה, המצב בארץ היה קשה האנגלים שלטו בארץ הערבים היו מתנכלים לאזרחים ובנוסף היו גם געגועים למשפחה שנשארה בדמשק. בינתיים בדמשק הבינו הורי אמי שהיא ברחה לישראל. אמי המשיכה את חייה בעבודה עד למועד גיוסה לצבא. הוריה עלו לארץ כאשר החליטה להתחתן.

אבי יהושע יליד העיר דמשק גדל במשפחה ציונית אשר פעלה למען מדינת ישראל. אצלם בבית אפשר היה לקרוא את העיתונים "הארץ" ו"דבר". משפחה אמידה שעסקה במסחר אבל הפעילות הציונית הייתה מושרשת במשפחה. אח של אבי מנחם עסק בעליית הנוער מדמשק לארץ ישראל. המבצע הזה נקרא: "מבצע האלף" ונמשך  כ-8 חודשים. מנחם דאג לתעד את אותם הילדים שהגיעו עם פרטיהם האישיים ולהיכן נשלחו. מחברת זו (המחברת שבו הוא תיעד הכל) נקראה "המחברת של מנחם לוזיה תיעוד עליית האלף".

גם אבי הגיע לארץ ברגל בלילה והתגייס לצבא. לאחר שחרורו מהצבא הוא עבד בתנובה חסך כסף עד שפתח חנות "אתא" ושם מכרו בגדים כמו: כובעי טמבל, בגדי חאקי.

חנות אתא

תמונה 2

שירתתי בהנדסה קרבית בחברון. השירות הצבאי הייתה חוויה מהנה. החוויה העיקרית הייתה הקמת הבסיס הראשון בקריית ארבע שלאחר מכן הוקם הישוב קריית ארבע.

בשרות הצבאי עם משה דיין

תמונה 3

 

הזוית האישית

מאוד נהנינו להיפגש יחד.

קישור לקובץ הסיפור שלנו

מילון

"אתא"
חנות ארץ ישראלית למכירת בגדים

ציטוטים

”בית הורי היה בית פתוח ומקבל אורחים בסופי שבוע וחגים “

הקשר הרב דורי