מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא צפי כספי

עידו וסבתא צפי.
תמונה מהטירונות בנח"ל, מחנה 80, 1963.
סיפור חיי

נולדתי בארץ בשנת 1945, זו השנה שבה מלחמת העולם השנייה הסתיימה. למעשה נולדתי שבועיים לפני סוף המלחמה. אמי צילה ז"ל, כשהייתה בבית חולים להוליד אותי, לא ידעה אם מישהו מבני משפחתה שרד את המלחמה ולכן התלבטה מאוד בבחירת שמי. מכיוון שלא ידעה מי נשאר בחיים, החליטה לקרוא לי בשם עברי  וקראה לי צפרירה (צפי).

ילדותי הייתה בשנים הראשונות של מדינתנו. גרנו בקריית חיים על יד חיפה. זוכרת אני את שנות הצנע שבהן היה מחסור במדינה הצעירה והמצרכים החיוניים חולקו לאוכלוסייה על ידי תלושים. כדי להתגבר על המחסור סבא רבא שלי, אברהם ז"ל, גידל בחצרו תרנגולות לביצים ועיזים לחלב.

בשנת -1950 ירד בארץ שלג, זוכרת אני בהיותי בגן, את כל הילדים צהלו ושמחו והשתוללו עם השלג.

כשהייתי בכיתה ו' עברנו למושב "כפר ביאליק" ואבי הפך להיות חקלאי. הוא גידל פרות, תרנגולות, ירקות ומטעי פירות. עזרתי הרבה מאוד לאבי בעבודות המשק. שנים אלו, עד גיוסי לצבא, תרמו רבות לאישיותי, ערכי עבודה, חריצות, עזרה הדדית ודבקות במשימות.

שנות נעורי הצטיינו בהרבה פעילות חברתית: בבית ספר ובתנועת הנוער "הנוער העובד והלומד". בסיום לימודיי הצטרפתי לגרעין חלוצי והתגייסתי לנח"ל, יחידה צבאית ששילבה צבא, חיי חברה וחלוציות. גרעין הנח"ל נקרא גרעין "תדהר". אני וחברי הגרעין היינו בקיבוץ כפר רופין שבעמק בית שאן, כאשר הבנים היו יוצאים מידי פעם לאימונים צבאיים ולבסוף הצטרפו לצנחנים. שם הכרתי את אורי, מי שלימים הפך לבעלי, ובהמשך לסבא של עידו. נישאנו בשנת 1967. עם שחרורי מהצבא למדתי בסמינר הקיבוצים והייתי גננת הרבה שנים. כשפרשתי לגמלאות למדתי הדרכת טיולים לחו"ל ועסקתי בזה עד שנולד נכדי הראשון בשנת 2001. כיום אנו חובקים חמישה נכדים מקסימים.

תמונה של פנקס תלושי מזון

תמונה 1

סיפורה של טבעת

טבעת זו הגיעה אלי בירושה מחמותי, חיה כספי ז"ל, סבתא רבא של עידו.

רגש מיוחד אני רוחשת לה כשם שהרגשתי כלפי חיה בהיותה בחיים. היא הייתה אישה מיוחדת במינה, חכמה, אוהבת את משפחתה ואלי התייחסה גם כבת וגם כחברה.

חיה נולדה בצפת, דור רביעי בארץ. אביה משה פדהצור היה ראש הקהילה היהודית בצפת לפני קום המדינה. עם קום המדינה היה לראש העיר הראשון. הוא היא אדם דתי מאוד, ציוני דגול וליבראלי. כך הוא חינך את ילדיו. ההשכלה הייתה חשובה לו מאוד. בתקופה ההיא, לפני מאה שנה, רוב הלימודים היו לימודי קודש ויועדו רק לבנים. משה פדהצור ייסד בצפת את בית הספר "אליאנס" כדי להעניק השכלה רחבה לצעירים, ובו למדו בנים, בנות, ערבים ונוצרים. כך חיה חמותי חונכה וגם אחיה, וכך עוצבה אישיותה המיוחדת. אני שהצטרפתי למשפחה, בורכתי במשפחה כזו, ואישיותה של חיה טמונה עמוק עמוק בליבי ובנפשי.

הטבעת הנ"ל גדולה למידות אצבעותיי אך איני מסוגלת להתאימה ולכן אני עונדת אותה עם טבעת נוספת כדי שתבטיח שזו היקרה לליבי לא תיפול או תאבד.

טבעת זו הגיעה אלי בירושה מחמותי

תמונה 2

"הקשר הישראלי שלי" – 70 שנה למדינה

החוויה שלי היא השתתפותי במצעד צה"ל שנערך בבאר שבע בשנת 1963. שרתתי בחיל הנח"ל (נוער חלוצי לוחם) וזה היה אמור להיות המצעד האחרון של צה"ל. לימים, לאחר ניצחוננו במלחמת ששת הימים, בשנת1967 נערך מצעד נוסף והוא היה האחרון.

אני זוכרת את הגאווה ואת השמחה ששיתפו את הפלוגה שלנו במצעד זה. האימונים היו קשים וארוכים. אלה היו אימונים לכושר הליכה וסדר בהליכה. מסלול ההליכה היה ברחוב הראשי בבאר שבע לאורך שבעה קילומטרים ואלו היו הקילומטרים "הקצרים" ביותר בחיי.

תמונה 3

השיר שלי מילדותי

זוכרת אני את אבי שר לי בבית שיר באידיש: "שיין וי די לבונה לאכתיק וי דשטרן פן איימיל המתונה אייך אוב אין  כקריג." משמעות השיר: יפה כמו הלבנה מאירה כמו הכוכבים, משמיים אותך קיבלתי מתנה. עד היום כשאני שומעת שיר זה אני מאוד מתרגשת ונזכרת באבי ז"ל.

סבתא צפי, הנכד עידו והמנחה גיא

תמונה 4

הזוית האישית

צפי: הייתה לי חוויה לשבת עם נכדי עידו והמנחה גיא כיתה ה להיזכר ולשתף את הדור הצעיר בחוויותיי.

עידו: היה לי כיף להיות חלק מתכנית הקשר הרב דורי, למדתי הרבה דברים חדשים על סבתי ונהניתי להקשיב לסיפורים שסבתי סיפרה לי.

גיא: היה לי כיף ומעניין מאוד להקשיב לסיפורים של הדור הקודם, מכיוון שלמדתי המון על החיים שהיו לפני שנולדתי.

מילון

תקופת הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון.

קריית חיים
קריית חיים היא שכונה בפאתי חיפה, הממוקמת בלב הקריות שבעמק זבולון. הקריה נקראת על-שם חיים ארלוזורוב, שנרצח בתל אביב ב-1933.

משה פדהצור
משה פדהצור (פודהורצר[1]; ה' בסיוון תרמ"ט, 4 ביוני 1889 – תשכ"ג, ב' בתשרי תשכ"ג, 30 בספטמבר 1962) היה מראשי היישוב היהודי בצפת, כיהן כראש העיר הראשון של צפת לאחר קום המדינה.

ציטוטים

”"ואהבת לרעך כמוך"“

הקשר הרב דורי