מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רחל מספרת על ילדותה

תמונה שלי ושל סבתא רחל בערב ראש השנה
סבתא ואני
סבתא רחל מספרת על ילדותה ועל בישולים

שמי הוא רחל בן דוד. נולדתי בפתח תקווה בשנת 1946 להורים פלורה ודוד. הוריי היו אנשים דתיים, לאימי קראו פלורה, היא נולדה במצרים ועלתה לארץ בגיל 14. לאבי קראו דוד, הוא נולד בתימן.

בתקופת ילדותי היו באזור מגורי המון ביצות, פרדסים ומגרשים גדולים שבהם שיחקנו משחקים. כמו כן היו גם הרבה בתי כנסת בסביבה. כל חבריי היו השכנים שלנו שגרנו קרוב לביתנו. בשעות הפנאי אהבנו לשחק במשחקים קבוצתיים כל הילדים יחד, כמו כדורגל וארבעה מקלות.

משפחתי ואני גרנו בבית קטן, שני חדרים בלבד ושבע נפשות. אני אחות צעירה לשתי אחיות ושני אחים. לאחותי הגדולה קוראים ציונה, אחריה יואב, יוסי מירה ואני. כולנו (כל האחים) שומרים על קשר טוב עד היום. לאבי קראו דוד, הוא נולד בתימן ועלה עם משפחתו לארץ לפני קום המדינה. מגיל צעיר אבי עבד בחקלאות. לאמי קראו פלורה. אמי נולדה במצריים ועלתה לישראל כשהיא בת 15 שנים. לאחר שנישאה לאבי הייתה עקרת בית ברוב ימי חייה. אמי נהגה לבשל לנו מאכלים מצריים. עם הזמן היא למדה לאפות ולבשל גם מאכלים תימניים. ביום יום אכלנו אוכל פשוט כמו ביצה ולחם, ובשבתות אמי הכינה ארוחה גדולה שמורכבת מעוף ו/או בשר. את המצרכים לארוחות השבת אמי נהגה לקנות אצל הירקן בשוק. (היום בשבתות כשבאים ילדי ונכדי לבקר אותי אני מכינה להם את העוף והבשר שאמי הכינה לי בילדותי).

שם בית הספר בו למדתי היה "מחנה יהודה – בנות", בית ספר דתי. המקצועות אותם למדנו הם כמו היום: אנגלית, מתמטיקה היסטוריה ועוד. אהבתי מאוד את שיעורי הספורט ועד היום אני מממשיכה לעשות ספורט.

בזמן שלמדתי בתיכון הכרתי את בעלי, שמעון בן דוד. הכרנו דרך חברים משותפים. לאחר שסיימתי את לימודי, נהג שמעון להרכיב אותי על האופניים חזרה הביתה. בלילות אהבנו להיפגש עם חברים ולצאת לסרטים בבית קולנוע שהיה בשכונה. לאחר שהתארסנו שמעון התחיל לעבוד ביהלומנות וזמן קצר לאחר החתונה בנינו בית שבו אנחנו גרים עד היום.

יש לי ארבעה ילדים ועשרה נכדים. לבתי הגדולה קוראים עידית שהתחתנה עם סימון ונולדו להם שלוש בנות: עומר, יובל ואילי. הבת השנייה שמה סיגל, התחתנה עם לנרד ונולדו להם שני ילדים: עדן ואיתי. אחר כך גליה שהתחתנה עם מיכה וגם להם נולדו שני בנים: טל ומור. ושי, הבן הקטן התחתן עם קרן, ונולדו להם שלושה ילדים: יהונתן עדי ונועה.

כיום אני מאושרת, שמחה והכי חשוב – בריאה.

הזוית האישית

הנכדה אילי: הייתה חוויה מעמיקה וכיפית. למדתי הרבה על אודות חייה של סבתא במאה שעברה ואיך החיים שלי כילדה שונים לחלוטין מהחיים שלה. למרות זאת, מצאתי קווי דמיון משותפים בין שני החיים.

מילון

יהלום
יהלום הוא מינרל קשה העשוי מפחמן נקי. היהלום התגבש לפני מאות מיליוני שנים לגביש קריסטלי בלחץ של כ-60 אלף אטמוספירות בטמפרטורה של כ-1200 - 1600 מעלות צלזיוס בעומק של כ-200 - 250 קילומטרים מתחת לקליפת כדור הארץ. (ויקיפדיה)

גֶּמוֹלוֹגְיָה
תורת אבני החן, או מדע חקר אבני החן. זהו תת-ענף של המינרלוגיה העוסקת באבנים וגבישים טבעיים באופן כללי, ושל הגאולוגיה. מקור השם במילה האנגלית גֶ'ם (gem), שפירושה אבן-חן. מקצוע הגמילוג עוסק במיון וסיווג האבנים, זיהויין, תיעוד צורתן, המבנה הגבישי שלהן, אופן ליטושן, פגמים באבן ואינקלוזיות. כן הוא עוסק בהערכת השווי של אבני חן. מרבית העיסוק בגמולוגיה מתבצע במעבדה גמולוגית. ענף נוסף של המקצוע עוסק בעבודה המעשית של ביקוע וליטוש אבני חן גולמיות באופן המיטבי. העוסק במקצוע הגמולוגיה נקרא גמולוג. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האויב של הטוב הוא יותר טוב“

”היום בשבתות כשבאים ילדי ונכדי לבקר אותי אני מכינה להם את העוף והבשר שאמי הכינה לי בילדותי“

הקשר הרב דורי