מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא פועה נולדה מחדש

סבתא פועה וסבא ברוך והנכד יובל
סבתא פועה
חמש וחצי שנים של חברות הסתיימו בחתונה

סבתי פועה, נולדה להוריה רחל ומאיר באוסטריה, בעיר זלצבורג, בשנת 1948. 
אביה עבר את מלחמת העולם השנייה כחייל בצבא הרוסי ("הצבא האדום") שנלחם נגד הגרמנים. כל משפחתו נספתה בשואה.
עם סיום המלחמה הוקמו מחנות לניצולי השואה ברחבי אירופה וסבא רבא הגיע למחנה שנפתח בזלצבורג.
סבתא רבתא הוגלתה עם הוריה, אחיותיה ואחיה לסיביר. מרבית משפחתה שנשארה בפולין נספתה בשואה.
 
למזלה, קיבלה מלגה באוניברסיטה בסיביר ולמדה רפואה. עם תום המלחמה, גם היא הגיעה לזלצבורג באוסטריה, שם פגשה את סבא רבא מאיר. הם התחתנו בשנת  1946 וכעבור שנתיים סבתי פועה נולדה.
סבתי עלתה ארצה בשנת 1949 בגיל 10 חודשים, עם משפחתה.
באותם הימים, לאחר מלחמת העצמאות, הגיעו מאות אלפי עולים לארץ ישראל. מאחר ולא היו מספיק מקומות לשכן את כולם, הקימו מחנות אוהלים במקומות רבים בארץ. משפחתה של סבתא  שוכנה במחנה בעתלית (דרומית לחיפה). התנאים שם היו מאוד קשים ולאחר זמן קצר סבא רבא מאיר מצא בית קטן עם שני חדרים בקריית אונו.
 
כשסבתי הייתה בת שלוש, התרחשו שני דברים משמעותיים בחייה: האחד – נולדה לה אחות קטנה, בשם דגנית, והשני – המעבר לתל-אביב. כשסבתי הייתה בת ארבע, הגננת (עטרה שמה) אמרה להוריה של סבתי, שעדיין לא ידעו עברית היטב, שהשם יוליה אינו שם עברי ויש להחליפו. לדעתה, השם פועה הוא שם יפה… וכך בין לילה נולדה סבתי החדשה.
 
סבתא הייתה "ילדה טובה", מסודרת, הכינה תמיד שיעורים, תלמידה מצטיינת. בסוף כיתה ו' נשלחה לארצות הברית במסגרת משלחת ישראלית למחנה בין לאומי של ארגון ymca. היא שהתה שם שלושה חודשים, שם החלה אהבתה לשפה האנגלית.
את השירות הצבאי עשתה בחיל המודיעין.
 
תמונה 1 
לימים הפכה למורה לאנגלית בתיכון ולמנהלת החטיבה העליונה בתיכון "עירוני ו'", בתל אביב.  
סבא וסבתא למדו באותו תיכון – "עירוני ה'" בתל אביב.
בכיתה י"א יצאו לשירות לאומי (מחנה גדנ"ע) לקיבוץ אשדות יעקב ושם הפכו לחברים.הפכים נמשכים? כנראה שכן! לאחר חמש וחצי שנים שבמהלכן סיימו את התיכון, שירתו בצבא (כולל מלחמת ששת הימים), החלו את לימודיהם האקדמאיים ונישאו בשנת 1970 בתל אביב.
סבי וסבתי התגוררו בחיפה לאחר נישואיהם.
בשנת 1972 נולד בנם הבכור, דודי סער, המתגורר כיום בארצות הברית, עובד בתעשיית ההיי-טק, נשוי להילית ולהם שלושה ילדים – רומי, ירדן ולי.
בשנת 1973 העתיקו סבא וסבתא את מקום מגוריהם לתל אביב. בשנת 1975 נולדה אמי עינב. אמי נישאה לאבי עדי בשנת 2000. גם במשפחתנו שלושה ילדים: אני הבכור ואחיי- אלעד ולירון. אחרונה חביבה, דודתי הצעירה מורן שנולדה בשנת 1979. מורן נשואה לאבינועם ולהם שתי בנות אריאל ודורון. 
ב -1982 נשלח סבי מטעם משרד הביטחון לשליחות בניו יורק, בה שהה עם המשפחה ארבע שנים. עם תום השליחות חזרו ארצה לתל אביב. בשנת 1999 סבי נשלח שוב בשליחות משרד הביטחון לארצות הברית, הפעם לעיר דייטון (dayton) במדינת אוהיו (ohio), שם ניהל את פרויקט קניית מטוסי הf16i- עבור מדינת ישראל.
במהלך שהותם בארצות הברית נולדו לסבא וסבתא שלושה נכדים. בשנת 2002 אני נולדתי. רוב תהליך הלידה עבר בדיווחים שוטפים בטלפון הנייד בין הוריי ובין סבי וסבתי. הם הגיעו לברית המילה, ומאותו רגע נוצר         בינינו קשר מופלא.
 
בשנת 2003 הם שבו ארצה, התגוררו בתל מונד ולאחר מכן, עברו לקדימה, שם הם מתגוררים עד היום. אמי ואבי גרו גם הם בתל אביב ועברו לתל מונד בעקבות סבא וסבתא. סבי וסבתי נמצאים כיום בפנסיה. הם נהנים מהזמן הפנוי העומד לרשותם ואוהבים לארח, לבקר, לפנק ולהשתתף באופן פעיל בחיי היום יום של כל הנכדים.
 
המשוב של יובל
פעם בשבוע, במהלך החודשים האחרונים, היה ממש מהנה ומשמח להיפגש ולעבוד עם סבי וסבתי. בנוסף, למדתי דברים חדשים על משפחתי ובעיקר על סבא וסבתא. שמעתי גם דברים מאוד משעשעים על סבי, שלא ידעתי מעולם. לסיכום, היה ממש נחמד וכיף לעבוד עימם.
 
המשוב של סבא וסבתא
פעם בשבוע, במהלך החודשים האחרונים, חווינו חוויה מיוחדת. המפגש עם יובל, הצפת מאורעות מעברנו והבאתם לידיעתו, קירבו בינינו אף יותר מבעבר. יובל קבל מידע חשוב נוסף על ההיסטוריה המשפחתית ואנחנו קבלנו רגעים של נחת. 

מילון

ארגון ymca
איגוד צעירי הנוצרים (young men's christian association - ymca או בקיצור ה-y), הקרוי בעברית ימק"א על שם ראשי התיבות ymca, הוא ארגון שהוקם במטרה לאחד בין הנוצרים ברחבי העולם. הארגון מציע פעילויות שמבוססות על ערכים נוצריים.

ציטוטים

”כשסבתי הייתה בת 4, הוחלף שמה מיוליה לפועה וכך נולדה סבתי החדשה.“

הקשר הרב דורי